Πολιτισμός

Ομιλία για τη θέση της ναΐφ ζωγραφικής

Έπεσε η αυλαία χθες για την έκθεση ζωγραφικής του αείμνηστου Αριστείδη Λαούδη, με τίτλο «Μια ζωή γεμάτη δημιουργία», που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του επιβατικού σταθμού λιμένα Βόλου, με την ομιλία της Νικολέτας Τζάνη, ιστορικού της Τέχνης του Πανεπιστημίου του Στρασβούργου και διδάσκουσας στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Η έκθεση αποτέλεσε μία δράση του φορέα πολιτισμού της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος «Μαγνήτων Κιβωτού», με τίτλο «Μαγνήτων Τέχνες Λαϊκές», ενώ με το πέρας της ομιλίας αποδόθηκαν τα έργα που η οικογένεια διέθεσε για την οικονομική στήριξη των κοινωνικών σκοπών της Μητρόπολης Δημητριάδος και Αλμυρού.
Η κ. Νικολέτα Τζάνη παρουσίασε και ανέλυσε ζητήματα που αφορούν στον ορισμό, αλλά και τη θέση της ναΐφ ζωγραφικής στην ιστορία της νεοελληνικής τέχνης σε σχέση με την παράδοση, αλλά και τον μοντερνισμό.
Στην ομιλία της η κ. Νικολέτα Τζάνη ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «στην Ελλάδα η ζωγραφική των ναΐφ, ακόμη και πριν από δυο-τρεις δεκαετίες, δεν απολάμβανε του σεβασμού και της αναγνώρισης που αναμφίβολα της άξιζε».

Σύμφωνα με την ίδια, η τέχνη των ναΐφ έχει αρκετά κοινά χαρακτηριστικά με την τέχνη των παιδιών. «Πρώτα από όλα, όπως η τέχνη των παιδιών, έτσι και η τέχνη των ναΐφ, δεν εξελίσσεται και επομένως δεν αλλάζει στιλ. Έχει τη δική της τεχνοτροπία, που μένει αναλλοίωτη, ανεξάρτητη από τον παράγοντα του χρόνου, ενώ ο χώρος, η Ελλάδα ή αλλού, επηρεάζει μερικώς την έκφραση» σημείωσε για να προσθέσει πως «το κυριότερο κοινό χαρακτηριστικό που εντοπίζουμε και στις δύο είναι ο αντινατουραλισμός και γενικότερα η παραμόρφωση, η παράκαμψη των αναλογιών και η αλλοίωση στις φόρμες».
Η κ. Νικολέτα Τζάνη επισήμανε ότι «μια βασική διαφορά είναι ότι ενώ η τέχνη των παιδιών εξαρτάται από τα διαφορετικά επίπεδα συνείδησης, όπως η ηλικία, η μάθηση και το περιβάλλον του παιδιού, ο ναΐφ ζωγράφος δεν έχει εξελικτικά στάδια. Θα λέγαμε λοιπόν ότι η τέχνη των ναΐφ είναι ένας άμεσος διάλογος με τον κόσμο σε παιδικό ύφος. Ο ναΐφ είναι ένα μεγάλο παιδί».
Όσον αφορά στο εύλογο ερώτημα αν οι δημιουργοί της λαϊκής τέχνης είναι ναΐφ, η ίδια απάντησε πως «οι λαϊκοί μπορεί να είναι ναΐφ, αποτελούν όμως μια ξεχωριστή κατηγορία: Βγαίνουν από τα σπλάχνα ενός ολόκληρου λαού, τον οποίο αντιπροσωπεύουν».

Share

Πρόσφατα άρθρα

«Σκηνές από ένα γάμο» για δύο παραστάσεις στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας

Το συγκλονιστικό αριστούργημα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν «Σκηνές από ένα γάμο» σε σκηνοθεσία της Έλενας Καρακούλη…

17 Μαρτίου 2024

Βιβλία με επιστημονικό ενδιαφέρον – «Σύντομη ιστορία του κόσμου» και «Μεταξύ λόγου και εμπειρίας»

  Του Μηνά Χαραλαμπίδη, βιολόγου Σύντομη ιστορία του κόσμου, David Baker, Μεταίχμιο Ο συγγραφέας: O…

17 Μαρτίου 2024

Ο Γιώργος Τσιντσίνης και οι «Ίωνες»

Του Δημήτρη Κωνσταντάρα-Σταθαρά Το περασμένο Σάββατο (9 Μαρτίου 2024) «έφυγε» για τη «γειτονιά των Αγγέλων»…

17 Μαρτίου 2024

Ο εξοστρακισμός μιας ιδιοφυίας

  Του Αχιλλέα Παπαρσένου* Βιβλίο: Charlie Chaplin vs America Συγγραφέας: Scott Eyman Εκδ. Simon &…

17 Μαρτίου 2024

Απεβίωσε στα 68 του χρόνια ο θρυλικός Ιάπωνας καλλιτέχνης Akira Toriyama – «Έφυγε» ο «πατέρας» των μάνγκα και άνιμε

  Του Γιάννη Ιατρού Θλίψη έχει προκαλέσει η είδηση του θανάτου του Akira Toriyama, «πατέρα»…

17 Μαρτίου 2024

Η Ψαλτική Παράδοση της Μαγνησίας

  Του Κων/νου Χαριλ. Καραγκούνη, καθηγητού της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών Η Μαγνησία καυχάται για…

17 Μαρτίου 2024