Τοπικά

Εθισμένοι σε υπολογιστές και κινητό οι έφηβοι – Τα αποτελέσματα έρευνας του ΚΕΘΕΑ Πιλότος σε 800 μαθητές της Μαγνησίας

Από δύο έως τρεις ώρες ημερησίως αφιερώνουν παίζοντας με το κινητό τους και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή περισσότεροι από τους μισούς εφήβους στη Μαγνησία, όπως κατέδειξε έρευνα που πραγματοποίησε το ΚΕΘΕΑ Πιλότος στον Βόλο. Επίσης ενδιαφέρον όσο και ανησυχητικό είναι πως τέσσερις στους δέκα εφήβους πίνουν αλκοολούχα ποτά και παίζουν διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια.

Σε αγαστή συνεργασία το Γραφείο Σχολικών Συμβούλων Μαγνησίας, η Διεύθυνση Β΄βαθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας και Σποράδων μέσω του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων, και το ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ, διοργάνωσαν ενημερωτική-επιμορφωτική συνάντηση διευθυντών και υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων Μαγνησίας και Σποράδων, στις 25 Οκτωβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΣΔΕ.
Στη συνάντηση τα στελέχη του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ παρουσίασαν τα αποτελέσματα από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο σχεδίου δράσης της θεματικής εβδομάδας την περίοδο Απριλίου-Μαΐου 2017 σε 9 Γυμνάσια και 803 μαθητές ηλικίας 13-15 ετών.
Από την επεξεργασία των ερωτηματολογίων προέκυψαν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στοιχεία για τις συνήθειες των μαθητών Γυμνασίου και τη σχέση τους με το αλκοόλ, το διαδίκτυο, τα τυχερά παιχνίδια, το κάπνισμα.
Η παρουσίαση της έρευνας έγινε από τον υπεύθυνο της εκπαίδευσης και έρευνας του ΚΕΘΕΑ Πιλότος κ. Ξενοφών Σελπεσάκη ο οποίος τόνισε πως πάνω από το 50% των ερωτηθέντων μαθητών ασχολούνται με το κινητό τους τηλέφωνο μεταξύ δύο με τρεις ώρες την ημέρα, ενώ επίσης το πάνω από το 50% των μαθητών ασχολείται με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή από 40 λεπτά έως και δύο ώρες.
Ο ίδιος υπογράμμισε το 52% των μαθητών έχει τον ηλεκτρονικό υπολογιστή στο γραφείο τους, ενώ από την ηλικία των έντεκα χρόνων χρησιμοποιούν τον υπολογιστή χωρίς την επίβλεψη των γονέων.

Στο αλκοόλ και το διαδικτυακό τζόγο

Επίσης ενδιαφέροντα είναι και τα στοιχεία για τη σχέση των εφήβων με το αλκοόλ και τα διαδικτυακά παιχνίδια.
Ειδικότερα ένα 25% των μαθητών ηλικίας 13-15 ετών πίνει την εβδομάδα ένα με δύο ποτά ενώ υπάρχει και ένα 4% που πίνει τρία με πέντε ποτά.
Γενικώς τέσσερις στους δέκα εφήβους καταναλώνουν αλκοολούχα ποτά.
Επίσης ένας στους δεκαπέντε μαθητές καπνίζει, ενώ τέσσερις στους δέκα μαθητές παίζουν διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια, όπως λόττο τζόκερ και στοίχημα. Μάλιστα οι περισσότεροι διαθέτουν την εβδομάδα από ένα έως πέντε ευρώ για να παίζουν, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό κοντά στο 25% που διαθέτει περισσότερα από πέντε ευρώ την εβδομάδα.
Η ψυχολόγος, υπεύθυνη των Υπηρεσιών Πρόληψης και Έγκαιρης Παρέμβασης του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ κ. Κλαίρη Κουτρουλή ανέφερε πως «η εμπειρία μας στη θεραπεία της εξάρτησης μάς καθιστά βέβαιους ότι 1) η ηλικία έναρξης της οποιαδήποτε χρήσης των ψυχοτρόπων ουσιών (νικοτίνη, αλκοόλ, κάνναβη, χάπια κ.λπ.) παράλληλα και με άλλες εξαρτητικές συμπεριφορές όπως η βία , η παραβατικότητα, η υπερβολική ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά μέσα κ. λ. π. ξεκινά να εγκαθιδρύεται στις πρώτες τάξεις του γυμνασίου, 2) το σχολείο είναι ένα από βασικά συστήματα που χρειάζεται να δράσουν άμεσα.
Όμως για να κινητοποιηθεί ένας αποτελεσματικός μηχανισμός διαχείρισης αυτών των συμπεριφορών μέσα στο σχολικό περιβάλλον απαιτεί μεγάλη προσπάθεια . Για το λόγο αυτό οι Υπηρεσίες Πρόληψης και Έγκαιρης Παρέμβασης του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ στοχεύουν σταθερά στη συνεχιζόμενη συνεργασία με τη Β΄Βαθμια Εκπαίδευση . Για τη φετινή σχολική χρονιά οι βασικοί στόχοι είναι: 1) Η ευαισθητοποίηση των διευθυντών Γυμνασίων και Λυκείων, 2) η στοχευμένη συνεχιζόμενη παρέμβαση στους εκπαιδευτικούς ώστε να ενεργοποιηθούν οι Ομάδες Διαχείρισης Πρόληψης μέσα σε κάθε σχολείο με στόχο να δημιουργηθεί πρωτόκολλο διαχείρισης προβληματικών συμπεριφορών. Ήδη σχεδιάστηκε ο νέος κύκλος εκπαίδευσης των μελών των Ομάδων Διαχείρισης, 3) η δικτύωση του σχολείου ώστε κάθε μαθητής που χρήζει υποστήριξης να οδηγείται σταδιακά στην παραπομπή στις εξειδικευμένες υπηρεσίες.
Είναι σίγουρο ότι η διαδρομή θα είναι δύσκολη και φέτος . Οι οικογένειες όμως που έφτασαν ήδη σε εμάς μέσω κάποιων φωτισμένων εκπαιδευτικών είναι η κινητήριος δύναμη».

Οδηγός για Ασφαλή Σχολεία

Ακόμη στην εκδήλωση παρουσιάστηκε ο Οδηγός για Ασφαλή Σχολεία, σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση, ένα νέο πρακτικό εργαλείο που εκδόθηκε από το Δίκτυο Πρόληψης και Έγκαιρης Παρέμβασης του ΚΕΘΕΑ και εγκρίθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Στοχεύει να υποστηρίξει την εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς και εμπλεκόμενους φορείς) ώστε να θωρακίσουν τη σχολική κοινότητα, εστιάζοντας στην πρόληψη και στην έγκαιρη διαχείριση όλων των συμπεριφορών βίας, παραβατικότητας και χρήσης νόμιμων και παράνομων ουσιών που δυνατόν να απειλήσουν την ασφάλεια του σχολικού περιβάλλοντος.
Μερικά από τα πιο σημαντικά συμπεράσματα της συνάντησης ήταν: Η ανάγκη περαιτέρω διερεύνησης και διαχρονικής μελέτης όλων των ανωτέρω συμπεριφορών. Οι συνέργειες μεταξύ φορέων και οργανισμών, η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης μέσα σε κάθε σχολική κοινότητα. Η δημιουργία και η ανάληψη πρωτοβουλιών από τις Ομάδες Διαχείρισης Πρόληψης σε κάθε σχολείο, αξιοποιώντας και τον Οδηγό για Ασφαλή Σχολεία. Η ανάγκη ανάπτυξης και συστηματικής εφαρμογής προγραμμάτων ενημέρωσης, πρόληψης και έγκαιρης παρέμβασης για τον μαθητικό πληθυσμό και τους γονείς.
Τα επόμενα βήματα στη συνεργασία των δύο φορέων είναι η άμεση ενεργοποίηση των Ομάδων Διαχείρισης Πρόληψης μέσα σε κάθε σχολείο και η συνεχιζόμενη εκπαίδευση και υποστήριξή τους ήδη με μια επόμενη συνάντηση μέσα στον Νοέμβριο.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το