Τοπικά

«Ανοικτές τεχνολογίες» από Οδηγούς της Νέας Ιωνίας

 

Στη β’ φάση του διαγωνισμού «Ανοικτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση» προκρίθηκε η Ομάδα Οδηγών του Τοπικού Τμήματος Νέας Ιωνίας Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού η οποία συνεργάζεται με την ομάδα Talos του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Το αυτοχρηματοδοτούμενο, μη κερδοσκοπικό έργο TALOS, υλοποιείται από το 2016 στην πόλη του Βόλου, στο πλαίσιο των δράσεων της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Αφορά τη διεξαγωγή εργαστηρίων στα οποία τα παιδιά εισάγονται με άτυπο και διασκεδαστικό τρόπο στον κόσμο των θετικών επιστημών (STEM, Προγραμματισμός, ΙοΤ, Εκπ. Ρομποτική), προσεγγίζουν τη γνώση μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες, έρχονται σε άμεση επαφή με τις επιστημονικές μεθόδους εργασίας και έρευνας, συνειδητοποιούν βιωματικά την αξία και τη δυναμική της συνεργατικότητας, αναπτύσσουν κριτική σκέψη και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και το σημαντικότερο, αναπτύσσουν αυτοπεποίθηση και σιγουριά για τις ικανότητές τους, εκφράζονται και εμπνέονται δημιουργικά.
Πιο συγκεκριμένα, στα πλαίσια των εργαστηρίων, τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν, να χειρίζονται και να επιλέγουν τα δομικά υλικά και τις προγραμματιστικές δομές που απαιτούνται για την εκτέλεση συγκεκριμένων «αποστολών» που τους ανατίθενται. Αναπτύσσουν αλγοριθμικό τρόπο σκέψης και νοοτροπία «προγραμματιστή», κωδικοποιούν απλές συμπεριφορές σε προγραμματιστικά περιβάλλοντα, με σκοπό την εφαρμογή τους σε πραγματικό πλαίσιο μικροκόσμου, μακέτας, πίστας κλπ. Ενεργοποιούν τη φαντασία τους με σκοπό τη δημιουργία πρωτότυπων λύσεων ενώ έρχονται σε επαφή τόσο με βασικές εντολές προγραμματισμού (κίνηση με σκοπιμότητα, χρήση βασικών αισθητήρων χρώματος, αφής) και αρχές σχεδίασης προγράμματος (διατύπωση προβλήματος, ανάλυση περιβάλλοντος, αρχικός σχεδιασμός-δημιουργία στρατηγικών, αλληλουχία εντολών, εφαρμογή, αξιολόγηση απόδοσης, αποσφαλμάτωση) όσο και με πιο προηγμένες όπως η δομή επανάληψης (loop) και η μεταβλητότητα τιμών. Διατυπώνουν, αξιολογούν και αναδιατυπώνουν συμπεράσματα που στηρίζονται σε δεδομένα που έχουν συλλέξει.
Για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας προβλέπεται αυτόνομος κύκλος εργαστηρίων εξοικείωσης με ΙοΤ διαδικασίες και πρακτικές (Arduino, Raspberry Pi κ.α.) με εστίαση στις Αρχές της Ηλεκτρονικής και των Ηλεκτρονικών Συστημάτων, στη γνωριμία με τους αισθητήρες και τα Δίκτυα, στη μοντελοποίηση και κατασκευή απλών και σύνθετων αυτοματισμών, στη δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών για κινητές συσκευές αλλά και στον προγραμματισμό τόσο με περιβάλλοντα όπως αυτό της Scratch (MIT Μedia Lab) όσο και με πιο προηγμένες κι «επαγγελματικές» γλώσσες όπως η Python και η C.

Μύηση στην έννοια του αυτοματισμού

Ο Γιώργος Πρώιας, εκ των ιδρυτών της ομάδας TALOS μαζί με τον Δρ. Κούρια Σπύρο, δήλωσε ότι:
«Είμαι πολύ χαρούμενος και περήφανος που συνεργάζομαι με την Ομάδα Οδηγών του Τοπικού Τμήματος Νέας Ιωνίας Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού. Αρχικά είχαμε συζητήσει τη δυνατότητα κάποιων εργαστηρίων ώστε τα παιδιά τα αντιληφθούν τις νέες τεχνολογίες και τους αυτοματισμούς και πόσο χρήσιμο ρόλο έχουν στη ζωή τους. Από την πλευρά μας προσπαθούμε να μυήσουμε τα παιδιά στις έννοιες των αυτοματισμών, της συνεργασίας και της οργάνωσης μίας ομάδας μέσω παιδαγωγικής προσέγγισης. Βέβαια απ’ ότι φάνηκε στην πορεία δεν σταματήσαμε μόνο σε αυτό, αλλά η συνεργασία μας επεκτάθηκε ακόμη περισσότερο με την συμμετοχή της ομάδας σε διαγωνισμό ανοικτών τεχνολογιών όπου φάνηκε η διάθεση των παιδιών να γνωρίσουν το νέο κόσμο που ανοίχτηκε μπροστά τους φυσικά κάτω από την καθοδήγηση των αρχηγών τους.

Κάδος ανακύκλωσης

Ο φετινός διαγωνισμός έχει ως θέμα την Κυκλική Οικονομία. To project των παιδιών περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός κάδου ανακύκλωσης από φιλικά προς το περιβάλλον υλικά και αυτοματισμούς, ώστε μέσω αισθητήρα να ανοίγει αυτόματα το καπάκι του κάδου και ο καθένας μας να μπορεί να αποθέτει οτιδήποτε πλαστικό. Εν συνεχεία, θα υπάρχει φωτεινή και ηχητική ένδειξη για το γέμισμα του κάδου, ώστε να μπορούν τα παιδιά να συλλέγουν το υλικό σε συγκεκριμένο αποθηκευτικό χώρο που έχουμε ορίσει. Τα πλαστικά αυτά υλικά θα παραλαμβάνονται από φορέα συνεργαζόμενο με το Σουηδικό Ινστιτούτο Κυκλικής Οικονομίας και με κατάλληλη επεξεργασία θα γίνονται επαναχρησιμοποιούμενες σανίδες πλαστικού συγκεκριμένων διαστάσεων που μπορούν να σχεδιαστούν και δημιουργηθούν χρηστικά αντικείμενα φιλικά προς το περιβάλλον και να δοθούν προς χρήση σε σχολεία, οργανισμούς κλπ.

ΑλλαΓή- ΆλληΓη το φετινό σύνθημα

Η Εύη Κλεάνθη, Αρχηγός της Ομάδας Οδηγών του Τοπικού Τμήματος Νέας Ιωνίας Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού δήλωσε τα εξής:
«Ο Οδηγισμός είναι εκείνη η οργάνωση μέσα στην οποία μια προσωπικότητα, μπορεί να αναπτυχθεί ολόπλευρα.
Εκεί που οι περισσότερες εξωσχολικές δραστηριότητες για παιδιά και εφήβους προσφέρουν την ανάπτυξη μίας μόνο ικανότητας, μίας γνώσης ή απλά διασκέδαση, το Οδηγικό Παιδαγωγικό Πρόγραμμα προσφέρει πολυεπίπεδες δράσεις.
Όλες οι δραστηριότητες είναι σχεδιασμένες ώστε να είναι ελκυστικές και παράλληλα να κοινωνικοποιούν, να ευαισθητοποιούν και να δίνουν αυτοπεποίθηση στα παιδιά, τους εφήβους και τους νέους, για την μετέπειτα ζωή τους.
Προσπαθούμε πάντα να δίνουμε ερεθίσματα στα παιδιά και να έρχονται σε επαφή με πολλούς τομείς, ώστε να ανακαλύπτουν κλίσεις και ταλέντα που στη συνέχεια θα καλλιεργήσουν και περεταίρω. Έτσι σε έναν κόσμο που αλλάζει, με την τεχνολογία να εξελίσσεται και να καταλαμβάνει όλο και μεγαλύτερο μέρος στη ζωή και την καθημερινότητά μας, αποφασίσαμε να αφιερώσουμε κάποιες συγκεντρώσεις μας στον τομέα των αυτοματισμών και της ρομποτικής.
Με την Ομάδα των Οδηγών μας, εκμεταλλευόμαστε το φετινό σύνθημα χρονιάς του Κλάδου μας ΑλλαΓή- ΆλληΓη, που μας παρακινεί να ασχοληθούμε με τις επιστήμες και την τεχνολογία και με την πολύτιμη βοήθεια και συνεργασία του κ. Γιώργου Πρώια και του εργαστηρίου TALOS ed-UTh-robotix εξερευνούμε αυτόν τον απίθανο κόσμο!
Ο κύριος Πρώιας, με πολλή υπομονή έχει αφιερώσει χρόνο για εμάς, μας έχει ενθαρρύνει και καθοδηγήσει, και οι Οδηγοί μας συμμετέχουν στον «4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση» με θέμα την κυκλική οικονομία. Τον ευχαριστούμε θερμά, και χαιρόμαστε πολύ να συνεργαζόμαστε με ανθρώπους με όραμα αγάπη για τα παιδιά. Στόχος είναι οι Οδηγοί μας να καλλιεργήσουν ικανότητες, που θα τα βοηθήσουν να γίνουν δημιουργοί λύσεων και όχι απλοί καταναλωτές ψηφιακών υπηρεσιών. Η πρόταση μας έχει προκριθεί στη Β’ φάση του Διαγωνισμού!
Ρίχνουμε ματιές στο μέλλον, εντυπωσιαζόμαστε από τις δυνατότητες και ελπίζουμε σε έναν καλύτερο κόσμο».

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το