Τοπικά

Οικονομική ασφυξία στον ενιαίο Δήμο Βόλου

Δεν υπάρχει απόλυτη εικόνα για τα χρέη που κληρονομεί η νέα διοικητική δομή

από τις συνενώσεις


Σύσκεψη σήμερα στο δημαρχείο για την επόμενη, δύσκολη, μέρα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΤΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ

Κακή οικονομική διαχείριση, χρέη, δάνεια και επιχειρήσεις που βουλιάζουν, είναι η «προίκα» που παραδίδουν οι συνενούμενοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον ενιαίο δήμο Βόλου.

Η οικονομική διαχείριση και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός αποτελούν αντικείμενο καθημερινών συσκέψεων στο δημαρχείο και σήμερα συγκαλείται σύσκεψη για τον «οδικό χάρτη άμεσων ενεργειών», με αιχμή τα οικονομικά και την λειτουργία των υπηρεσιών.

Ο ενιαίος δήμος Βόλου «κληρονομεί» χρέη από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης που συνενώνονται 12 εκατομμυρίων ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται ο δανεισμός και οι οφειλές όλων των επιχειρήσεων και οι απαιτήσεις των προμηθευτών.

Πολλή δουλειά, πολύ τρέξιμο στον ενιαίο δήμο Βόλου και μεγάλη προσπάθεια για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του νέου αυτοδιοικητικού τοπίου.

Η οργανωτική δομή του δήμου δεν θα θυμίζει τις αυτοδιοικητικές λειτουργίες του σήμερα και οι διαρθρωτικές αλλαγές που επιφέρει ο «Καλλικράτης» σε συνδυασμό με τις οργανωτικές και λειτουργικές καινοτομίες που εισάγει, απαιτούν από τους νέους αυτοδιοικητικούς και τις υπηρεσίες μια σειρά από άμεσες ενέργειες, για τη διασφάλιση της ομαλής διαδοχής των φορέων της Αυτοδιοίκησης και κυρίως της αποτελεσματικής και επιτυχούς ολοκλήρωσης της μεταβατικής περιόδου προσαρμογής στις νέες συνθήκες.
Προς το παρόν για όλα αυτά, οι νέοι αιρετοί της «εκπαιδεύονται» και ενημερώνονται, ενώ σήμερα θα πραγματοποιηθεί σύσκεψη για τον «οδικό χάρτη» άμεσων ενεργειών που δόθηκε από τον υπουργό Εσωτερικών.

Ο «Οδικός Χάρτης Άμεσων Ενεργειών», είναι ένας «μπούσουλας» με αναλυτικές οδηγίες για τις αποφάσεις και τα χρονοδιαγράμματα της πρώτης κρίσιμης περιόδου.
Την σύσκεψη συγκαλεί σήμερα η αρμόδια αντιδήμαρχος -από 1ης Ιανουαρίου-κ. Νατάσσα Οικονόμου.
Ήδη έχει προωθηθεί η συγκρότηση οργάνων και ανάθεση αρμοδιοτήτων. Εκτός από τα αυτονόητα και συνήθη όπως η εκλογή προεδρείων και οι ορισμοί αντιδημάρχων πρέπει εντός 2 μηνών να έχουν συγκροτηθεί οι νέες επιτροπές και τα όργανα που προβλέπει ο «Καλλικράτης» όπως οι επιτροπές διαβούλευσης, ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης ενώ πρέπει να έχουν καταρτιστεί όλοι οι σχετικοί Κανονισμοί (Λειτουργία Δημοτικού Συμβουλίου, Πληροφόρησης Πολιτών, Διαβούλευσης, Εκπροσώπησης Μεταναστών).

Οι πρόεδροι των επιτροπών και τα πρόσωπα που θα τις απαρτίζουν έχουν αναδειχθεί, ο συμπαραστάτης του δημότη δεν αποτελεί άμεση προτεραιότητα ωστόσο η ανάδειξή του θα γίνει εντός του προκαθορισμένου χρονοδιαγράμματος. Προέχει να καταρτιστούν όλοι οι κανονισμοί λειτουργίας και να εκδοθούν εγκύκλιοι από το Υπουργείο Εσωτερικών για τον τρόπο δουλειάς των υπηρεσιών.

Όπως χαρακτηριστικά ανάφερε χθες αντιδήμαρχος «υπάρχουν υπάλληλοι στον δήμο που ενδιαφέρονται πραγματικά να δουλέψουν, αλλά ακόμη βαδίζουμε στα τυφλά.

Δεν υπάρχουν εγκύκλιοι, εξειδίκευση του έργου, οδηγίες», τόνισε.

Η δημοτική αρχή θέλει μέσα σε 15 ημέρες να έχει λυθεί το θέμα της οργάνωσης και λειτουργίας υπηρεσιών καθώς και της διοικητικής μέριμνας.

Άμεσα πρέπει να αντιμετωπιστούν θέματα όπως η τοποθέτηση υπαλλήλων, η στέγαση υπηρεσιών, η προσαρμογή των υποδομών, η ανάπτυξη των νέων ιστοσελίδων για την πληροφόρηση των πολιτών και πολλά άλλα που φαίνονται γραφειοκρατικά αλλά έχουν μεγάλη σημασία, ιδίως για τους συνενούμενους Δήμους, που πρέπει να δικτυωθούν μεταξύ τους.

Ένα παράδειγμα αποτελεί η Πολεοδομία. Οι Πολεοδομίες Βόλου, Νέας Ιωνίας και Νομαρχίας συνενώνονται με τους υπαλλήλους της νομαρχίας να παραμένουν στα γραφεία τους στην οδό Ιωλκού μέχρι να βρεθεί χώρος στέγασης του συνόλου της ενιαίας υπηρεσίας. Επίσης παράλληλα αναζητούνται και οι ευθύνες που θα ανατεθούν σε κάθε διευθυντή για να μην υπάρξουν εσωτερικές τριβές.

Σε πρώτη φάση δίνεται βαρύτητα στο θέμα της στέγασης των υπηρεσιών, σε μια προσπάθεια να γίνει η καλύτερη εκμετάλλευση των δημοτικών κτιρίων χωρίς ορισμένα από αυτά να «ρημάξουν», όπως για παράδειγμα τα περιφερειακά δημαρχεία.

Τα οικονομικά

Η οικονομική διαχείριση και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός, είναι ζητήματα που συζητούνται καθημερινά και βραχνά αποτελούν τα χρέη των δήμων που συνενώθηκαν. Μόνο ο ενιαίος δήμος Βόλου και με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία φέρεται να έχει οικονομικό άνοιγμα 12 εκατομμυρίων ευρώ. Δεν είναι δυνατόν μέχρι σήμερα να υπολογιστούν τα χρέη σε προμηθευτές, ο δανεισμός των επιχειρήσεών του, τα δάνεια από ιδιωτικές τράπεζες καθώς άλλες οφειλές όλων των συνενωμένων ΟΤΑ.

Υπενθυμίζεται ότι ορκωτοί λογιστές είχαν εκτιμήσει το οικονομικό άνοιγμα μόνο για τον δήμο Βόλου στην περίπτωση που έκλεινε τις επιχειρήσεις του στα 11,5 εκατομμύρια ευρώ-χωρίς να υπολογίζουν τις απαιτητές υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές- και η ώρα της παύσης λειτουργίας όλων των οργανισμών στον Βόλο όπως και στους άλλους δήμους έφτασε.

Εκτιμάται ότι απόλυτη εικόνα για τα οικονομικά του ενιαίου δήμου θα υπάρχει σε τρεις μήνες, όταν θα έχουν εκδηλωθεί και όλες οι απαιτήσεις των προμηθευτών και διευκρινιστεί το σύνολο των οφειλών.

«Το βέβαιο είναι ότι δεν θα κρύψουμε τίποτα, θα παρουσιάσουμε την αλήθεια στους δημότες γρήγορα», τόνισε η κ. Νατάσσα Οικονόμου.

Η σημαντικότερη προθεσμία είναι η 31/3/2011 όταν πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η κατάρτιση και ψήφιση του προϋπολογισμού, του τεχνικού προγράμματος και του ετήσιου προγράμματος δράσης. Επίσης μέσα στο πρώτο τρίμηνο πρέπει να αρχίσει η κατάρτιση του 5ετούς Επιχειρησιακού Προγράμματος ενώ ιδιαίτερα σημαντική είναι η κατάρτιση Προγράμματος Εξυγίανσης για τον υπερχρεωμένο ενιαίο δήμο.

Οι νέες αρμοδιότητες αρχίζουν να ασκούνται αμέσως, από 1/1/2011 και πρέπει άμεσα τα νέα συλλογικά όργανα να πάρουν όλες τις αναγκαίες αποφάσεις ενώ μέχρι 31/3 πρέπει να έχουν εγκριθεί οι Χάρτες Δικαιωμάτων και Υποχρεώσεων των Πολιτών.
Εντός δυο μηνών πρέπει να συγχωνευθούν όλα τα υφιστάμενα Ν.Π.Δ.Δ των συνενούμενων Δήμων σε δυο το ανώτερο όπως προβλέπει ο «Καλλικράτης», να συγχωνευθούν οι σχολικές επιτροπές επίσης σε δυο (μία για κάθε βαθμίδα), να λυθούν και να εκκαθαριστούν οι Επιχειρήσεις Δήμων και βέβαια να ρυθμιστούν τα θέματα του προσωπικού όλων αυτών των καταργούμενων Νομικών Προσώπων και Επιχειρήσεων.

Τέλος, αρχίζουν αμέσως να λειτουργούν οι νέες Αυτοτελείς Υπηρεσίες Εποπτείας στις οποίες πρέπει να αποστέλλονται προς έλεγχο νομιμότητας όλες οι αποφάσεις του δήμου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το