Ελλάδα

Τα πτυχία που «μετράνε» στην αγορά εργασίας

ptyxio

Ακόμα και μέσα στη δίνη της κρίσης ειδικότητες που σχετίζονται με τον πρωτογενή τομέα βρίσκονται σε καλύτερη θέση από άλλα επαγγέλματα

H επιλογή σπουδών και επαγγέλματος την εποχή της οικονομικής κρίσης που διανύουμε αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες «σπαζοκεφαλιές» των υποψηφίων που προετοιμάζονται να συμμετάσχουν στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις.

Η ευμετάβλητη αγορά εργασίας, τα νέα δεδομένα στον επαγγελματικό «στίβο» και η ανασφάλεια των αυριανών υποψήφιων εργαζομένων για το αν θα τους εξασφαλίσει το τμήμα που θα επιλέξουν επαγγελματικές προοπτικές, απασχολούν ολοένα και περισσότερο τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου και τις οικογένειές τους.

Με τη βοήθεια του Χρήστου Ταουσάνη, επιστημονικού υπευθύνου και συμβούλου σταδιοδρομίας της Employ, το «Εθνος-Παιδεία» επιχειρεί να καταγράψει τις τάσεις της αγοράς εργασίας και τις ανάγκες που θα υπάρχουν τα επόμενα χρόνια.

Στο σημερινό μας αφιέρωμα για τις φετινές Πανελλαδικές εστιάζουμε στις σπουδές, στα επαγγέλματα και στις προοπτικές στον πρωτογενή τομέα.

«Μέσα στο θολό εργασιακό τοπίο που χαρακτηρίζει την ελληνική πραγματικότητα, ένας κλασικός προβληματισμός που χαρακτηρίζει την ελληνική οικογένεια είναι η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος. Οι παράγοντες πολλοί και απρόβλεπτοι, με αποτέλεσμα γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί να αδυνατούν να διακρίνουν δυνητικές επιλογές που θα καλλιεργήσουν θετικές προσδοκίες για την αυριανή αγορά εργασίας», αναφέρει ο κ. Ταουσάνης.

Ωστόσο, πολλές φορές ο προβληματισμός αυτός δυσχεραίνει ορισμένα αντικειμενικά δεδομένα που θα μας βοηθήσουν να κάνουμε εξυπνότερες επιλογές. Δεδομένα που συχνά παραβλέπονται και αφορούν στην αυριανή πραγματικότητα των νέων θέσεων εργασίας που ενδεχομένως να δημιουργηθούν στη χώρα μας.

Το τρίπτυχο πρωτογενής τομέας-τουρισμός και ναυτιλία, βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, αναλογικά δεν φαίνεται να επηρεάζει όσο θα έπρεπε τις προτιμήσεις των μαθητών παρότι, συγκριτικά με άλλους κλάδους, έχει και αναμένεται να συνεχίσει να προσφέρει καλύτερες προοπτικές στους νέους που θα επιδιώξουν να ενταχθούν δυναμικά στους επιμέρους τομείς τους.

Αναφορικά με τον πρωτογενή τομέα, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υφίσταται πλήθος τμημάτων που άμεσα ή έμμεσα συνδέονται με εξειδικεύσεις και επαγγέλματα που παρέχουν δυνητική απασχολησιμότητα σε αυτόν.

Σημαντικό στοιχείο είναι πως, σύμφωνα με επίσημες μελέτες του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (2015), ακόμα και μέσα στη δίνη της κρίσης ορισμένες ειδικότητες που σχετίζονται με τον πρωτογενή τομέα εξακολουθούν να βρίσκονται σε καλύτερη θέση απ’ ό,τι λοιπές ειδικότητες και επαγγέλματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ειδικότερα, σε σύνολο 4.975 κτηνιάτρων ως άνεργοι καταγράφονται οι 876. Σε σύνολο 21.074 γεωπόνων, άνεργοι είναι οι 5.324. Από την άλλη, βέβαια, 1 στους 3 δασολόγους, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, δηλώνει άνεργος.

Παράλληλα, ένα αξιοπρόσεκτο σημείο είναι πως στους νέους γεωπόνους (έως 35 ετών) άνδρες και γυναίκες κατανέμονται ισόποσα (49,72% άνδρες – 52,28% γυναίκες) με τις γυναίκες να υπερτερούν ελαφρώς, παρότι στις συνειδήσεις των περισσοτέρων ο γεωπόνος είναι κατεξοχήν ανδρικό επάγγελμα. Αυτό βέβαια ισχύει σε συντριπτικό βαθμό στους μεγαλύτερους ηλικιακά γεωπόνους (άνω των 46) όπου περίπου 7 στους 10 είναι άνδρες.

Εξειδικεύσεις
Παράλληλα, σημαντικό δεδομένο είναι πως στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τόσο σε πανεπιστημιακό όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο έχουμε πλήθος τμημάτων που προσφέρουν επιμέρους εξειδικεύσεις κυρίως από τον χώρο της Γεωπονίας, αλλά φυσικά και τα δύο αξιόλογα τμήματα Κτηνιατρικής που έχουμε στη χώρα μας στην πόλη της Θεσσαλονίκης και της Καρδίτσας.

Οι σχολές που μπορεί να επιλέξει κάποιος υποψήφιος στο μηχανογραφικό και να ασχοληθεί με τη Γεωπονία ή επιμέρους πεδία (π.χ. ιχθυολογία) βρίσκονται σε δύο επιστημονικά πεδία, το 2ο και το 3ο, σε Πανεπιστήμια αλλά και Τ.Ε.Ι. Αξίζει να σημειωθεί πως πλέον είναι κοινές σε αυτά τα δύο πεδία, οπότε ένας μαθητής που ενδιαφέρεται για τον κλάδο μπορεί να δηλώσει ταυτόχρονα τα κατεξοχήν επαγγέλματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (γεωπόνος, κτηνίατρος, ιχθυολόγος, κ.λπ.) που σχετίζονται με τον χώρο από το ίδιο επιστημονικό πεδίο. Ενδεικτικά, συναφή τμήματα είναι τα Αγροτικής Ανάπτυξης (Ορεστιάδα), Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονίας Α.Π.Θ., ενώ στον Βόλο τα τμήματα «Γεωπονίας, Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος» και «Γεωπονίας Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας». Τέλος, τα τμήματα που ανήκουν στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών «Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής», «Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής και Υδατοκαλλιεργειών», «Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου», «Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής», «Βιοτεχνολογίας» και τμήματα Τεχνολόγων Γεωπόνων των Τ.Ε.Ι.

ΓΕΩΠΟΝΙΚΗ
Καλλιεργώντας… θετικές προοπτικές

H επαγγελματική αποκατάσταση αλλά και η καθημερινότητα τόσο του γεωπόνου όσο και των υπόλοιπων γεωτεχνικών επαγγελμάτων δεν είναι εύκολη.

Ωστόσο, η ελληνική βιοποικιλότητα, οι νέες και εναλλακτικές μορφές καλλιέργειας, η είσοδος της υδροπονίας αλλά και ο τεράστιος και ανεκμετάλλευτος πλούτος της ελληνικής γης αποτελούν πρόσθετα θετικά στοιχεία για να τα αξιοποιήσει ένας νέος επιστήμονας συνδυαστικά με τις σπουδές του. Στοιχεία τα οποία σε συνδυασμό με την επιχειρηματικότητα μπορούν να καλλιεργήσουν θετικές προοπτικές και πρόσφορο έδαφος για τη μελλοντική του σταδιοδρομία σε έναν τομέα της οικονομίας στον οποίο η Ελλάδα πρέπει και οφείλει μπορεί να στηριχτεί για να ανακάμψει. Συνοπτικά ο γεωπόνος μπορεί να απασχοληθεί:

• Σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις φυτικής ή ζωικής παραγωγής, γεωργικές βιομηχανίες, τράπεζες, εταιρείες παραγωγής, κατασκευής, διακίνησης και εμπορίας γεωργικών εφοδίων, εκπαιδευτικά ιδρύματα και οργανισμούς.

• Σε βιοτεχνολογικές εφαρμογές στη γεωργία, κτηνοτροφία και γεωργικές βιομηχανίες και ιχθυοκαλλιέργειες.

• Στη διαλογή, επεξεργασία, τυποποίηση και βιομηχανική κατεργασία, στον ποιοτικό και τεχνολογικό έλεγχο, στη διατήρηση, διακίνηση και διαφήμιση των φυτικών και ζωικών προϊόντων.

• Στη συνταγογράφηση φυτοπροστατευτικών προϊόντων, καθώς και στη βιομηχανική παραγωγή, εμπορία και διακίνηση των ζωοτροφών αλλά και στον ποιοτικό έλεγχο και τυποποίησή τους.

• Στον σχεδιασμό, στην οργάνωση, την ίδρυση και τη λειτουργία εργαστηρίων ποιοτικού τεχνολογικού ελέγχου τροφίμων και στις επιχειρήσεις τροφίμων για θέματα μελέτης, εφαρμογής και πιστοποίησης συστημάτων διασφάλισης ποιότητας I.S.O. και H.A.C.C.P.

ΖΩΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ – ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
Σημαντικό εύρος σε γνώσεις-απασχόληση

Το επιστημονικό αντικείμενο του Τμήματος είναι διεπιστημονικό, δεδομένου ότι συνδυάζει Γενετική, Διατροφή, Φυσιολογία, Μοριακή Βιολογία, Τεχνολογία, Υγιεινή, Βιοτεχνολογία, Οικονομία, Ηθολογία και Διαχείριση.

Κατά συνέπεια το πρόγραμμα σπουδών καλύπτει ένα σημαντικό εύρος γνωστικών αντικειμένων όπως: Ανατομία-Φυσιολογία, Διατροφή, Γενετική, Εκτροφή αγροτικών ζώων, ιχθύων, διθύρων μαλακίων και δεκάποδων καρκινοειδών. Επίσης περιλαμβάνει τη μελέτη της εκτροφής διαφόρων ειδών ζώων, όπως: βοοειδή, βουβάλια, πρόβατα, αίγες, πτηνά (όρνιθες, πάπιες, χήνες, στρουθοκάμηλοι), χοίροι, μόνοπλα, κουνέλια, ελάφια, ζαρκάδια και υδρόβιων οργανισμών, με σκοπό την παραγωγή γάλακτος, κρέατος, μαλλιού, αβγών και ιχθύων, διθύρων μαλακίων (μύδια, στρείδια) και δεκάποδων καρκινοειδών (γαρίδες, αστακοί).

Αναφορικά με τις επαγγελματικές προοπτικές, οι απόφοιτοι του Τμήματος στελεχώνουν δημόσιες υπηρεσίες (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Οργανισμούς του Δημοσίου, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Τράπεζες, Τεχνικά Λύκεια κ.λπ.), τον ιδιωτικό τομέα (κτηνοτροφικές, ιχθυοτροφικέςκαι μυδοτροφικές επιχειρήσεις, εργοστάσια παρασκευής ζωοτροφών, φαρμακευτικές εταιρείες κ.λπ.) ή ακόμη δραστηριοποιούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Μέρος αυτών απασχολούνται ως ερευνητές σε διάφορα Ερευνητικά Κέντρα ή Ινστιτούτα ή σε Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Τμήματα, βάσεις και θέσεις σε ΑΕΙ – ΤΕΙ που αφορούν τον πρωτογενή τομέα
ΤΜΗΜΑΤΑ
ΒΑΣΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ 2015
ΘΕΣΕΙΣ ΕΙΣΑΚΤΕΩΝ 2015
Γεωπονίας (Θεσσαλονίκης)
14.202
220
Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης (Γεωπονικό)
13.373
99
Γεωπονίας, Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος (Θεσσαλίας)
13.147
126
Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής και Υδατοκαλ-λιεργειών (Γεωπονικό)
12.667
99
Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής (Γεωπονικό)
13.119
108
Κτηνιατρικής (Αριστοτέλειο)
17.670
76
Κτηνιατρικής (Καρδίτσα)
17.360
76
Τεχνολόγων Γεωπόνων (Ηράκλειο)
8.734
119
Τεχνολόγων Γεωπόνων (Λάρισα)
9.619
152

Πηγή www.ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το