Τοπικά

Εννιά δεκαετίες δίπλα στον επιβάτη – Διαδρομή στον χρόνο του Αστικού ΚΤΕΛ Βόλου

Οι αστικές συγκοινωνίες αρχίζουν το 1925, με την εκτέλεση δρομολογίων με αστικά λεωφορεία από μεμονωμένους ιδιώτες στον Βόλο να πραγματοποιείται στις αρχές της δεκαετίας του 1930. Χρονιά-ορόσημο αποτελεί το 2003, όπου μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρεία με τον διακριτικό τίτλο «Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου Α.Ε.», όπου άλλαξε και ο τρόπος λειτουργίας. Σήμερα ο στόλος αποτελείται από 56 αστικά λεωφορεία, πενήντα 100 θέσεων, τρία 60 θέσεων και τρία 30 θέσεων, με 13 γραμμές και 460 στάσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα, καλύπτοντας περίπου 10.000 χλμ. ημερησίως με 650 περίπου δρομολόγια.

Διαδρομή στον χρόνο
Το 1925 υπήρξαν οι πρώτες διατάξεις ρύθμισης των αστικών συγκοινωνιών.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, ξεκίνησε στον Βόλο η εκτέλεση δρομολογίων με αστικά λεωφορεία από μεμονωμένους ιδιώτες. Την ίδια δεκαετία (1935) δημιουργήθηκε κοινή διεύθυνση λειτουργίας των μέχρι τότε μεμονωμένων αστικών λεωφορείων. Μετά τη σύσταση των Θεσσαλικών Σιδηροδρόμων (1937), τα ιδιόκτητα αστικά λεωφορεία προσχώρησαν στους Θεσσαλικούς Σιδηροδρόμους, δημιουργώντας την Ανώνυμη Εταιρεία Συγκοινωνιών (Α.Ε.Σ.).
Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (1945), η εκτέλεση των αστικών συγκοινωνιών εμφανίζει οργανωμένη, πλην νομικά άτυπη, μορφή.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1949 ως «Κοινό Ταμείο Εκμετάλλευσης Λεωφορείων» (ΚΤΕΛ) με την επωνυμία «Κοινό Ταμείο Εισπράξεων Λεωφορείων (Κ.Τ.Ε.Λ.) Αστικών Γραμμών Βόλου».
Δυνάμει του Ν. 2119/1952, οργανώθηκε με τη νομική μορφή της Κοινοπραξίας λεωφορείων, διατηρώντας την ίδια επωνυμία.
Το 2003, δυνάμει του Ν. 2963/2001, το «Κοινό Ταμείο Εισπράξεων Λεωφορείων (Κ.Τ.Ε.Λ.) Αστικών Γραμμών Βόλου» πήρε τη σημερινή νομική μορφή με τη μετατροπή του σε ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Κοινό Ταμείο Εισπράξεων Λεωφορείων (Κ.Τ.Ε.Λ.) Αστικών Γραμμών Βόλου – Ανώνυμη Μεταφορική, Τουριστική και Εμπορική Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου Α.Ε.».

Στόλος και σκοπός
Όπως προαναφέρθηκε η εταιρεία ιδρύθηκε το 1949 ως «Κοινό Ταμείο Εκμετάλλευσης Λεωφορείων» (ΚΤΕΛ). Ο στόλος σταδιακά αυξήθηκε φτάνοντας στα 49 ιδιόκτητα λεωφορεία μετά τη δεκαετία του ’70, αριθμός που παραμένει και σήμερα σχεδόν ίδιος. Αργότερα η εταιρεία έβγαλε στους δρόμους του Βόλου και κάποια μικρότερα λεωφορεία. Σήμερα ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 56 αστικά λεωφορεία και διαθέτει 49 λεωφορεία 100 θέσεων, 3 μίντι μπας των 60 θέσεων και 3 μίνι μπας των 30 θέσεων, ενώ ένα «100άρι» είναι στην ιδιοκτησία της εταιρείας. Η εταιρεία έχει και δύο μικρά τουριστικά λεωφορεία των 19 θέσεων, τα οποία μπορούν να καλύψουν τις μετακινήσεις ΑμεΑ, μεταφέροντας και 4 ειδικά αμαξίδια, αναλαμβάνοντας επίσης και τη μεταφορά μαθητών στο Ειδικό Σχολείο.
Σήμερα υπάρχουν 13 γραμμές και 460 στάσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα, καλύπτονται πάρα πολλά χιλιόμετρα καθημερινά, περίπου 10.000 χλμ. ημερησίως, με τα 650 περίπου δρομολόγια.
Ο σκοπός έναρξης των αστικών συγκοινωνιών ήταν οι αστικές επιβατικές μεταφορές και ο ίδιος παραμένει έως σήμερα. Οι ανάγκες στο παρελθόν ήταν πολύ μεγαλύτερες και η χρήση έχει μειωθεί λόγω της αύξησης χρήσης των ΙΧ αυτοκινήτων κ.ά. Τα λεωφορεία δραστηριοποιούνται και στη μεταφορά των μαθητών και σε οποιοδήποτε άλλο έργο που έχει να κάνει με τα σχολεία.

Χρονιά-ορόσημο
Το 2003 η μετατροπή σε ανώνυμη εταιρεία και η λειτουργία με το καθεστώς του Ν. 2963/2001 αποτελεί χρονιά-ορόσημο. Ουσιαστικά άλλαξε ο τρόπος λειτουργίας, αφού από κοινό ταμείο μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρεία, αλλάζοντας ο σχεδιασμός και έτσι άρχισαν οι επενδύσεις, με στόχο την παροχή ενός καλύτερου μεταφορικού έργου. «Όντας δρομολόγησε εξελίξεις προς το καλύτερο, διότι υποχρεωθήκαμε να κρατάμε το 5% των εισπράξεων, που κατευθύνονται σε επενδύσεις για τη συγκοινωνία» τόνισε ο πρόεδρος της «Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου Α.Ε.» κ. Νίκος Ευαγγελινός.

Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου και μέλλον
«Η διάθεσή μας όλα αυτά τα χρόνια, πολύ περισσότερο τώρα, είναι να είμαστε δίπλα στον επιβάτη. Θέλουμε να προσφέρουμε μια καλή παροχή υπηρεσίας, μία άνετη μεταφορά, ασφαλή, οικονομική και γρήγορη» τόνισε ο κ. Νίκος Ευαγγελινός.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το αστικό λεωφορείο αποτελεί τη λύση στο κυκλοφοριακό. Σίγουρα δεν μετακινείται μεγάλο ποσοστό επιβατών, όπως συμβαίνει στις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις, στις οποίες μετακινείται το 80-90% του πληθυσμού. «Οι αστικές συγκοινωνίες έχουν τη διάθεση προς την κατεύθυνση αυτή, για αυτό και οι επενδύσεις με τα μικρολεωφορεία, ώστε να καλυφθούν νέες περιοχές προς εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Να αφήσουμε το αυτοκίνητο στο σπίτι μας και να χαρούμε την πόλη μας. Να φτιάξουμε μια πιο όμορφη πόλη, η οποία δεν θα είναι πόλη για τα αυτοκίνητα, αλλά πόλη για τον άνθρωπο. Αυτός είναι και ο στόχος, ο οποίος δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο από εμάς. Θέλει τη συναίνεση της κοινωνίας, αλλά και των αρχών» ανέφερε ο κ. Ν. Ευαγγελινός.
Η εταιρεία σχεδιάζει νέα πράγματα και έχει επεκτείνει τις γραμμές, όπως με το Νο 4, που καλύπτει τη συνοικία της Νεάπολης, τον ΟΑΕΔ, το Μηχανολογικό, με συχνή συγκοινωνία. «Διπλασιάσαμε τη συγκοινωνία στο Νο 6 και το Νο 8. Αποσυμφορήσαμε το κέντρο μεταφέροντας το τέρμα της γραμμής 6 και 8 στον ΟΑΕΔ, διπλασιάσαμε, με τα χιλιόμετρα που γλιτώσαμε, τη συγκοινωνία προς αυτές τις περιοχές και δίνουμε τη δυνατότητα στον επιβάτη σε όλη τη γραμμή του 4 να επιβιβαστεί και με ένα εισιτήριο να πάει στις Αλυκές» σημείωσε.
Σκέψεις για βελτίωση κι άλλων γραμμών σίγουρα υπάρχουν, αλλά υλοποιούνται σιγά-σιγά με τα μέσα που διατίθενται.

Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου και τεχνολογία
Ήδη έχει κατατεθεί πρόταση για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, την τηλεματική και τις έξυπνες στάσεις, ύψους 330.000 ευρώ, περιμένοντας την έγκρισή του από μέρα σε μέρα για την υλοποίηση. Στα λεωφορεία υπάρχει ένα σύστημα διαχείρισης στόλου, ώστε να επιτυγχάνεται καλύτερη συγκοινωνία και καλύτεροι χρόνοι και να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα την ώρα που δημιουργούνται και όχι εκ των υστέρων. «Έχουμε εγκαταστήσει συσκευές wi-fi στα λεωφορεία για δωρεάν ίντερνετ στους επιβάτες για μια άνετη και ευχάριστη μετακίνηση, ενώ έχει αντικατασταθεί σχεδόν το σύνολο του στόλου με νέας τεχνολογίας λεωφορεία» ανέφερε ο κ. Ν. Ευαγγελινός.
Ο Δήμος Βόλου έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα «ΦιλόΔημος ΙΙ» και θα αντικατασταθούν και θα ανανεωθούν 40 περίπου στέγαστρα σε κεντρικές στάσεις με νέου τύπου στο επόμενο διάστημα, αποτελώντας μία αναβάθμιση για τον Βόλο.

Η «δύναμη» του Αστικού ΚΤΕΛ
Οι 49 ιδιοκτήτες είναι ξεχωριστά ο καθένας ιδιοκτήτης και τα λεωφορεία τους είναι ενταγμένα-μισθωμένα στην εταιρεία βάσει του Νόμου 2963/2001, με το διευθυντικό δικαίωμα και τη διαχείριση να ανήκει στην ανώνυμη εταιρεία.
Σύμφωνα με το ποσοστό που έχει ο ιδιοκτήτης στο λεωφορείο του, έχει και τις αντίστοιχες μετοχές στην ΑΕ. «Ο ιδιοκτήτης-μέτοχος έχει το δικό του λεωφορείο και δουλεύει με συγκεκριμένους κανόνες, ενώ το λεωφορείο του είναι ενταγμένο στην ΑΕ και παράλληλα είναι και ο ίδιος μέτοχος στην εταιρεία. Ο ιδιοκτήτης-μέτοχος είναι αυτοαπασχολούμενος και οι οδηγοί είναι αμειβόμενοι» εξηγεί ο ίδιος.
Αυτό το μικτό σχήμα κάνει και τη μεγάλη διαφορά από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. «Ένας αυτοαπασχολούμενος μέτοχος έχει το μεράκι για το λεωφορείο του, για τη δουλειά του, το προσέχει, το κρατά καθαρό, σέβεται τον κόσμο περισσότερο. Η δύναμη των ΚΤΕΛ είναι οι ιδιοκτήτες-μέτοχοι που κρατούν την ποιότητα πολύ ψηλά. Πολλές φορές η ηλικία των λεωφορείων δεν παίζει τόσο ρόλο, όσο η συντήρηση και η εμφάνιση» σημείωσε.

Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου και κορωνοϊός
Όπως όλες οι επιχειρήσεις έτσι και το Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου αντιμετώπισε τρομερές δυσκολίες κατά την περίοδο του κορωνοϊού και των μέτρων. «Περισσότερο από δύο μήνες μείναμε δίπλα στον πολίτη-επιβάτη με μεγάλο κόστος. Δεν αφήσαμε καμία περιοχή χωρίς να έχει έστω μία συγκοινωνία πρωί-μεσημέρι. Εξυπηρετήσαμε όλες τις ευπαθείς ομάδες και τους εργαζομένους που έπρεπε να μετακινηθούν και δεν είχαν άλλο μεταφορικό μέσο. Έχουμε κάνει τα πάντα ώστε να έχουμε ένα λεωφορείο καθαρό με απολυμάνσεις, ώστε να αισθάνεται ασφαλής ο επιβάτης» τόνισε για να συμπληρώσει: «Οι απολυμάνσεις δεν έχουν σταματήσει και αξίζει ένα μεγάλο μπράβο σε όλους τους οδηγούς-ιδιοκτήτες που έδειξαν μεγάλο ζήλο πάνω σε αυτό το κομμάτι, καθαρίζοντας ανάμεσα στα δρομολόγια όλες τις μεταλλικές επιφάνειες και τα καθίσματα. Το αστικό λεωφορείο θα αποτελεί και στο μέλλον ένα ασφαλές μέσο μετακίνησης».
Τέλος ο ίδιος επισήμανε ότι η περιφέρεια δεν έχει καμία σχέση με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και τον συγχρωτισμό σε στάσεις και σε λεωφορεία. «Με το πρόγραμμα των δρομολογίων προσπαθούμε να κρατάμε χαμηλά τις πληρότητες, δρομολογώντας και ενδιάμεσα άλλα λεωφορεία, για να αισθάνεται ο κόσμος ασφαλής» κατέληξε.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το