Τοπικά

Πλιάτσικο στον ΟΣΕ – Ο φακός συνέλαβε τους δράστες τη στιγμή που έκλεβαν τροχαίο υλικό “Θ”

ΚΛΕΦΤΗΣ ΟΣΕ

Τελειωμό δεν έχει το πλιάτσικο της περιουσίας του ΟΣΕ. Τα κρούσματα κλοπής τροχαίου υλικού είναι καθημερινό φαινόμενο, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός να υφίσταται τρομερή ζημία. Δεκάδες βαγόνια που βρίσκονται ακινητοποιημένα σε σταθμούς του νομού, λεηλατούνται από επιτήδειους που εκμεταλλεύονται την έλλειψη φύλαξης και τα κάνουν «φύλλο και φτερό» για παλιοσίδερα.

Χθες το μεσημέρι κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ της «Θ» στο σταθμό Λατομείου στην περιοχή του Σέσκλου, μέλη του κυκλώματος, που λυμαίνεται το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ στη Μαγνησία, «συνελήφθησαν» την ώρα που αφαιρούσαν μεταλλικά μέρη από ένα από τα βαγόνια που βρίσκονται εγκαταλειμμένα εκεί. Εφοδιασμένοι με εργαλεία για την κοπή των μετάλλων, (μεταλλοκοπτικές μηχανές, τροχοί κ.α.) διέλυαν ανενόχλητοι τα βαγόνια, τα οποία καταλήγουν σε μάντρες σιδηρικών και πωλούνται με το κιλό για σκραπ. Το φαινόμενο δεν είναι τωρινό. Στο Λατομείο και το Βελεστίνο τα περιστατικά αφαίρεσης υλικού είναι αναρίθμητα, ενώ η κατάσταση των απογυμνωμένων σιδηροδρομικών βαγονιών (φορτηγά και ψυγεία/frigo) είναι αδιάψευστος μάρτυρας της αρπαγής που υφίστανται τα περιουσιακά στοιχεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας.

Χάνονται έσοδα από το τροχαίο υλικό
Όταν το τροχαίο υλικό τίθεται εκτός λειτουργίας, είτε γιατί δεν μπορεί πλέον να επισκευαστεί λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, είτε γιατί αντικαθίσταται, η πολιτική του ΟΣΕ είναι να προχωρά στην εκποίησή του. Έτσι, στις δημοπρασίες που γίνονται μέσω ανοιχτών πλειοδοτικών διαγωνισμών, δίνεται η ευκαιρία στον ΟΣΕ να προσπορίζεται έσοδα από την πώληση των αυτοκινηταμαξών και βαγονιών που έχουν περιπέσει σε αχρησία, αλλά και άλλων υλικών όπως είναι οι στρωτήρες, παλιές ράγες κ.α.. Οι απώλειες από τις ανεξέλεγκτες κλοπές κοστίζουν πολλά εκατομμύρια, χρήματα που καταλήγουν στην τσέπη επιτήδειων.
Το οξύ πρόβλημα παραδέχθηκε με δηλώσεις του στη «Θ» ο προϊστάμενος του Δ’ τμήματος γραμμής του ΟΣΕ στο Βόλο, κ. Γιάννης Αντωνιάδης: «Δεν υπάρχει έλεγχος, με αποτέλεσμα οι κλοπές να είναι συνεχείς. Πλέον το πρόβλημα εντοπίζεται στα σιδηροδρομικά βαγόνια που είναι ακινητοποιημένα στους σταθμούς του Λατομείου και του Βελεστίνου. Αντίθετα, το τροχαίο υλικό που βρίσκονταν στο Βόλο και στο σταθμό του Νέου Δέλτα στη Νέα Ιωνία εκποιήθηκε εδώ και πολλά χρόνια».

Ανεκμετάλλευτος θησαυρός
Η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ.), η οποία προέκυψε από το «σπάσιμο» του ΟΣΕ σε πέντε ανεξάρτητες εταιρείες, έχει την ευθύνη για την συντήρηση και ομαλή λειτουργία του τροχαίου υλικού, ώστε να λειτουργεί απρόσκοπτα το σιδηροδρομικό σύστημα σε όλη τη χώρα. Ανάμεσα στις αρμοδιότητες της Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ. είναι και η αξιοποίηση των παροπλισμένων οχημάτων. Πέρα από το υλικό που καταλήγει για σκραπ, πολλοί κάνουν λόγο για έναν θησαυρό που μένει ανεκμετάλλευτος και θα μπορούσε να δώσει άλλη ώθηση στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού τουρισμού, μίας διαδεδομένες εναλλακτικής μορφής τουρισμού μέσα από τη δρομολόγηση μουσειακών τρένων.
«Αυτή την στιγμή στην Ελλάδα βρίσκονται σε λειτουργία τρεις τουριστικές γραμμές: Το τρένο του Πηλίου, ο γνωστός σε όλους μας «Μουτζούρης», ο οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοφτού-Καλαβρύτων και το παλιό παραδοσιακό τρένο στο Νέστο», σημείωσε ο κ. Ι. Αντωνιάδης, ο οποίος συμπλήρωσε: «Υπάρχουν περιθώρια για την αξιοποίηση παλιών οχημάτων του Οργανισμού. Για παράδειγμα σε θεσσαλικό επίπεδο θα μπορούσε να επαναλειτουργήσει η παλιά μετρική γραμμή Βόλου-Παλαιοφαρσάλων, αλλά και να δρομολογηθεί το τρενάκι των Τεμπών. Στο εξωτερικό δίνεται μεγάλη σημασία και εκμεταλλεύονται στο έπακρο τον σιδηρόδρομο. Υπάρχουν δρομολόγια με αναπαλαιωμένες μηχανές μέχρι και από τον 19ο αιώνα».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της έλλειψης αντανακλαστικών από πλευράς ΟΣΕ στην τουριστική αξιοποίηση του μουσειακού τροχαίου υλικού είναι τα δύο βασιλικά βαγόνια που φυλάσσονται στις εγκαταστάσεις του Σιδηροδρομικού Σταθμού της πόλης. Αμφότερα στο παρελθόν χρησιμοποιούνταν για τις μετακινήσεις της βασιλικής οικογένειας της Ελλάδας, αλλά τώρα μένουν αναξιοποίητα πολλές δεκαετίες παρά τις εξαγγελίες που γίνονται κατά καιρούς.
Το ίδιο ισχύει και για τις δέκα ατμήλατες μηχανές που εκτελούσαν το δρομολόγιο Βόλος-Καλαμπάκα. Τα τελευταία χρόνια βρίσκονται σταθμευμένες σε μία άκρη του σιδηροδρομικού σταθμού Βόλου, αλλά η έλλειψη προστατευτικού στεγάστρου τις αφήνει εκτεθειμένες στις καιρικές συνθήκες και τα σημάδια διάβρωσης είναι πλέον έντονα.

Αντικατάσταση δύο βαγονιών του «Μουτζούρη»
Εν τω μεταξύ, ολοκληρώθηκαν χθες οι εργασίες επισκευής δύο ξύλινων βαγονιών του «Μουτζούρη». Τις ανάγκες του τρένου του Πηλίου εξυπηρετούν τέσσερα κλειστά βαγόνια κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών και ισάριθμα θερινά ανοικτού τύπου.
Το τελευταίο διάστημα στο μηχανοστάσιο του ΟΣΕ στο Βόλο βρίσκονταν δύο χειμερινά βαγόνια, στα οποία έγιναν οι απαραίτητες επισκευές. Χθες το μεσημέρι ολοκληρώθηκε η διαδικασία μεταφοράς τους στο σιδηροδρομικό σταθμό των Άνω Λεχωνίων. Με τη βοήθεια ανυψωτικών γερανών φορτώθηκαν σε φορτηγά και στη συνέχεια μεταφέρθηκαν οδικώς στην αφετηρία του «Μουτζούρη», ώστε να δοθούν προς χρήση εν όψει των δρομολογίων που εκτελούνται κάθε Σαββατοκύριακο.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το