Πολιτισμός

Νέα βιβλία αστυνομικής λογοτεχνίας από τις ελληνικές εκδόσεις

Επιλογή-επιμέλεια
Χαριτίνη Μαλισσόβα

Τα τελευταία χρόνια το αστυνομικό μυθιστόρημα έχει να επιδείξει αρκετούς άξιους εκπροσώπους και στην εγχώρια βιβλιογραφία. Με διάθεση να αγγίξει σύγχρονα κοινωνικά, υπαρξιακά, αλλά και φιλοσοφικά ζητήματα έχει καταφέρει να καταλάβει υψηλή θέση στις προτιμήσεις του αναγνωστικού κοινού.

Δημήτρης Μαμαλούκας,
Σκότωσε σαν τον Στήβεν Κινγκ,
Κέδρος
Θα έκαναν τα πάντα για το πιο σπάνιο βιβλίο του Στίβεν Κινγκ.
Ένα χειμωνιάτικο απόγευμα στη Νέα Υόρκη ο Ρέι Στέμπινς, φανατικός συλλέκτης βιβλίων Στίβεν Κινγκ, θα συναντηθεί με την Κριστίν, μια όμορφη και μυστηριώδη κοπέλα που θα του πουλήσει μια παλιά φωτογραφία του συγγραφέα. Ο Ρέι θα διαπιστώσει πολύ γρήγορα ότι το νέο του απόκτημα μπορεί να τον οδηγήσει στο πιο σπάνιο βιβλίο του Κινγκ, ένα βιβλίο-φάντασμα που τύπωσε στο Μόντρεαλ κάποιος Τζον Σούτερ αφού έκλεψε το χειρόγραφο από τον διάσημο συγγραφέα. Ο Ρέι θα μοιραστεί το μυστικό του με τον καλύτερό του φίλο και όταν πιστεύει ότι έχει βρει τον δρόμο για το βιβλίο θα συμβεί ένα απίστευτο έγκλημα. Οι δύο φίλοι, τυφλωμένοι από τη μανία του συλλέκτη, θα παρασυρθούν σ’ ένα αγωνιώδες κυνηγητό που θα τους οδηγήσει στο Λονδίνο και σ’ ένα κάστρο στη Σκωτία, στον δικό τους εφιαλτικό Μαύρο Πύργο.
«Το έργο φέρει εν γένει στοιχεία αστυνομικού μυθιστορήματος όμως κατά σημεία διαθέτει και ίχνη γοτθικού τρόμου – ειδικότερα στο τέταρτο του μέρος – με σκηνές που ένας φαν του είδους του Τρόμου και Μυστηρίου θα λατρέψει – μακάβριο περιβάλλον, κλειστοφοβικό συναίσθημα, δυνάμεις μεταφυσικές, και άλλα που δεν θέλω να αναφέρω για να μη χαλάσω την απόλαυση στον αναγνώστη που θα το επιλέξει. Εκτός αυτών, έχει ένα φινάλε που δικαιώνει πολλές από τις πράξεις του «Κακού» (με ένα επιχείρημα το οποίο αγάπησα!) και προσφέρει ένα έξυπνο plot twist που θα αγκαλιάσουν οι φαν του Βασιλιά που ενστερνίζονται τις δεκάδες θεωρίες συνωμοσίας γύρω από το ταλέντο, την παραγωγικότητα και την αυθεντικότητα των έργων του» (Γ. Τζιτζικάκης, Literature).

Χρήστος Μαρκογιαννάκης,
Θάνατος επί σκηνής,
Μίνωας
Μετά από σαράντα χρόνια καριέρας, η αποχαιρετιστήρια συναυλία της μεγαλύτερης Ελληνίδας σταρ μετατρέπεται σε πύρινο εφιάλτη.
Ο αστυνόμος Χριστόφορος Μάρκου καλείται να ανακαλύψει ποιος κρύβεται πίσω από τις απειλές, τα παρ’ ολίγον μοιραία ατυχήματα και τον τραγικό θάνατο επί σκηνής της τραγουδίστριας Νένης Βαντά στην παραλία της Βουλιαγμένης.
Τυφλωμένος από το φως των προβολέων που καλύπτουν ένα λαίμαργο σκοτάδι και ένοχα μυστικά, θα καταφέρει ο έμπειρος αστυνόμος να ξετυλίξει το κουβάρι της πρωτόγνωρης για τα ελληνικά δεδομένα υπόθεσης;
Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης επιστρέφει με ένα whodunit-φόρο τιμής στη βασίλισσα της αστυνομικής λογοτεχνίας Άγκαθα Κρίστι.
«Ήρθα στο Παρίσι το 2011 με αφορμή την έρευνα για το διδακτορικό μου στην Εγκληματολογία. Ναι μεν δεν ολοκλήρωσα τη διατριβή μου, αλλά η πολυετής αυτή έρευνα για την αναπαράσταση της ανθρωποκτονίας στη γαλλική ζωγραφική του 19ου αιώνα με βοήθησε να δημιουργήσω τον όρο Criminart και να γράψω τα δοκίμια για το έγκλημα στην τέχνη και ως μία εκ των καλών τεχνών (σ.σ. Scènes de crime au Louvre / The Louvre Murder Club και Scènes de crime à Orsay / The Orsay Murder Club). Ήθελα να αναμείξω τη σκοτεινή και καταστροφική πλευρά της ανθρώπινης φύσης με τη φωτεινή και δημιουργική, το έγκλημα και την τέχνη, αναζητώντας μια ισορροπία.
Η Γαλλία δεν σε βάζει σε καλούπια που δεν σου επιτρέπουν να πειραματιστείς. Ξεκίνησα με τα δοκιμιακά βιβλία που μιλούν για την αισθητική του εγκλήματος, τα οποία έγιναν best sellers (σ.σ. κυκλοφορούν στα γαλλικά και στα αγγλικά), συνέχισα με τα αστυνομικά τύπου whodunit, με έμφαση όμως στην ψυχολογία (σ.σ. κυκλοφορούν και στην Ελλάδα, με πιο πρόσφατο το Θάνατος επί σκηνής)» (από συνέντευξη του συγγραφέα στον Ν. Αλιάγα, εφ. Καθημερινή, 12-7-23).

Τάσος Παπαναστασίου,
Το σπάσιμο,
Κέδρος
Ο Αστυνόμος Απτόσογλου μετρά τις συνέπειες από μια υπόθεση που τον παρέσυρε πολύ πιο μακριά από τα όρια του καθήκοντος. Η υπηρεσιακή συνήθεια που υπόσχεται η επιστροφή του στη Θεσσαλονίκη, μαζί με την ομίχλη στις οικείες διαδρομές της γενέθλιας πόλης, μοιάζουν με τις ιδανικές συνθήκες για να διαχειριστεί τις εσωτερικές αντιφάσεις που τον βασανίζουν. Μια καταγγελία ρουτίνας, όμως, για οικογενειακή βία, θα εξελιχθεί στη νέα δίνη που απειλεί να τον καταπιεί. Στο χείλος της περιστρέφονται βασανισμένα σώματα, αδίστακτα επιφανή και αφανή πρόσωπα που τα πουλάνε, τα αγοράζουν και τα νοικιάζουν, μαριονέτες και πρωταγωνιστές του οργανωμένου εγκλήματος, της πολιτικής, της δημοσιογραφίας, του νόμου. Ο Αστυνόμος Απτόσογλου ξετυλίγει το νήμα που συνδέει τις θανατηφόρες φλόγες του Τσέρνομπιλ με σκοτεινά σπίτια στον λαβύρινθο της Κωνσταντινούπολης και με εγκαταλειμμένα βαγόνια πίσω από τον Σταθμό της Θεσσαλονίκης, δυσκολεύεται να διακρίνει σωστά εχθρούς από συμμάχους και, ραγισμένος ο ίδιος, επιχειρεί να τα βάλει με ένα κύκλωμα που ξέρει καλά να σπάζει τις ανθρώπινες ψυχές για πάντα.
«Το κύριο χαρακτηριστικό των θυμάτων είναι η εκμετάλλευση της ευάλωτης θέσης τους, που μπορεί να ορίζεται ως έλλειψη χρημάτων ή ανάγκη να (ξε)φύγουν από κάπου ή ανάγκη να βρεθούν κάπου αλλού. Αυτή την ευάλωτη θέση εκμεταλλεύονται οι τράφικερς. Μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα πέρασα μια δύσκολη διετία, γιατί τα περισσότερα από αυτά που είδα, διάβασα και άκουσα δεν το χωράει ο ανθρώπινος νους» (από συνέντευξη του συγγραφέα στο περιοδικό parallaxi).

Δημήτρης Τσουκνιδής,
Η ψυχίατρος με την έκτη αίσθηση,
Αρμός
Στις 14 Φεβρουαρίου, ημέρα των ερωτευμένων, η αστυνομία βρίσκει τη γνωστή ηθοποιό Στέλλα Γιαμπουρά δολοφονημένη με 14 μαχαιριές! Ο σκηνοθέτης σύντροφός της, Φοίβος Ρεντούμης, ανακρίνεται ως ο κύριος ύποπτος, αλλά το μόνο που ψελλίζει είναι: «Νεφέλη Στάη», δηλαδή το όνομα της ψυχιάτρου του. Θα καταφέρει η ιδιοφυής Στάη να ανακαλύψει τον δολοφόνο της Γιαμπουρά ή θα καταδικαστεί και η ίδια μαζί με τον ψυχικά ασταθή Ρεντούμη; Ηθοποιοί, σκηνοθέτες, δημοσιογράφοι και πολιτικοί εμπλέκονται σ’ ένα θρίλερ που αποκαλύπτει τη σκοτεινή πλευρά πίσω από όσα μας κρύβουν τα λαμπερά φώτα του θεάτρου και της τηλεόρασης. Κυριολεκτικά κάθε λεπτό γίνεται και μια καινούργια αποκάλυψη που φανερώνει πως όλοι είναι ένοχοι, αλλά μόνο ένας ο πραγματικός δολοφόνος. Όμως ποιος;
«Με τσιτάτα φιλοσόφων και στοχαστών που πάνε γάντι με το μυθιστόρημα, τα μικρά κεφάλαια του βιβλίου με την έντονη δράση μας βοηθούν να πιάσουμε τελικά το νόημα αυτής της ζωής. Με χιούμορ, απίστευτη φαντασία, ατμόσφαιρα και αγωνία στο πικ πρόκειται σίγουρα για ένα βιβλίο που δεν μπορείς να αφήσεις από το χέρι.
Χωρίς να μοιάζει με κανένα άλλο αστυνομικό, το βιβλίο ωστόσο περιέχει πτώμα και δολοφόνο, ολόκληρη την ελληνική αστυνομία που έχει κινητοποιηθεί, μας δίνει μια εξαιρετική ηρωίδα, εντελώς βιονική γυναίκα, την Νεφέλη Στάη και φυσικά το γέλιο, για όσο διαρκεί.
Ο συγγραφέας του και φιλόσοφος Δ. Ι. Τσουκνιδής δίδαξε για 15 χρόνια συγγραφή αποδεικτικού δοκιμίου και ανάπτυξη λογικής επιχειρηματολογίας σε μαθητές Λυκείου, υποψηφίους Νομικών Σχολών. Είναι δημιουργός της εκπαιδευτικής μεθόδου «RE.B», η οποία παρουσιάστηκε επίσημα στο 6ο συνέδριο της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων και είναι συν συγγραφέας του βιβλίου Είσαι γυναίκα. Αξίζεις, Εκδόσεις Αρμός, 2021» (Ελένη Γκίκα, fractal).

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το