Τοπικά

Απροστάτευτα τα ελικόπτερα «Καϊόβα» – Ερωτήματα από ειδικούς για την επάρκειά τους

Ερωτήματα για τα αμερικανικά ελικόπτερα OH-58 ΚΙΟWA, που παρέλαβε ο ελληνικός Στρατός και έχουν βάση το Στεφανοβίκειο Μαγνησίας, θέτει σε δημοσίευμά της η ιστοσελίδα newsbreak.gr.
Στο δημοσίευμα αναφέρονται τα εξής: «Με την παραλαβή των ελικοπτέρων OH-58 ΚΙΟWA αποκαλύφτηκε ότι αυτά έχουν παραδοθεί χωρίς συστήματα αυτοπροστασίας, αλλά και χωρίς κάποιους ασυρμάτους και συστήματα μετάδοσης δεδομένων. Στις φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν από τo ΓΕΣ φαίνεται ότι οι υποδοχές των συστημάτων προειδοποίησης εγκλωβισμού από ραντάρ (RWR) στο ρύγχος της ατράκτου είναι κενές. Μια σύγκριση με αντίστοιχα αμερικανικά Kiowa στο Αφγανιστάν δείχνουν καθαρά πως τα συστήματα RWR AN/APR-39 (V)1 και AN/APR-44(V)3 δεν είναι τοποθετημένα, αλλά υπάρχουν απλώς τα καλύμματα των υποδοχών. Επίσης, το σύστημα εντοπισμού λέιζερ AN/AVR-2 δεν υπάρχει πίσω από την πόρτα του κυβερνήτη-συγκυβερνήτη, όπως στα αντίστοιχα αμερικανικά. Ένα εξόγκωμα στο πίσω μέρος των πλευρών της ατράκτου των ελληνικών Kiowa μοιάζει με το σύστημα λέιζερ, αλλά και αυτό είναι «τυφλό» ή πρόκειται για σύστημα εκτόξευσης θερμοβολίδων…
Επίσης, δύο τουλάχιστον κεραίες επάνω στη ράχη της ουράς των ελληνικών Kiowa δεν υπάρχουν όπως στα αντίστοιχα αμερικανικά. Οι κεραίες αυτές πιθανώς αφορούν ασυρμάτους διαφόρων τύπων επικοινωνίας, οι οποίοι στα ελληνικά Kiowa έχουν αφαιρεθεί. Σε ορισμένα Kiowa δεν υπάρχουν καν οι υποδοχές, που σημαίνει ότι αυτά θα χρησιμοποιούνται μόνον για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Αθωράκιστα σε σχέση με τα Apache
H ανυπαρξία συστημάτων αυτοπροστασίας στα Kiowa δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης των ελικοπτέρων στις αποστολές που θα αναλάβουν στο Αιγαίο. Σύμφωνα με τα ανακοινωθέντα σχέδια, τα ελικόπτερα θα αναπτύσσονται στα νησιά στη διάρκεια κρίσεων ή πριν από πιθανή επίθεση (η στρατιωτική ηγεσία πιστεύει ότι θα έχει τουλάχιστον τέσσερις ημέρες προειδοποίηση…) με σκοπό να επιτηρούν μέσω του ισχυρού αισθητήρα υπέρυθρης παρατήρησης (FLIR) τις βραχονησίδες και τα μικρά νησιά, αλλά και τις ακτές πέριξ των νήσων. Επιπλέον, θα αναλαμβάνουν αποστολές ελαφριάς επίθεσης με πυραύλους Hellfire και ρουκέτες.
Το πρόβλημα σε αυτές τις αποστολές είναι ότι τα ελαφρά αυτά και αθωράκιστα ελικόπτερα (σε αντίθεση με τα ΑΗ-64 Apache που διαθέτουν ισχυρή θωράκιση) απέναντι σε ισχυρές τουρκικές απειλές, όπως φρεγάτες, πυραυλακάτους, κανονιοφόρους που διαθέτουν ραντάρ εναέριας έρευνας, αντιαεροπορικούς πυραύλους και καθοδηγούμενα με ραντάρ και FLIR πυροβόλα. Τα Kiowa χωρίς τα συστήματα προστασίας δεν θα αντιλαμβάνονται ότι τους έχει εγκλωβίσει κάποιο εχθρικό σύστημα ώστε να ελιχθούν ή/ και να εκτοξεύσουν θερμοβολίδες και αερόφυλλα (flare & chaff) για να παραπλανήσουν τους πυραύλους.

Κινδυνεύουν από τους πυραύλους Stinger
Επιπλέον, η αποστολή των Kiowa για να ερευνήσουν βραχονησίδες και μκρονήσια προς ανακάλυψη Τούρκων κομάντος τα θέτει σε κίνδυνο προσβολής από φορητούς αντιαεροπορικούς πυραύλους Stinger που πιθανότατα θα φέρουν οι Τούρκοι κομάντος ως αντίμετρο εναντίον των Kiowa. Να θυμίσουμε ότι στα Ίμια, Τούρκοι βατραχάνθρωποι κατέρριψαν με πυρά ελαφρών όπλων ένα ελικόπτερο ΑΒ-212 του ΠΝ, που απέστελλε για να ελέγχει τις βραχονησίδες…
Τα Kiowa στο Αφγανιστάν κυνηγούσαν αντάρτες οπλισμένους με τυφέκια ΑΚ-47 και πολυβόλα PKM, που δεν συνιστούσαν γι’ αυτά κίνδυνο, καθώς πετούσαν σε μεγάλο ύψος για να διεξάγουν έρευνα και κατάδειξη ανταρτών στις επίγειες δυνάμεις ημέρα και νύκτα, και ενίοτε και επιθέσεις με πολυβόλα 0.50 και ρουκέτες.
Τα συστήματα αυτοπροστασίας δεν τους ήταν απαραίτητα, αλλά παρόλα αυτά τα έφεραν. Ότι τα συστήματα αυτά έχουν αφαιρεθεί και από τα Κiowa που δόθηκαν σε Κροατία και Τυνησία δεν δικαιολογεί την κατάσταση των ελληνικών Kiowa που θα ενεργήσουν σε περιβάλλον υψηλής συμβατικής απειλής.
Ένα άλλο θέμα είναι ο πολεμικός φόρτος των Kiowa. Επιδείχτηκε ελικόπτερο με δύο Hellfire και έναν κάλαθο ρουκετών. Να σημειώσουμε ότι πύραυλοι δεν παραλήφθηκαν μαζί με τα Kiowa, που σημαίνει ότι όσοι τοποθετηθούν σε αυτά θα αφαιρεθούν από το απόθεμα των Hellfire για τα Apache. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε Apache που δεν πετάνε; Ή απλώς ότι θα πετάνε με λιγότερους πυραύλους;

Δύσκολη η πατέντα
Επίσης, δεν έχει παραληφθεί το σύστημα πολυβόλου 0.50 αεροπορικού τύπου, M296, που φέρει το Kiowa, με ειδική αποθήκη πυρομαχικών και σύστημα τροφοδοσίας. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να επινοηθεί κάποια «πατέντα» για να τοποθετηθεί συμβατικό πολυβόλο Μ2 στα ελληνικά Kiowa, κάτι σχεδόν αδύνατο. Επομένως, τα Kiowa θα πετάνε κυρίως με ρουκετοβόλα και ίσως έναν Hellfire. Περισσότεροι από ένας Hellfire θα μειώνει δραματικά τόσο την ακτίνα δράσης του ελικοπτέρου, όσο και την ευελιξία και ευκινησία του.
To σύστημα πολυβόλου Μ296 που αναπτύχθηκε ειδικά για το Kiowa προέρχεται από το αεροπορικό πενηντάρι Browning ΑΝ/Μ2 που χρησιμοποιείτο στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο από αεροσκάφη σε σταθερή μορφή ή σε πυργίσκο (π.χ. για Β-17) ή τηλεχειριζόμενο σε πυργίσκο.
Επειδή είναι αερόψυκτο λόγω της πτήσης, είχε ελαφρύτερη κάννη μήκους 91 εκατοστών που του μείωνε το συνολικό βάρος (28 κ.) και επέτρεπε μεγαλύτερη ταχυβολία (600-800 β.αλ.). Το Μ296 του Kiowa έχει ρυθμιζόμενη μικρότερη ταχυβολία (500-850 β.α.λ) και επιτρέπει μέχρι και πυρά σε βολή κατά βολή.

Πώς θα μπουν πολυβόλα;
Εξαιτίας του ότι η ταχύτητα του Kiowa είναι μικρότερη των παλαιών μαχητικών, αλλά και επειδή το ελικόπτερο ενεργεί σε χαμηλότερα ύψη με υψηλότερες θερμοκρασίες, ο ρυθμός ριπής περιορίζεται στα 50 βλήματα ανά λεπτό για παρατεταμένη χρήση. Ωστόσο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πλήρη ρυθμό βολής αν χρειαστεί, αλλά απαιτούνται 10λεπτα διαλείμματα για να ψυχθεί το όπλο, ώστε να αποφευχθούν εμπλοκές από υπερθέρμανση.
Στα ελληνικά Kiowa το πώς θα τοποθετηθούν πολυβόλα είναι ένα βασικό ερώτημα, καθώς το Μ296 δεν αποκτήθηκε. Η ανάπτυξη πατέντας μάλλον δύσκολη, αλλά αν υπάρχει δυνατότητα θα πρέπει να εξεταστεί. Ίσως τα Huey να διαθέτουν κάποιο σύστημα εποχής Βιετνάμ για ηλεκτρική πυροδότηση κανονικών πενηνταριών, που ίσως να τοποθετείται στο Kiowa. Πολλά ίσως…
Και φυσικά, οι Hellfire δεν είναι απεριόριστοι, ούτε και οι ρουκέτες, και δεν μπορούν να ξοδεύονται σε στόχους προσωπικού ή σε μικρά σκάφη, ελικόπτερα και οχήματα που μπορεί εύκολα να καταστραφούν από μερικά φθηνά βλήματα των 0.50…

Πού θα βρεθούν οι 68 πιλότοι;
Και κάτι ακόμα. Η πιθανότητα χρήσης των Kiowa από Ειδικές Δυνάμεις για διείσδυση μικρών ομάδων χάρις στο FLIR δυστυχώς δεν ισχύει. Διότι απλώς το FLIR στη σφαίρα πάνω από τον έλικα δεν δείχνει τι υπάρχει κάτω και αμέσως εμπρός από το ελικόπτερο, αλλά τον χώρο σε αρκετά μεγάλη απόσταση από αυτό. Επομένως, οι πιλότοι των Kiowa το βράδυ θα πρέπει να φοράνε διόπτρες νυκτερινής όρασης (NVG), αν θέλουν να πετάνε χαμηλά στο έδαφος, είτε σε ειδική αποστολή, είτε σε αποστολές ελαφράς επίθεσης.
Τέλος, υπάρχει και το κρίσιμο θέμα της εξεύρεσης πιλότων και επιχειρησιακής ένταξης των Kiowa. Για να πετάνε 34 ελικόπτερα απαιτούνται 68 πιλότοι. Που θα βρεθούν αυτοί; Και αν βρεθούν, σε πόσο χρονικό διάστημα θα «παραχθούν» από τη σχολή της Αεροπορίας Στρατού, και σε πόσο χρονικό διάστημα θα έχουν καταστεί «πολεμικά» επιχειρησιακοί και όχι απλώς «ικανοί» για πτήση; Ήδη η ΑΣ με την παραλαβή 15 επιπλέον Chinook έχει επιβαρυνθεί με 30 επιπλέον πιλότους και άλλα 30 περίπου μέλη πληρώματος. Αν αυτοί δεν έχουν βρεθεί, αυτό σημαίνει ότι θα πετάει ένας αριθμός Chinook με τους ίδιους πιλότους, και στην ουσία επιχειρησιακά δεν έχουμε 25 ελικόπτερα CH-47 αλλά κλάσμα αυτών ανάλογα των διαθέσιμων πληρωμάτων».

Το ΓΕΣ για τα «Καϊόβα»

Αναφορικά με χθεσινό δημοσίευμα της «Θ» για τα ελικόπτερα «Καϊόβα», πηγές του ΓΕΣ αναφέρουν πως όλοι οι ασύρματοι υπάρχουν στα ελικόπτερα, πλην αυτών που θα χρησιμοποιηθούν για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ενώ το σύστημα αυτοπροστασίας, όπως επισημαίνουν, αποτελεί ξεχωριστή σύμβαση που χειρίζεται η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών συνολικά για τα πτητικά μέσα της Αεροπορίας Στρατού και θα αποκτηθούν μεταγενέστερα.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το