Photo Gallery, Τοπικά

Αντίθετο το ΤΕΕ Μαγνησίας σε κορύνες στη Δημητριάδος

Αντίθετο είναι το ΤΕΕ Μαγνησίας στην τοποθέτηση κορυνών στην οδό Δημητριάδος
Αντίθετο είναι το ΤΕΕ Μαγνησίας στην τοποθέτηση κορυνών στην οδό Δημητριάδος

 

Αντίθετο είναι το ΤΕΕ Μαγνησίας στην τοποθέτηση κορυνών στην οδό Δημητριάδος.

Αυτό επισημαίνει μεταξύ άλλων σε υπόμνημά του στον αντιδήμαρχο Πολεοδομίας κ. Ν. Μόσχο, αναφορικά με τη διαβούλευση επί της πρότασης τοποθέτησης για το διαχωρισμό ρευμάτων κυκλοφορίας τμήματος της οδού Δημητριάδος, με πλαστικούς επαναφερόμενους οριοδείκτες (από Φιλελλήνων έως Ελ. Βενιζέλου).

Το ΤΕΕ επαναλαμβάνει εξάλλου την πάγια θέση του για την ανάγκη ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής και οικονομοτεχνικής μελέτης, που είναι ο καλύτερος τρόπος να διαγνωστούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης και την πιστή εφαρμογή στο προσεχές διάστημα των ήδη υφιστάμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, οι οποίες καταστρατηγούνται συστηματικά.

Στο υπόμνημα του ΤΕΕ αναφέρονται τα εξής: «Για το ζήτημα των κορυνών το ΤΕΕ Μαγνησίας είχε γνωστοποιήσει δημόσια την άποψή του το Νοέμβριο του 2007. Τότε, είχε απαντήσει θετικά στην πρόταση του Δήμου Βόλου για τοποθέτηση κορυνών για βραχυπρόθεσμο χρονικό διάστημα στην οδό Γ. Λαμπράκη και σε δύο άλλους βασικούς οδικούς άξονες της πόλης του Βόλου, ζητώντας όμως παράλληλα και την εφαρμογή απαραίτητων βασικών προϋποθέσεων ώστε να μπορέσει το μέτρο να γίνει αποδεκτό και αποτελεσματικό για όσο χρονικό διάστημα θα ήταν σε ισχύ.

Υπενθυμίζουμε ότι οι κυριότερες προϋποθέσεις που είχαν αναφερθεί ήταν οι εξής:

* Άμεση εκπόνηση ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης.

* Εξασφάλιση περισσότερων χώρων προσωρινής στάθμευσης και ανεφοδιασμού για τη διευκόλυνση λειτουργίας των επιχειρήσεων, αλλά και των μόνιμων κατοίκων.

* Άμεση ολοκλήρωση της κατασκευής των προγραμματισμένων θέσεων στάθμευσης, αλλά και εξεύρεση και προγραμματισμός νέων.

* Παρεμβάσεις στους δρόμους που θα τοποθετούνταν κορύνες για να μην καταστεί απαγορευτική η διέλευση αναπηρικών αμαξιδίων και ποδηλάτων.

* Εξασφάλιση δυνατότητας εναλλακτικών μετακινήσεων, όπως π.χ. ποδηλατόδρομοι.

* Τοποθέτηση έγκαιρων σημάτων προειδοποίησης των οδηγών για την ύπαρξη κορυνών στο οδόστρωμα.

* Πύκνωση δρομολογίων και αστικών γραμμών με τη χρήση mini bus.

Το μέτρο των κορυνών τέθηκε σε εφαρμογή και από τότε έχουν περάσει σχεδόν έξι χρόνια. Όμως, παρά την πάροδο τόσων ετών, καμία από τις παραπάνω προϋποθέσεις δεν πληρείται, ενώ το μέτρο των οριοδεικτών είναι πλέον μόνιμο, παρά τον αρχικό βραχυπρόθεσμο χαρακτήρα του. Εξαίρεση δεν αποτελεί ούτε το ημιτελές έργο των ποδηλατοδρόμων, για τους οποίους με τον τρόπο που κατασκευάστηκαν ακόμα και ο ίδιος ο Δήμος το χαρακτήρισε ως μη ασφαλές έργο (μέσω της με υπ’ αριθμόν πρωτ. 10124/ΓΠ 2399 απόφαση του δήμαρχου Βόλου).

Σήμερα, τα δεδομένα και οι κυκλοφοριακές συνθήκες έχουν αλλάξει. Για την οδό Δημητριάδος, όπως και για κάθε άλλη βασική οδική αρτηρία της πόλης, δεν έχει μελετηθεί ο βαθμός συσχέτισης της πυκνότητας κυκλοφορίας με την κυκλοφοριακή ικανότητα της οδού και το επιθυμητό επίπεδο εξυπηρέτησης. Αντ’ αυτού, ο Δήμος έχει αποφασίσει την εφαρμογή σειράς άλλων μέτρων κυκλοφορίας (ΣΕΣ, όριο ταχύτητας στα 25km/h-αλλάζοντας αυθαίρετα την ταχύτητα μελέτης, δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, ποδηλατόδρομοι, κ.ά.), τα οποία θα τεθούν ή τίθενται ήδη σε παράλληλη εφαρμογή με το μέτρο των κορυνών. Σημειώνεται, ότι για τα μέτρα αυτά δεν έχει γίνει καμία κυκλοφοριακή μελέτη και το ΤΕΕ Μαγνησίας είτε διαφωνεί με μερικά από αυτά ή διατηρεί πολλές επιφυλάξεις στα υπόλοιπα (κυρίως λόγω της πρόχειρης αντιμετώπισής τους).

Σε άλλο σημείο της επιστολής σας επικαλείστε τη δύσκολη οικονομική κατάσταση του Δήμου, ως το κύριο εμπόδιο έναντι κάποιων έργων μόνιμου χαρακτήρα (όπως επέκταση και διαπλάτυνση του πεζοδρομίου ή κατασκευή νησίδας στο μέσω των οδοστρωμάτων). Όμως, σας υπενθυμίζουμε ότι το μέτρο των κορυνών είχε προταθεί σε περίοδο όπου ο Δήμος Βόλου και η χώρα γενικότερα δεν αντιμετώπιζε σοβαρά οικονομικά προβλήματα.

Επίσης, ερωτήματα προκαλούνται από το γεγονός ότι δεν εξηγείτε από την πλευρά σας γιατί ο δήμος πριν αποφασίσει την εκτέλεση οποιασδήποτε κυκλοφοριακής παρέμβασης δεν προχωρά στην εκπόνηση ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής και οικονομοτεχνικής μελέτης που θα αφορά και θα λαμβάνει υπόψη όλη την έκταση του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Άλλωστε, έχοντας γνώση της οικονομικής κατάστασης, θα έπρεπε πλέον οποιαδήποτε πρόταση κυκλοφοριακής ρύθμισης που είναι προς υλοποίηση να συνοδεύεται από τεχνοοικονομική ανάλυση. Διαφορετικά, το πιο πιθανό είναι η περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση του Δήμου χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις, τις οποίες επικαλείστε στην επιστολή σας, πρώτα γίνονται οι μελέτες και μετά υλοποιούνται οι προτάσεις, ώστε να διασφαλίζεται η βέλτιστη τεχνικοοικονομική λύση και το σωστότερο αποτέλεσμα στην πράξη.

Στο πλαίσιο των παραπάνω παρατηρήσεων, το ΤΕΕ Μαγνησίας στην παρούσα φάση δεν μπορεί παρά να είναι αρνητικό στην τοποθέτηση κορυνών στην οδό Δημητριάδος. Η γνώση και πρακτική του τεχνικού κόσμου στα κυκλοφοριακά θέματα έχει αποδείξει ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα μίας πόλης δεν μπορεί να λυθεί βασιζόμενο σε τοπικές παρεμβάσεις σε επίπεδο μεμονωμένων οδών, μεταφέροντας το πρόβλημα σε άλλα σημεία ή αντιγράφοντας παρόμοιες παρεμβάσεις άλλων ελληνικών πόλεων, επιπόλαια και χωρίς να ληφθούν υπόψη οι διαφορετικές κυκλοφοριακές συνθήκες, τα διαφορετικά δεδομένα της κάθε πόλης, τα διαφορετικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά των οδών.

* Επαναλαμβάνοντας την πάγια θέση του ΤΕΕ Μαγνησίας, για την επιτακτική ανάγκη ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής και οικονομοτεχνικής μελέτης, θεωρούμε ότι ο καλύτερος τρόπος να διαγνωστούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης είναι η πιστή εφαρμογή στο προσεχές διάστημα των ήδη υφιστάμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, οι οποίες καταστρατηγούνται συστηματικά. Η μηδενική ανοχή της Δημοτικής Αρχής σε κυκλοφοριακές πρακτικές που πλήττουν το κοινωνικό σύνολο (στάθμευση σε ράμπες ΑΜΕΑ, πεζοδρόμια, πεζοδρόμους, διπλοπαρκάρισμα, στάθμευση σε σημεία που περιορίζεται η ορατότητα ή η ακόμη και η κινητικότητα άλλων οχημάτων) οφείλει να είναι το πρώτο βήμα επίλυσης του κυκλοφοριακού προβλήματος, με τη συνεχή αστυνόμευση ιδίως τις ώρες αιχμής και τη χρήση γερανού για την απομάκρυνση των παρανόμων σταθμευμένων οχημάτων. Παράλληλα, πρέπει να απαγορευθεί η τοποθέτηση κάδων στις γωνίες των οδών, καθώς δημιουργούν σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα.

Επιπρόσθετα, λαμβάνοντας υπόψη ότι το σημαντικότερο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης είναι η έλλειψη θέσεων στάθμευσης, θεωρούμε ότι ο Δήμος πρέπει να παρέμβει άμεσα σε ό,τι αφορά στη συλλογή των οχημάτων, των οποίων οι ιδιοκτήτες έχουν παραδώσει τις πινακίδες κυκλοφορίας. Παρά το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες τους έχουν υπογράψει υπεύθυνη δήλωση, ότι τα αυτοκίνητά τους θα βρίσκονται σταθμευμένα σε ιδιωτικό χώρο, τα σταθμεύουν στο οδόστρωμα, καταλαμβάνοντας παράνομα θέσεις στάθμευσης.

Όπως έχει δημοσιευθεί στον ημερήσιο τύπο, στο Βόλο κατατέθηκαν πάνω από 1.500 πινακίδες μόνο το έτος 2011. Μια τέτοια ενέργεια εκ μέρους του Δήμου θα ελευθέρωνε δεκάδες θέσεις στάθμευσης. Σε περίπτωση δε, που υπάρχει διαθέσιμος δημοτικός χώρος για τη φύλαξη αυτών των οχημάτων, ο Δήμος θα μπορούσε να έχει ένα επιπλέον έσοδο, προσφέροντας σε όσους πολίτες διαθέτουν όχημα χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας, τη δυνατότητα φύλαξης, έναντι συμβολικού ετήσιου τιμήματος.

Βελτίωση κυκλοφορίας πεζών

Τέλος, στην κατεύθυνση της βελτίωσης της πεζής κυκλοφορίας στην πόλη στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας, είναι ευκαιρία να προτείνουμε επιπλέον τα εξής:

*Έναρξη καμπάνιας κατά της αντικοινωνικής στάθμευσης από τη μεριά του Δήμου, σε συνεργασία με εθελοντικές ομάδες της πόλης.

*Δημιουργία «προσβάσιμου δικτύου περιπάτου». Η έλλειψη ράμπας, οι σπασμένες πλάκες ή οι λακκούβες καθιστούν αρκετά από τα πεζοδρόμια της πόλης μη προσβάσιμα, ακόμη και επικίνδυνα για τους πεζούς. Προτείνεται άμεσα η καταγραφή των σημείων αυτών και η επιδιόρθωσή τους, με στόχο να δημιουργηθεί ένα συνεχόμενο, σταδιακά αυξανόμενο, δίκτυο πεζοδρομίων προσβάσιμων στους πεζούς, παρακινώντας τους πολίτες να μετακινηθούν με τα πόδια ή προσφέροντάς τους την ευκαιρία ενός περιπάτου στην πόλη. Τα χρήματα που απαιτούνται για τις απαραίτητες επεμβάσεις θα αντληθούν από τα έσοδα που θα προκύψουν από τη βεβαίωση των παραβάσεων που αναφέρθηκαν παραπάνω.

* Δημιουργία τηλεφωνικής γραμμής και ιστοσελίδας στο διαδίκτυο, όπου οι πολίτες θα μπορούν να επισημαίνουν στο Δήμο σημεία, στα οποία είτε παρατηρούν το φαινόμενο της κατάληψης δημόσιου χώρου σε βάρος των πεζών, είτε το πεζοδρόμιο βρίσκεται σε κακή κατάσταση.

* Συνεργασία με το Λιμενικό για τη διασφάλιση της κυκλοφορίας των πεζών στον πεζόδρομο της οδού Αργοναυτών, όπου παρατηρείται να εντείνεται το φαινόμενο της παράνομης κυκλοφορίας αυτοκινήτων και δικύκλων».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το