Τοπικά

Πολλά τα περιθώρια ανάπτυξης για την ψηφιακή οικονομία – Έρευνα της Ελένης Λαΐτσου

Αρκετό δρόμο έχει να διανύσει η Ελλάδα για να μπορέσει να ενδυναμώσει τη θέση της ως προς την κατάσταση της ψηφιακής οικονομίας που στα επόμενα χρόνια θα αποτελεί έναν από τους βασικότερους όρους της λειτουργίας μιας κοινωνίας. Ενδεικτικά αυτή τη στιγμή η Ελλάδα σύμφωνα με έρευνα κατατάσσεται στην 27η θέση ανάμεσα στα 28 κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για να μπορέσει να φτάσει στον μέσο ευρωπαϊκό όρο θα απαιτηθεί περίπου μια δεκαετία.
Η πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα εκπονήθηκε από τη μηχανικό Η/Υ και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ελένη Λαΐτσου και έχει δημοσιευθεί σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό. Στη διεξαγωγή της έρευνας συνέδραμαν και ερευνητές από το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνίων του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ).
Η κ. Ελένη Λαΐτσου τόνισε πως «στόχος της έρευνας ήταν αρχικά να καταγραφεί η κατάσταση της ψηφιακής οικονομίας της Ελλάδας σήμερα σε σχέση με την ΕΕ-28, όπως αυτή περιγράφεται μέσα από τον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI). Στη συνέχεια, με βάση τα έως τώρα δεδομένα, έγινε μία πρόβλεψη για την εξέλιξη της ψηφιακής οικονομίας στην Ελλάδα και συνολικά στην ΕΕ-28 τα επόμενα χρόνια, με σκοπό να προσδιοριστεί εάν και πότε η ψηφιακή οικονομία της Ελλάδας θα συγκλίνει με τον μέσο όρο της ΕΕ-28».
Πρόσθεσε πως «ο δείκτης ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI) είναι ένας σύνθετος δείκτης που κατάρτισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αξιολογεί την πρόοδο των χωρών της Ε.Ε. προς μια ψηφιακή οικονομία και κοινωνία. Ο δείκτης αυτός συναθροίζει μια σειρά σχετικών δεικτών διαρθρωμένων γύρω από πέντε διαστάσεις: Συνδεσιμότητα, Ανθρώπινο κεφάλαιο, Χρήση του διαδικτύου, Ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας και Ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες».
Οι βαθμολογίες DESI κυμαίνονται από το 0 έως 1. Όσο υψηλότερη είναι η βαθμολογία τόσο καλύτερες είναι οι επιδόσεις της χώρας.
Η Ελλάδα κατατάσσεται 27η μεταξύ των 28 χωρών στον δείκτη DESI και βρίσκεται στο κατώτατο άκρο της κατάταξης των χωρών βάσει της ψηφιακής τους ωριμότητας, έχοντας κατά 29% μικρότερη τιμή από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Η Συνδεσιμότητα

Ειδικότερα, η διάσταση της Συνδεσιμότητας μετράει τον βαθμό ανάπτυξης και την ποιότητα των ευρυζωνικών υποδομών μιας χώρας. Η πρόσβαση των πολιτών σε ταχείες και υπερταχείες υπηρεσίες ευρυζωνικών δικτύων αποτελεί αναγκαία συνθήκη ανταγωνιστικότητας.
Τα τελευταία έτη, η συνδεσιμότητα στο σύνολο της Ευρώπης έχει βελτιωθεί αισθητά με τη διείσδυση σταθερών και κινητών ευρυζωνικών δικτύων να παρουσιάζει σταθερή άνοδο και αναμένεται να βελτιωθεί περισσότερο με την υιοθέτηση της 5G τεχνολογίας.
Σε έκθεση του 2020, που αφορά σε στοιχεία του έτους 2019, η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία μεταξύ των 28 χωρών της Ε.Ε. στη διάσταση του DESI που αφορά στη συνδεσιμότητα, με βαθμολογία 33,4 μονάδες έναντι 50,1 του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Σύμφωνα με τη μελέτη, λαμβάνοντας υπόψη την πορεία της μέχρι σήμερα και έχοντας ως δεδομένα τις τιμές για τα προηγούμενα έτη, το 2026 φαίνεται ότι η Ελλάδα συγκλίνει και ξεπερνά τον μέσο όρο της Ε.Ε.

Το Ανθρώπινο Κεφάλαιο

Η διάσταση του Ανθρώπινου Κεφαλαίου προσμετρά τις απαραίτητες δεξιότητες που κατέχουν οι πολίτες μιας χώρας και οι οποίες απαιτούνται, ώστε να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο δυνατότητες που προσφέρει ο ψηφιακός κόσμος.
Η Ελλάδα κατατάσσεται 4η από το τέλος στον τομέα του Ανθρώπινου Κεφαλαίου με ποσοστό 34,8%, το οποίο είναι μικρότερο κατά 29,4% από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Με βάση τη μελέτη, για την εξέλιξη της ψηφιακής οικονομίας στην Ελλάδα και την Ε.Ε. στη διάσταση του Ανθρώπινου Κεφαλαίου, προβλέπεται ότι το 2045 η Ελλάδα συγκλίνει αρκετά με την Ε.Ε,, αλλά δεν ξεπερνά τον μέσο όρο αυτής, γεγονός που σημαίνει ότι το Ανθρώπινο Κεφάλαιο αποτελεί έναν τομέα στον οποίο θα πρέπει οι ιθύνοντες να εστιάσουν ιδιαίτερα ως προς την ανάπτυξή του.

Η Χρήση Διαδικτυακών Υπηρεσιών

Η διάσταση της Χρήσης Διαδικτυακών Υπηρεσιών αποτυπώνει το εύρος της χρήσης από τους πολίτες πληθώρας υπηρεσιών που προσφέρονται μέσω του διαδικτύου, όπως η κατανάλωση οπτικοακουστικού περιεχομένου, παιχνιδιών, διαδικτυακών αγορών και διατραπεζικών συναλλαγών.
Σε σχέση με τη χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών, η Ελλάδα κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις (25η) στο σύνολο των 28 κρατών μελών, παρόλο που ο αριθμός των Ελλήνων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο έχει αυξητική τάση. Οι κύριοι λόγοι χρήσης του διαδικτύου είναι η ενημέρωση, η πραγματοποίηση βιντεοκλήσεων και η χρήση κοινωνικών δικτύων. Επίσης, η εμπιστοσύνη των Ελλήνων σε σχέση με τις διαδικτυακές αγορές και τις τραπεζικές υπηρεσίες φαίνεται να παραμένει χαμηλή.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η Ελλάδα φαίνεται ότι συγκλίνει και ξεπερνά τον μέσο όρο της Ε.Ε. το 2030.

Η Ενσωμάτωση της
Ψηφιακής Τεχνολογίας

Η Ενσωμάτωση της Ψηφιακής Τεχνολογίας αντικατοπτρίζει τον βαθμό διείσδυσης ομώνυμων τεχνολογιών στις επιχειρήσεις και στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Καθώς οι επιχειρήσεις υιοθετούν ψηφιακές τεχνολογίες αποκτούν πολυδιάστατα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα τόσο ως προς την αποδοτικότητά τους και τις μειώσεις κόστους, όσο και ως προς την παροχή καλύτερων και πιο ολοκληρωμένων υπηρεσιών προϊόντων προς τους πελάτες ή και συνεργάτες τους.
Η εφαρμογή και η υιοθέτηση των ψηφιακών τεχνολογιών δεν αποτελούν πλέον μια προαιρετική δράση για τις επιχειρήσεις, αλλά βασικό παράγοντα επιβίωσης. Παρόλα αυτά, η κατάταξη της χώρας είναι χαμηλή, 24η μεταξύ των 28 κρατών μελών της Ε.Ε., με βαθμολογία 28,2 μονάδες έναντι του 41,4 του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Μάλιστα, η πρόβλεψη για την εξέλιξη αυτής της διάστασης δεν είναι καλή και για τα επόμενα χρόνια, αφού σύμφωνα με τη μελέτη, ενώ φαίνεται ότι αρχικά είναι κοντά οι τιμές της Ελλάδας και της Ε.Ε., με την πάροδο του χρόνου αυτές αποκλίνουν.

Οι Ψηφιακές Δημόσιες Υπηρεσίες

Η διάσταση των Ψηφιακών Δημόσιων Υπηρεσιών μετράει τον βαθμό ψηφιοποίησης των Δημόσιων Υπηρεσιών, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στους τομείς της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και της Υγείας. Ο εκμοντερνισμός και η ψηφιοποίηση κομβικών και όχι μόνο, Δημόσιων Υπηρεσιών οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε ανταποδοτικά οφέλη μεταξύ της Δημόσιας Διοίκησης, των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Όσον αφορά στη διάσταση των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών, η Ελλάδα κατατάσσεται 27η μεταξύ των 28 κρατών μελών της Ε.Ε., με βαθμολογία 51,5 έναντι 72 του μέσου όρου της Ε.Ε.
Η μελέτη προβλέπει ότι η Ελλάδα ξεπερνά τον μέσο όρο της Ε.Ε. το 2035.
Τέλος, υπολογίζεται η συνολική εξέλιξη του δείκτη DESI λαμβάνοντας υπόψη τα προηγούμενα δεδομένα. Το συμπέρασμα είναι ότι η Ελλάδα συγκλίνει και ξεπερνά τον μέσο όρο της Ε.Ε. το 2030.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το