Πολιτισμός

Βιβλία για εκπαιδευτικούς και γονείς

Επιμέλεια
Χαριτίνη Μαλισσόβα

Τα βιβλία που προτείνονται στη σημερινή στήλη αφορούν γονείς, εκπαιδευτικούς, αλλά και όσους ενδιαφέρονται για την εξέλιξη στον χώρο της εκπαίδευσης.
Η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των παιδιών, η σχέση των μικρών και μεγαλύτερων μαθητών με το διαδίκτυο, αλλά και το πώς η συμμετοχή μπορεί να προαγάγει την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο ελληνικό σχολείο απασχολούν γονείς και εκπαιδευτικούς στην αρχή, αλλά και στη διάρκεια κάθε σχολικού έτους.
Καλή σχολική χρονιά!

Μάριος Μάζαρης,
«Καλώς ήρθες στον κόσμο που μπορείς»,
εκδ. Μεταίχμιο
52 δραστηριότητες, μία για κάθε εβδομάδα του έτους, για γονείς, εκπαιδευτικούς, παιδαγωγούς που θα ενισχύσει την αυτοπεποίθηση κάθε παιδιού και θα τονώσει τους δεσμούς της τάξης και της οικογένειας! «Πολλές φορές αναρωτιέμαι, αν ήμουν δάσκαλός μου, λέει ο συγγραφέας, τι θα έβλεπα σ’ εμένα. Σίγουρα δεν είχα αυτοπεποίθηση. Σίγουρα δεν μπόρεσα να δεθώ εύκολα με άλλα παιδιά – η γνωριμία μέσα στις τάξεις δεν είχε τη σημασία που της δίνουμε σήμερα. Δεν υπήρχε και η ανάγκη που υπάρχει σήμερα. Ανάγκη να αναγνωρίσουμε τα συναισθήματά μας, τη μοναδικότητά μας, να αποδεχθούμε ο ένας τον άλλον, να μιλήσουμε για όσα νιώθουμε και να σεβαστούμε αυτό που νιώθουν και οι άλλοι γύρω μας. Παλιότερα, όλα αυτά δεν υπήρχαν καν στο τραπέζι ή γίνονταν χωρίς πολλές κουβέντες. Ή δεν γίνονταν καθόλου. Τα τελευταία χρόνια η λέξη ενσυναίσθηση πηγαίνει από στόμα σε στόμα, χωρίς κανείς να τολμά να την εξηγήσει. Αυτός ο οδηγός είναι πλασμένος για να το κάνει. Δεν λέω «γραμμένος», γιατί πρωτίστως είναι βιωμένος, είναι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν με μικρά και μεγαλύτερα παιδιά και απώτερο στόχο να γνωρίσουν τους εαυτούς τους. Είχα τη χαρά να δω τα μάτια τους να λάμπουν, να απορούν που ένας δάσκαλος ενδιαφέρεται για το πώς νιώθουν, να γελάνε που γέλαγα μαζί τους ή συζητούσα ή έπαιζα, και όλα αυτά με σκοπό να τα βοηθήσω να βρουν την καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους. Οι δραστηριότητες είναι δομημένες με όσο πιο απλό τρόπο γίνεται. Με απλά υλικά, χρηστικά και καθημερινά, με εύκολες οδηγίες, χωρισμένες σε τρία μέρη: Τη δράση όπως θα μπορούσε να εξελιχθεί-δουλευτεί στο νηπιαγωγείο ή στις μικρές τάξεις του δημοτικού (α’, β’ και γ’), πώς θα μπορούσε να δώσει μία έξτρα δόση στις μεγάλες τάξεις του δημοτικού (δ’, ε’ και στ’) και πώς θα μπορούσε να γίνει μέρος και της καθημερινότητας ενός παιδιού στο σπίτι. Είτε είστε δάσκαλος, δασκάλα, γονέας ή φροντιστής, σας καλώ να ζήσετε μαζί με τα παιδιά τις μοναδικές αυτές στιγμές που κάθε σελίδα περιγράφει. Η γνωριμία με τον εαυτό μας δεν μπορεί να περιμένει να μεγαλώσουμε».

Catalina Briceno, Marie-Claude Ducks,
«Γονείς σ’ έναν κόσμο γεμάτο οθόνες»
(Πώς να συνδεθείτε με το σύμπαν των παιδιών σας από 0 έως 18 ετών)
Το βιβλίο εξετάζει τα σημερινά διακυβεύματα στον συνδεδεμένο μας κόσμο. Προσφέρει στους γονείς δρόμους σκέψης, μυστικά και κόλπα για να καταλάβουν καλύτερα και να οριοθετήσουν τις ψηφιακές χρήσεις των παιδιών και των εφήβων τους – όπως και τις δικές τους. Με τρόπο απλό, σαφή και κατανοητό, εξηγούμε τι στάση να κρατήσει κανείς, πότε να ανησυχήσει για κάποια συμπεριφορά και πότε να αποδραματοποιήσει μια κατάσταση ή να πάψει να ασχολείται, με δυο λόγια όλα όσα πρέπει κανείς να κάνει (ή να μην κάνει) για να σταθεί πλάι στους νέους σε έναν κόσμο όπου οι οθόνες είναι πανταχού παρούσες.
Σε μια εποχή όπου τα παιδιά έχουν ψηφιακό ίχνος πριν καλά καλά γεννηθούν, τι αντίκτυπο έχουν οι συνδεδεμένες τεχνολογίες στην οικογενειακή μας ζωή; Τι πραγματικά ξέρουμε για τις συνήθειες των παιδιών μας σε σχέση με τη χρήση οθονών και τις επισκέψεις τους στα κοινωνικά δίκτυα; Πώς επηρεάζουν οι ψηφιακές χρήσεις την ανάπτυξη των μικρών παιδιών; Τις κοινωνικές, συναισθηματικές και ερωτικές σχέσεις των εφήβων; Την ψυχική τους υγεία;

Συλλογικό έργο,
επιμέλεια: Κωνσταντία Ταμουσέλη,
«Συμμετοχικότητα και εκπαίδευση
για την Αειφόρο Ανάπτυξη»,
εκδ. Επίκεντρο
Η απαίτηση για ποιοτική εκπαίδευση όσον αφορά στην αειφόρο ανάπτυξη, είναι μια εκπαίδευση που ενδιαφέρεται για την πορεία προς την αειφορία με διαδικασία που προτείνει και χαρακτηρίζεται, εκτός των άλλων, σε μεγάλο βαθμό, από τη συμμετοχή. Η συμμετοχή οικοδομείται σταδιακά και πιο σταθερά μέσα από τις δημοκρατικές εμπειρίες που βιώνει το παιδί, συνδέεται με τη μεταβίβαση ισχύος στα παιδιά, στα σχολεία και τις τοπικές κοινότητες, ώστε να αντιμετωπίζουν πραγματικά ζητήματα. Σκοπός του βιβλίου είναι να δείξει πώς η συμμετοχή μπορεί να προαγάγει την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο ελληνικό σχολείο. Για την εξυπηρέτηση αυτού του σκοπού πραγματεύεται θέματα όπως η συμμετοχικότητα και ο συμμετοχικός σχεδιασμός του χώρου, επίσης θεωρίες, όπως αυτές που αφορούν στην κλίμακα συμμετοχής, τη μεθοδολογία της έρευνας στην Εκπαίδευση για την Αειφορία και τη δημιουργία συμμετοχικής ερευνητικής κουλτούρας μέσα στο σχολείο, και τέλος μελέτες περίπτωσης από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το