Τοπικά

Γονείς και μαθητές στον «στίβο» των πανελλαδικών – Συμβουλές από την κοινωνική κλινική ψυχολόγο Ιωάννα Γεωργιάδου

Λίγο πριν την εκκίνηση των πανελλαδικών εξετάσεων, γονείς και παιδιά βρίσκονται σε εγρήγορση και άγχος. Γονείς απευθύνονται στον ψυχολόγο ή στον ψυχοθεραπευτή ζητώντας συμβουλευτική συνήθως για τη διαχείριση του άγχους και όπως σημειώνει η κοινωνική κλινική ψυχολόγος (Μsc), συστημική ψυχοθεραπεύτρια στην Πορεία Υγείας, Κέντρο Ψυχοθεραπείας, ολιστικών θεραπειών και εκπαίδευσης, Ιωάννα Γεωργιάδου τη συμβουλευτική παρακολουθούν οι γονείς μαζί με τα παιδιά τους, μόνοι τους ή μόνο ο μαθητής.

«Είναι πλέον κατανοητό ότι λόγω της μεγάλης αγωνίας που υπάρχει σχετικά με την επαγγελματική αποκατάσταση και λόγω του ότι στην Ελλάδα έχει καθιερωθεί σαν νοοτροπία ότι οι πανελλήνιες είναι η βασική, αν όχι η μόνη, οδός προς την ακαδημαϊκή επιτυχία και την επαγγελματική αποκατάσταση, έχει κατανοηθεί από τους γονείς ότι οι δικές τους δυνάμεις δεν αρκούν για τη διαχείριση του άγχους των μαθητών» εξήγησε η κ. Γεωργιάδου.
Όπως πρόσθεσε, «πολλές φορές το άγχος των γονέων είναι αυτό που είτε καλλιεργεί είτε ξεπερνάει το άγχος των παιδιών. Σημείωσε ότι πρώτο σημείο από το οποίο ξεκινάει η συμβουλευτική σε σχέση με αυτό το ζήτημα, είναι η κατάργηση του πληθυντικού αριθμού όπως «εμείς δίνουμε εξετάσεις φέτος», «περάσαμε» ή το «διαβάζουμε». Το πρώτο βήμα είναι να καταργήσουμε τον πληθυντικό που δημιουργεί στον μαθητή την αγωνία ότι η δική του επιλογή και επιτυχία ή αποτυχία θα αποτελεί έναν οικογενειακό θρίαμβο ή κατακρήμνιση, με όλο το συναισθηματικό βάρος που φέρνει αυτό».

Επίσης, ανέφερε ότι «το δεύτερο βήμα είναι το να κατανοηθεί ότι η αποτυχία ή αποφυγή ενός αγώνα είναι και αυτό μία στρατηγική. «Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι και το να αποφύγω ή να ανησυχώ για τη συμμετοχή μου σε έναν διαγωνισμό είναι και αυτό μέρος της στρατηγικής. Το να θέλω να διαφύγω αν νιώθω ότι οι δυνάμεις μου δεν είναι αρκετές. Αν θεωρούμε ότι οι πανελλήνιες είναι μάχη, θα πρέπει να δείχνουμε αποδοχή και κατανόηση είτε στο «πρόσω ολοταχώς» είτε στη αναγκαστική οπισθοχώρηση». Αναφορικά με κάποιες συμβουλές που μπορούν να ακολουθήσουν οι γονείς, η κ. Γεωργιάδου επισήμανε ότι ποτέ δεν είναι αργά για να απευθυνθούν σε έναν ειδικό που μπορεί να τους κατατοπίσει, αυτούς ή απευθείας το παιδί. «Έχουμε τη λανθασμένη εντύπωση ότι η συμβουλευτική είναι κάτι μακροχρόνιο και πως πρέπει να γίνει σε πολλές συναντήσεις. Πολλές φορές μία συνάντηση αρκεί. Ακόμα και στην εκπνοή του χρόνου μπορούμε να ζητήσουμε από τον ειδικό ψυχικής υγείας μία οδηγία για το πώς θα διαχειριστούμε μία κατάσταση στις πανελλήνιες».

Επίσης, υπογράμμισε ότι ο έφηβος έχει αντιμετωπίσει ξανά τέτοιου τύπου δυσκολίες και έχει ξανακριθεί. «Έχει περάσει από μία 12χρονη εκπαίδευση πριν τις πανελλήνιες. Αυτό σημαίνει ότι έχει αναπτύξει έναν τρόπο να διαχειρίζεται το άγχος του. Έτσι, χρειάζεται να εμπιστευτούμε ότι θα καταφέρει αυτή τη φορά να αξιοποιήσει την εμπειρία του στη διαχείριση του άγχους. Ωστόσο αν από την άλλη, διακρίνουμε μία έντονη δυσκολία στη διαχείριση του άγχους ή μία κρίση πανικού, χρειάζεται να ενημερωθούμε για το τι σημαίνει και πως τη διαχειριζόμαστε. Χρειάζεται να είμαστε ενημερωμένοι γιατί πολλές φορές οι κρίσεις πανικού παγιώνονται ως συμπεριφορές του εφήβου επειδή τις διαχειριζόμαστε με λάθος τρόπο.
Tέλος τόνισε ότι οι γονείς, παρότι μπορεί να αντιμετωπίζουν το φαινόμενο των πανελληνίων εξετάσεων για πρώτη φορά, είναι γονείς του συγκεκριμένου παιδιού για 17 ή 18 χρόνια, έχουν δοκιμαστεί οι σχέσεις τους. Οι γονείς έχουν ήδη δώσει τις εξετάσεις τους ως γονείς πριν το παιδί τους δώσει πανελλήνιες. «Οι γονείς διαθέτουν αποθέματα και δεξιότητες που μπορούν να θυμηθούν και να ενεργοποιήσουν για να υποστηρίξουν το παιδί τους».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το