Τοπικά

Ένα βήμα πριν την έναρξη του έργου της ηλεκτροκίνησης η Θεσσαλία

ilektrokinisi

Δρομολογείται το έργο της ηλεκτροκίνησης στη Θεσσαλία με την έγκριση της μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου της σιδηροδρομικής γραμμής «Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα», από το περιφερειακό συμβούλιο. Πρόκειται για σιδηροδρομικό έργο και αφορά την εφαρμογή συστήματος ηλεκτροκίνησης με μονοφασικό εναλλασσόμενο ρεύμα 25 kV/50Hz, στην ανακαινισμένη σιδηροδρομική γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα που έχει συνολικό μήκος 80 χλμ. περίπου. Διοικητικά ανήκει στην περιφέρεια Θεσσαλίας και διέρχεται τις περιφερειακές ενότητες Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων. Γενικά το υπό εξέταση σιδηροδρομικό τμήμα στο οποίο και μελετάται η ηλεκτροκίνηση, συνδέει το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο (Αθηνών – Θεσσαλονίκης – εξωτερικού) με το σύνολο του δυτικού Θεσσαλικού κάμπου.
Το σύστημα της ηλεκτροκίνησης περιλαμβάνει:
Την εγκατάσταση ενός αγωγού ρεύματος πάνω από τη γραμμή, την κατασκευή Υποσταθμού Έλξης (εγκατάσταση ηλεκτρικής έλξης) ο οποίος θα εγκατασταθεί στο Νομό Τρικάλων, στην περιοχή της Βασιλικής και την κατασκευή ηλεκτρονικού συστήματος σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης των εγκαταστάσεων ηλεκτρικής έλξης.
Το έργο διέρχεται από τους Νομούς Λαρίσης , Καρδίτσας και Τρικάλων. Η αρχή του έργου βρίσκεται στο Σταθμό Παλαιοφάρσαλος και το τέλος στο Σταθμό Καλαμπάκα. Το έργο είναι χωροθετημένο σε περιοχή με πεδινό και τοπικά λοφώδες ανάγλυφο.
Τμήμα της περιοχής μελέτης και συγκεκριμένα περιοχή της Καλαμπάκας βρίσκεται εντός βιότοπων NATURA. Οι βιότοποι αυτοί είναι οι GR1440003, Αντιόχεια Όρη-Μετέωρα (τόπος κοινοτικής σημασίας SCI) και GR1440005 Ποταμός Πηνειός – Αντιχάσια Όρη (ζώνη ειδικής διατήρησης SPA).
Η χωροθέτηση του προτεινόμενου υποσταθμού έλξης (SST) είναι στην περιοχή των Τρικάλων και συγκεκριμένα σε οικόπεδο έκτασης περίπου 21 στρεμμάτων. Η προτεινόμενη θέση του υποσταθμού είναι εκτός περιοχής δικτύου Natura 2000.
Το έργο εκτελείται κυρίως εντός της ήδη πραγματοποιηθείσας ζώνης απαλλοτρίωσης, οπότε δεν θα έχει ουσιαστικές επιπτώσεις στις χρήσεις γης.
Η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα συντελεί στη μείωση των ρύπων στις περιοχές που διασχίζει, την οικονομικότερη κίνηση και συντήρηση των συρμών, τη δυνατότητα έλξης βαρέων εμπορικών συρμών και στη μείωση του χρόνου μεταφοράς λόγω ανάπτυξης υψηλότερων ταχυτήτων.
Η εισαγωγή σύγχρονων συστημάτων σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης και η αυτοματοποίηση της διαχείρισης της κυκλοφορίας συμβάλλει στην αύξηση ασφάλειας – αφού εξαρτάται λιγότερο από τον ανθρώπινο παράγοντα – αλλά και στην μείωση του κόστους λειτουργίας.
Τέλος η κατασκευή υποσταθμού έλξης είναι αναγκαία για το σύνολο των μελλοντικών αναγκών τροφοδοσίας των σιδηροδρόμων για το τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα ώστε να μην παρατηρούνται φαινόμενα πτώσης τάσης και άλλες δυσλειτουργίες του συστήματος.

Επιπτώσεις κατά τη διάρκεια κατασκευής
Κατά μήκος της χάραξης και πέραν των ορίων απαλλοτρίωσης υπάρχουν πολλά μικρά τεχνικά έργα λόγω του πυκνού αρδευτικού και αποστραγγιστικού δικτύου που όμως δεν επηρεάζονται από το έργο διότι οι εργασίες εκτείνονται σε μικρό βάθος και στο πλάτος της απαλλοτριωθείσας ζώνης στην οποία υπάρχει ήδη κατασκευασμένη η ανακαινισμένη σιδηροδρομική γραμμή.
Οι επιπτώσεις στη μορφολογία της περιοχής είναι αμελητέες, δεδομένου ότι αφορά υφιστάμενη χάραξη επί της οποίας δεν θα γίνει κάποια αλλαγή κατά την ηλεκτροκίνηση της γραμμής και οι κατασκευαστικές εργασίες του υποσταθμού θα είναι μικρής έκτασης και σημειακές.
Οι επιπτώσεις στην ατμόσφαιρα κατά τη διάρκεια κατασκευής περιορίζονται στις εκπομπές αερίων ρύπων των μηχανημάτων και τη σκόνη κατά την περίοδο εκτέλεσης χωματουργικών εργασιών, είναι μικρής έκτασης και αναστρέψιμες.
Ομοίως οι επιπτώσεις στη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής θεωρούνται μικρές και αναστρέψιμες με την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου.
Μικρής έκτασης ρύποι ενδέχεται να υπάρξουν στα επιφανειακά νερά χωρίς σημαντικές επιπτώσεις και χωρίς να μεταβάλει τις οδούς αποστράγγισης του εδάφους.
Επιπτώσεις κατά τη διάρκεια λειτουργίας του έργου
Κατά τη διάρκεια λειτουργίας του έργου αναμένεται δυνητικά βελτίωση της ποιότητας νερού, καθότι απαλείφεται ο κίνδυνος διαρροής καυσίμων πετρελαίου από τους συρμούς με ότι αυτό συνεπάγεται στη μόλυνση του νερού του υπεδάφους.
Κατά τη διάρκεια λειτουργίας επίσης υπάρχει μικρός κίνδυνος πρόκλησης πυρκαγιάς από τις γραμμές της ηλεκτροκίνησης, για τον οποίον θα πρέπει να γίνει κατάλληλη τοποθέτηση των πυλώνων με πιθανή αποκοπή τμημάτων δέντρων που βρίσκονται πλησίον της γραμμής. Για την αποφυγή ηλεκτροπληξίας πρέπει να τηρούνται όλοι οι κανόνες ασφαλείας.
Οι αναμενόμενες τιμές έντασης του ηλεκτρικού πεδίου και πυκνότητας μαγνητικής ροής από τη γραμμή επαφής προβλέπονται να είναι πολύ κατώτερες από τα επιβαλλόμενα όρια και συνεπώς δεν αναμένονται επιπτώσεις από τα ηλεκτρικά και μαγνητικά πεδία κατά τη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το