Τοπικά

O TALOS ανοίγει νέους ορίζοντες στην εκπαίδευση

Τα τελευταία χρόνια στη πόλη μας αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, παιδιά διαφόρων ηλικιών έχουν την τύχη κι ευκαιρία να συμμετέχουν συστηματικά σε πληθώρα καινοτόμων δράσεων κι εργαστηρίων που υλοποιούνται στο πλαίσιο του αυτοχρηματοδοτούμενο έργου TALOS του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Το συγκεκριμένο έργο λειτουργεί από το 2016 με αρχικούς εμπνευστές και συντονιστές, τους υποψήφιους διδάκτορες Γιώργο Πρώια και Σπύρο Κούρια και υπό την επιστημονική υποστήριξη ομάδας καθηγητών-μελών ΔΕΠ διαφόρων ειδικοτήτων.
Βάση του όλου εγχειρήματος είναι η συνεργασία διεπιστημονικής ομάδας καταρτισμένων εκπαιδευτών αλλά και η πρόθεση να αξιοποιηθούν τόσο οι σύγχρονες, διεθνείς παιδαγωγικές τάσεις και καλές πρακτικές σε ζητήματα αξιοποίησης των Νέων Τεχνολογιών όσο και η ερευνητική «κληρονομία» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σε πεδία αιχμής της Παιδαγωγικής και της Πληροφορικής.

Οι Σπύρος Κούριας και Γιώργος Πρώιας

Η γνώση μέσα απ’ τη διασκέδαση
Παρακολουθώντας την ομολογουμένως πλούσια δραστηριότητα της ομάδας TALOS, μπορούμε να πούμε πως τα παιδιά με ό,τι και να καταπιάνονται, εμπλέκονται με άτυπο και διασκεδαστικό τρόπο σε κατασκευαστικές διαδικασίες, προσεγγίζουν τη γνώση μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες, δημιουργούν, ερευνούν, συνειδητοποιούν βιωματικά την αξία και τη δυναμική της συνεργατικότητας και αναπτύσσουν κριτική σκέψη δεδομένης της ανάγκης για άμεση και ουσιαστική επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν σε αυθεντικό περιβάλλον δράσης ενώ, τέλος, φαίνεται να αντιλαμβάνονται την αξία και σημασία των εφαρμογών της Τεχνολογίας στην καθημερινότητα, καθώς και τα διακριτά όριά τους.

Εκπαιδευτική επανάσταση
Ο κ. Κούριας, εκπαιδευτικός, υποψήφιος διδάκτορας του ΠΘ στον τομέα των Εκπ. Τεχνολογιών και εκ των εμπνευστών και συντονιστικών υπευθύνων του έργου TALOS, επισημαίνει: «Όταν στο μακρινό 2006 είχα την πρώτη ουσιαστική επαφή με το πεδίο της εκπαιδευτικής ρομποτικής, ομολογώ πως μπορούσα να διακρίνω τις τεράστιες προοπτικές και τη δυναμική εκείνων των εργαλείων και περιβαλλόντων μάθησης, ωστόσο αυτό που είναι θαυμαστό σήμερα, είναι τα πραγματικά ραγδαία άλματα στην πολυποικιλότητα και τις δυνατότητες των νέων εργαλείων, που σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος όλων των νέων αυτών τεχνολογιών, μπορούν με ασφάλεια να μας οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι ζούμε μια πραγματική εκπαιδευτική επανάσταση με σημαντικό κι ευοίωνο μέλλον για τα παιδιά μας.

Οι νέες κοινότητες μάθησης
Ο ίδιος προσθέτει πως «δεν πρέπει να αγνοήσουμε το αυξανόμενο ενδιαφέρον γύρω από τα συστήματα ανοιχτής αρχιτεκτονικής και ανοιχτού κώδικα, «το κίνημα των κατασκευαστών», τις κοινότητες μάθησης που βασίζονται στο διαμοιρασμό ιδεών και γνώσης και ας ονειρευτούμε καλύτερες συνθήκες εκπαίδευσης που να προάγει τη δημιουργικότητα και την καινοτομία ακόμα και στο πολύπαθο δημόσιο σχολείο μας. Οι δυνατότητες και η γνώση υπάρχουν πλέον! Εξάλλου και στο έργο μας (TALOS) προσπαθούμε στο μέτρο του δυνατού να ταράξουμε τα νερά και να κινητοποιήσουμε κι άλλους εκπαιδευτικούς με ανάλογο όραμα».

Το «πολυεργαστήρι» που εξελίσσεται
Ο κ. Πρώιας, ηλεκτρολόγος μηχανικός, υποψήφιος διδάκτορας του ΠΘ και του Πανεπιστημίου Αθηνών και επίσης εμπνευστής και συντονιστικός υπεύθυνος του έργου TALOS συμπληρώνει: «Οι πρώτες πιλοτικές προσπάθειες για διεξαγωγή εργαστηρίων ρομποτικής για παιδιά, ξεκίνησαν επί της ουσίας το 2015 και αφού συναντηθήκαμε στη πορεία με ανθρώπους αντίστοιχης φιλοσοφίας, οδηγηθήκαμε δειλά αλλά με πολλή όρεξη και επιμονή σε αυτό που καμαρώνουμε όλοι μας σήμερα, δηλαδή σε ένα έργο που φιλοξενεί εργαστήρια ρομποτικής, κυκλωμάτων, κατασκευών, τεχνών και τεχνολογιών αλλά και χρήσης πολλαπλών εκφραστικών μέσων από τα ίδια τα παιδιά στο πλαίσιο εξατομικευμένων αλλά και ομαδικών πρότζεκτ. Κοινώς μιλάμε πλέον για ένα συνεχώς εξελισσόμενο «πολυεργαστήρι» STEAM/Μaking για παιδιά ηλικίας 5-16 ετών».

Ομάδα που δημιουργεί
Ο κ. Πρώιας συμπληρώνει για το «πολυεργαστήρι» STEAM/Μaking πως «όμοιό του δεν έχει ξαναϋπάρξει στον Βόλο και στην ευρύτερη περιοχή και ειδικότερα υπό την αιγίδα ενός Ελληνικού Πανεπιστημιακού Ιδρύματος που αφουγκράζεται τις σύγχρονες ανάγκες και, σε δύσκολες εποχές όπως οι τωρινές, υποστηρίζει τόσο υλικά όσο και ηθικά το όλο εγχείρημα. Προσβλέπουμε σε ακόμα καλύτερες ημέρες καθώς και στη συστηματική υλοποίηση πρότζεκτ με ευρύτερο όφελος για τα σχολεία και τα παιδιά της περιοχής μας. Είμαστε μια ομάδα με ειλικρινές ενδιαφέρον και αγάπη γι’ αυτό που κάνουμε».
Η ομάδα του έργου TALOS απαρτίζεται επίσης από τους Γιώργο Ζαμπέτογλου, δρ. Απόστολο Ξενάκη, Ελένη Μπαρμπουδάκη, Θεοδώρα Παπάζογλου, Μαρτίνα Παπαϊωάννου και τα εργαστήρια υλοποιούνται στο κτίριο του πρώην Γαλλικού Ινστιτούτου (Γ. Καρτάλη 72 και Ροζού)».

STEM: Η νέα προσέγγιση στην εκπαίδευση
Ο όρος «STEM» [Science, Technology, Engineeringand Mathematics] είναι το ακρωνύμιο το οποίο χρησιμοποιείται κυρίως από άτομα σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική, για τα πεδία που αναφέρονται στις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, την Επιστήμη των Μηχανικών και τα Μαθηματικά.
Το «STEM» είναι μια προσέγγιση στην Εκπαίδευση που αξιοποιείται, ώστε στη διδασκαλία των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών, που είναι ζωτικής σημασίας για μια βασική κατανόηση του περιβάλλοντος και των φυσικών καθημερινών φαινομένων, να εισαχθούν οι Τεχνολογίες και η Επιστήμη των Μηχανικών, που αποτελούν για τον άνθρωπο σημαντικά μέσα αλληλεπίδρασης.
Το STEM παρέχει ευκαιρίες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενθαρρύνοντας τα παιδιά να απαντούν σε ερωτήματα και να εμπλέκονται σε παιγνιώδεις δραστηριότητες με θέματα την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία.

Scientix: Ένα αποθετήριο γνώσης
Το Scientix προάγει και υποστηρίζει σε ευρωπαϊκό επίπεδο τη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών που διδάσκουν τα αντικείμενα STEM (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, μηχανική και μαθηματικά), των ερευνητών στον χώρο της εκπαίδευσης, των ιθυνόντων χάραξης πολιτικών και άλλων επαγγελματιών στην εκπαίδευση και προωθεί τη δημιουργία και συντήρηση ενός σημαντικού αποθετηρίου πηγών, ερευνητικών αποτελεσμάτων και εκπαιδευτικών εφαρμογών που άπτονται του πεδίου διδασκαλίας με/για τις Επιστήμες.
Στο πρώτο του στάδιο (2009-2012), το έργο δημιούργησε μια διαδικτυακή πύλη για τη συλλογή και παρουσίαση Ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών έργων στα STEM και των αποτελεσμάτων τους και διοργάνωσε αρκετά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς. Ο στόχος της δεύτερης φάσης του έργου Scientix (2013 – 2015) ήταν να επεκτείνει την κοινότητα αυτή σε εθνικό επίπεδο μέσω ενός δικτύου Εθνικών Σημείων Επικοινωνίας (ΕΣΕ). Η δραστηριότητα αυτή συνεχίστηκε στο τρίτο στάδιο του Scientix (2016-2019), που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Horizon 2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την έρευνα και την καινοτομία.

Πρεσβευτές του Scientix
Οι Πρεσβευτές του Scientix – μέλη της Επιτροπής Εκπαιδευτικών μας – προωθούν το Scientix και ενημερώνουν σχετικά με αυτό τους συναδέλφους τους – εκπαιδευτικούς των φυσικών επιστημών και των μαθηματικών σε όλη την Ευρώπη. Παρουσιάζουν το Scientix στα σχολεία και σε εθνικές ενώσεις εκπαιδευτικών, σε συνέδρια και σεμινάρια και μπορούν να συμβουλέψουν άλλους εκπαιδευτικούς για το πώς να πάρουν μέρος σε ευρωπαϊκές συνεργασίες στα αντικείμενα STEM.
Και στον Νομό Μαγνησίας υπάρχουν πρεσβευτές του Scientix εκ των οποίων οι δύο (Γιώργος Πρώιας και Σπύρος Κούριας) είναι ιδρυτικά μέλη της ομάδας TALOS Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Προγραμματισμού και προώθησης Τεχνολογιών STEM, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Για περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με το έργο Scientix, μπορείτε να αποστείλετε email στο: [email protected] ή να επικοινωνείτε στα τηλέφωνα 6974007962 (Γ. Πρώιας) & 6944965406 (Σ. Κούριας).

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το