Τοπικά

Ευφυές σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στον Δήμο Βόλου

Τη μελέτη εφαρμογής της σύμβασης για την εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης ενέκρινε στη χθεσινή συνεδρίασή της η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Βόλου.
Σύμφωνα με τη μελέτη εφαρμογής, αντικείμενο της σύμβασης είναι η παροχή υπηρεσιών εγκατάστασης και λειτουργίας ευφυούς συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στον Δήμο. Η περιοχή εφαρμογής του νέου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης (ΣΕΣ) περιλαμβάνει τη περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Φιλελλήνων, Κωνσταντά, 54ου Συντάγματος, 28ης Οκτωβρίου, Βασσάνη, Παπαδιαμάντη, Λαμπράκη, Ιάσονος και για την περιοχή της Νέας Ιωνίας, η κεντρική εμπορική περιοχή (δηλαδή άξονες Λ. Ειρήνης, Μαιάνδρου, Εθνικών Αγώνων, Δημοκρατίας), ενώ κατόπιν μελέτης εντάχθηκαν οι παρακάτω περιοχές:
• Περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Ιάσονος, Ηπείρου, Αργοναυτών, Μπόρελ.
• Περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Φιλελλήνων, Πολυμέρη, Περραιβού, Τσοποτού, Φιλ. Ιωάννου, Δημητριάδος, Φιλελλήνων.
• Περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Φιλελλήνων, Μαγνητών, Κοραή, Κωνσταντά, Φιλελλήνων.
• Περιοχή που περικλείεται από τις οδούς 54ου Συντάγματος ΕΛΑΣ, Άνθιμου Γαζή, Βασσάνη, 28ης Οκτωβρίου, 54ου Συντάγματος ΕΛΑΣ.
• Περιοχή που περικλείεται από τις οδούς 2ας Νοεμβρίου, Βασσάνη, Παπαδιαμάντη, Θουκυδίδου, 2ας Νοεμβρίου.
Οι περιοχές αυτές περιλαμβάνουν μικτές χρήσεις (υπηρεσίες, εμπόριο, κατοικία, ψυχαγωγία). Εντός των παραπάνω περιοχών χωροθετούνται θέσεις ΣΕΣ επί πληρωμή, θέσεις αποκλειστικά για μόνιμους κάτοικους, ειδικές θέσεις, όπως ΑμεΑ, θέσεις/ πιάτσες ΤΑΧΙ, σχολικές, θέσεις μοτοσικλετών και λοιπές θέσεις, για τις οποίες έχουν εκδοθεί κανονιστικές αποφάσεις από το Δ.Σ. του Δήμου.
Συνοπτικά, οι 1.008 εμπορικές θέσεις στάθμευσης επιμερίζονται σε τρεις κατηγορίες διαχείρισης:
-Θα τοποθετηθούν 652 αισθητήρες στάθμευσης σε θέσεις επισκεπτών με διαχείριση, προβολή και πληρωμή της στάθμευσης μέσω της κεντρικής εφαρμογής διαχείρισης και της εφαρμογής επισκεπτών/ δημοτών. Επιπρόσθετα θα παρέχεται δυνατότητα πληρωμής μέσω τερματικών POS συμβεβλημένων τριτοπωλητών σε φυσικά σημεία π.χ. περίπτερα και αλλού.
-Θα εγκατασταθεί αυτόνομο σύστημα στάθμευσης για δύο υπαίθρια κλειστά πάρκιν συνολικής χωρητικότητας 117 θέσεων, όπου η πληρωμή γίνεται επί τόπου μέσω 2 αυτόματων ταμείων, ένα σε κάθε κλειστό χώρο στάθμευσης. Τα στοιχεία διαθεσιμότητας και πληρωμής της ελεγχόμενης στάθμευσης θα ενσωματωθούν εντός της κεντρικής εφαρμογής διαχείρισης στάθμευσης.
– Θα οριοθετηθούν 239 θέσεις χωρίς την εγκατάσταση αισθητήρα καταληψιμότητας. Η διαχείριση, προβολή και πληρωμή της στάθμευσης θα πραγματοποιείται μέσω της κεντρικής εφαρμογής διαχείρισης στάθμευσης και της εφαρμογής επισκεπτών/δημοτών. Επιπρόσθετα θα παρέχεται δυνατότητα πληρωμής μέσω τερματικών POS συμβεβλημένων τριτοπωλητών σε φυσικά σημεία π.χ. περίπτερα και αλλού.
Η διαχείριση των θέσεων στάθμευσης της πόλης θα γίνεται μέσα από την πλατφόρμα – λογισμικό διαχείρισης ελεγχόμενης στάθμευσης του Δήμου, η οποία θα λειτουργεί ως εργαλείο διαχείρισης για τον πλήρη έλεγχο της υποδομής ελεγχόμενης στάθμευσης. Αυτή θα συγκεντρώνει, θα επεξεργάζεται, θα οπτικοποιεί και θα διαμοιράζει, σε πραγματικό χρόνο τα δεδομένα που θα λαμβάνει από τους αισθητήρες στάθμευσης, το αυτόνομο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης των δύο κλειστών χώρων στάθμευσης και την άνευ αισθητήρων παρόδια στάθμευσης μειωμένης χρέωσης.
Εντός της πλατφόρμας – λογισμικού ελεγχόμενης στάθμευσης και των συν αυτώ εφαρμογών μέσω κινητού τηλεφώνου και διαδικτύου θα υλοποιούνται: Η χρέωση χρόνου στάθμευσης και η πληρωμή των παρόδιων θέσεων στάθμευσης, η διαχείριση, προβολή και στατιστική ανάλυση του ΣΕΣ, καθώς και η αστυνόμευση του ΣΕΣ, δηλαδή η επίβλεψη και διαχείριση της ορθής λειτουργίας του συστήματος και η επιβολή κυρώσεων για περιπτώσεις παράνομης στάθμευσης.
Το σύστημα, ειδικά για τις θέσεις που διαθέτουν ηλεκτρονικά μέσα ανίχνευσης καταληψιμότητας, θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί και να καταγράφει με ακρίβεια τη στιγμή κατά την οποία το όχημα καταλαμβάνει αρχικά τη θέση στάθμευσης. Αυτό θα δίνει τη δυνατότητα στον Δήμο να ορίσει μια αρχική περίοδο δωρεάν στάθμευσης που θα δίνει στον οδηγό τον απαραίτητο χρόνο ώστε να πληρώσει.
Εξάλλου, αυτό θα επιτρέπει τη δραστική μείωση των διαφωνιών με τους οδηγούς οι οποίες, σε πολλές περιπτώσεις, έχουν να κάνουν με την πραγματική ώρα έναρξης της στάθμευσης, δηλώνοντας ότι ο ελεγκτής εξέδωσε το πρόστιμο, ενώ ο οδηγός είχε πάει προς το παρκόμετρο. Όταν η περίοδος δωρεάν στάθμευσης λήξει χωρίς να έχει γίνει πληρωμή, το σύστημα θα πρέπει να αναφέρει το όχημα ως παραβάτη.
Τέλος, το σύστημα θα γνωρίζει την κατάσταση όλων των θέσεων στάθμευσης, καθώς και ποιες θέσεις είναι πληρωμένες, είτε από τερματικά POS είτε μέσω εφαρμογής έξυπνου κινητού τηλεφώνου και θα πληροφορεί είτε τους οδηγούς για διαθέσιμες θέσεις είτε τους δημοτικούς αστυνομικούς, για οχήματα που πιθανώς έχουν υπερβεί τον επιτρεπτό χρόνο ή δεν έχουν πληρώσει το τέλος.
Σε ό,τι αφορά στο αντίτιμο της στάθμευσης, συμφωνείται η παρακάτω ενιαία τιμολόγηση για όλες τις θέσεις επισκεπτών: Για μία ώρα στάθμευσης το τέλος θα είναι 1 ευρώ, για δύο ώρες 2 ευρώ και για τρεις ώρες 3 ευρώ.
Σύμφωνα με τη μελέτη εφαρμογής, οι κάτοικοι θα καταβάλουν ένα ετήσιο τέλος για το κόστος έκδοσης της κάρτας μονίμου κατοίκου και για την ανάληψη ενός μικρού μέρους του κόστους συντήρησης και αστυνόμευσης των θέσεών τους. Το σχετικό ποσό που καταβάλουν οι δημότες άλλων πόλεων που έχει εφαρμοστεί αντίστοιχο μέτρο είναι 10€ ετησίως και προτείνεται κάτι αντίστοιχο και για τον Δήμο Βόλου.
Για τη στάθμευση των κατοίκων, θα εφαρμοστούν 3 ζώνες στάθμευσης κατοίκων, με συνολικά 1.401 θέσεις στάθμευσης. Συγκεκριμένα:
• ΖΩΝΗ Α η οποία περικλείεται από τις οδούς: Παπαδιαμάντη – Θουκυδίδου – 2 ας Νοεμβρίου – Βασσάνη – Ανθ. Γαζή – 54ου Συντάγματος – Κωνσταντά – Κοραή – Μαγνητών – Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού) – Αργοναυτών – Λ. Λαμπράκη – Παπαδιαμάντη.
• ΖΩΝΗ Β η οποία περικλείεται από τις οδούς: Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού) – Μαγνητών – Φιλελλήνων – 28ης Οκτωβρίου – Κουμουνδούρου – Τάκη Οικονομάκη – Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού).
• ΖΩΝΗ Γ η οποία περικλείεται από τις οδούς: Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού) – Τάκη Οικονομάκη – Κουμουνδούρου – 28ης Οκτωβρίου – Φιλελλήνων – Πολυμέρη – Περραιβού – Ι. Φιλίππου – Δημητριάδος – Ιάσονος – Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού).
Οι κάτοικοι που διαμένουν στην περιοχή εφαρμογής του συστήματος, θα εφοδιασθούν με ειδικό σήμα και θα αποκτούν το δικαίωμα να σταθμεύουν δωρεάν και χωρίς χρονικό περιορισμό, στις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης μόνο για κατοίκους, ανάλογα με τη ζώνη που βρίσκεται η κατοικία τους. Αναλυτικότερα, οι κάτοικοι της ζώνης Α θα μπορούν να σταθμεύουν δωρεάν στις θέσεις στάθμευσης κατοίκων της ζώνης Α κ.ο.κ.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το