Τοπικά

Μέτρα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας από το Εργαστήριο Οδοποιίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Μικρούς κυκλικούς κόμβους αλλά και διαπλατύνσεις πεζοδρομίων σε διασταυρώσεις που χρειάζονται προτείνει μεταξύ άλλων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Νίκος Ηλιού.
Ο καθηγητής Οδοποιίας και Οδικής Ασφάλειας κ. Νίκος Ηλιού επισήμανε πως «ο Βόλος από πόλη του ποδηλάτου έχει γίνει η πόλη του δίκυκλου. Παρατηρούμε αρκετά τροχαία ατυχήματα μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα με κάποια να είναι και δυστυχήματα. Έχουμε οδηγούς που δεν παρατηρούν ούτε σέβονται όσο θα έπρεπε. Χρειάζεται ένα σχεδιασμός οδικής ασφάλειας, να φανούν πού είναι τα προβλήματα και να αντιμετωπιστούν. Πρέπει να γίνουν διαπλατύνσεις σε διασταυρώσεις. Για παράδειγμα στον Βόλο έχουμε δρόμους με μικρά πεζοδρόμια που έχουν προτεραιότητα, όταν διασταυρώνονται με δρόμους που διαθέτουν μεγάλα πεζοδρόμια. Και αυτό παραπλανά κάποιους οδηγούς που νομίζουν πως έχουν προτεραιότητα όταν κινούνται σε πεζοδρόμια με πλατύ πεζοδρόμιο. Γ’ αυτό και πρέπει να γίνουν διαπλατύνσεις στα μικρά πεζοδρόμια. Επίσης μια λύση θα είναι η κατασκευή μικρών κυκλικών κόμβων με μια διάμετρο 12 με δεκαέξι μέτρων που στο κέντρο θα έχει ένα σημείο με κυβόλιθους. Έτσι θα ρυθμίζονται οι ταχύτητες των διερχόμενων οχημάτων. Με σημειακές παρεμβάσεις μπορούμε να δώσουμε λύση. Εμείς στο Πανεπιστήμιο διδάσκουμε καλές πρακτικές σε θέματα οδικής ασφάλειας που εφαρμόζονται ήδη στο εξωτερικό».
Μάλιστα ανέφερε ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα που είναι η ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων από τα οχήματα εντός της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό ήδη διεξάγεται διπλωματική εργασία με το επίκεντρο να είναι η οδό Λαρίσης.

Μειώθηκε ο χρόνος διέλευσης κατά 40%
Ο κ. Ηλιού σχεδίασε την υλοποίηση των τεσσάρων κυκλικών κόμβων στον Βόλο που ήδη λειτουργούν, ενώ έχει σχεδιάσει ακόμη δύο κόμβους, στη συμβολή των οδών Αθηνών-Λαρίσης και στον Άναυρο.
Ο ίδιος αναφερόμενος στα αποτελέσματα λειτουργίας των τεσσάρων κόμβων ανέφερε πως «βάσει μελετών μας ο χρόνος εξόδου και εισόδου των οχημάτων έχει μειωθεί κατά 40%, ενώ είναι σημαντικό πως δεν έχουν σημειωθεί και τροχαία ατυχήματα με εξαίρεση κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις. Γενικά οι οδηγοί έχουν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Επίσης σύμφωνα με έρευνες του Πανεπιστημίου οι μετρήσεις όσον αφορά στον ήχο και τους αέριους ρύπους είναι πολύ κάτω από τα όρια. Γενικά οι τέσσερις αυτοί κόμβοι είναι παράδειγμα πετυχημένης αστικής παρέμβασης και ήταν η αφορμή να μας ζητήσουν και άλλες περιοχές της χώρας να αναλάβουμε τη σχεδίαση αντίστοιχων κυκλικών κόμβων. Για παράδειγμα μας ζήτησαν στη Λάρισα να κάνουμε πέντε κόμβους, ενώ κυκλικούς κόμβους θέλει να κατασκευάσει και ο Δήμος Νοτίου Πηλίου. Εμείς μελετούμε περίπου δέκα κυκλικούς κόμβους τον χρόνο σε διάφορες περιοχές της χώρας».

Σεβασμός στους πεζούς
Ο κ. Ηλιού σημείωσε πως «με τους κυκλικούς κόμβους στον Βόλο θα πρέπει οι οδηγοί να σταματούν στις διαβάσεις για να περάσουν οι πεζοί. Οι οδηγοί στην Ελλάδα δεν σέβονται όσο θα έπρεπε τους πεζούς. Όμως υπάρχουν οι διαβάσεις και πρέπει να τις προσέχουν».
Ακόμη αναφέρθηκε «και στην περίπτωση της οδού Ιάσονος λέγοντας πως για να υπάρχει συνεχής ροή των οχημάτων μετά τον κυκλικό κόμβο, θα πρέπει να μην υπάρχουν σταθμευμένα οχήματα εκατέρωθεν των δύο πλευρών. Και για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται περισσότερη αστυνόμευση, όμως υπάρχουν και οι υποδομές που μπορούν να γίνουν, ώστε να αποτρέπονται η παράνομη στάθμευση, η καταστρατήγηση της λεωφορειολωρίδας, τα διπλοπαρκαρίσματα. Επίσης η δημόσια συγκοινωνία θα πρέπει να μην εμποδίζεται από κανέναν και να τη σέβονται όλοι».
Ο κ. Ηλιού τόνισε πως υπάρχουν σκέψεις και για κυκλικούς κόμβους στη Νέα Ιωνία.

Το εργαστήριο οδοποιίας
Το Εργαστήριο Οδοπιίας και Οδικής Ασφάλειας υλοποιεί εδώ και πολύ καιρό ένα σημαντικό έργο ελέγχοντας την οδική ασφάλεια σε μεγάλα οδικά δίκτυα της χώρας, όπως στην ΠΑΘΕ, την Εγνατία, την Ιόνια Οδό, τον Ε65, τη Νέα Οδό.
«Το υπουργείο μάς όρισε αρμόδιους για την εκπαίδευση των ελεγκτών οδικής ασφάλειας για όλη την Ελλάδα, ενώ μας πρότεινε να ενταχθούμε σε μια ευρωπαϊκή επιτροπή για τις προδιαγραφές των νέων στηθαίων ασφαλείας. Επίσης έχουμε μεγάλη συνεργασία με Δήμους. Το εργαστήριο οδοποιίας έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο brand name κάτι που το Πανεπιστήμιο θα πρέπει να αξιοποιήσει».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το