Άρθρα

κυκλο – φ – οριακα

Γράφει ο συγκοινωνιολόγος Χαράλαμπος Α. Σκυργιάννης

Εγκληματική Οργάνωση και «με τη βούλα», πλέον. Ναι! για τη «Χρυσή Αυγή» λέω, και είναι η πρώτη φορά που γράφω ολόκληρο αυτό το όνομα, όποτε το χρειάστηκα ως τώρα έγραφα απλώς «ΧΑ». Για τη «Χρυσή Αυγή», που ήρθε σαν μαύρο σύννεφο στα χρόνια των μνημονίων σε μια Ελλάδα που παραπατούσε και κατέλαβε χώρο στο Κοινοβούλιο και στους δρόμους. Και στα δυο έδειξε το πραγματικό της πρόσωπο, αλλά χρειάστηκε ένα νεκρό παιδί, μια δίκη 5,5 χρόνων και μια άξια σύνθεση δικαστών για να πάρει τον χαρακτηρισμό που από την αρχή της ανήκε: Εγκληματική οργάνωση. Ποτέ ξανά, συμπολίτες, ποτέ ξανά. Όσα ονόματα κι αν αλλάξει ο φασισμός, παραμένει ο ίδιος – η θέση του είναι στον σκουπιδοτενεκέ της Ιστορίας. Και στις φυλακές.
Ένα ταξίδι στη Δυτική Ελλάδα με Ι.Χ. κάναμε τις προηγούμενες μέρες. Μας δόθηκε η ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε μερικά από τα σημαντικότερα τεχνικά έργα που έχουν κατασκευαστεί στη χώρα μας. Πρώτη η «Ολυμπία Οδός», ο αυτοκινητόδρομος Α8 Αθήνα-Κόρινθος-Πάτρα, που παραδόθηκε στις 17 Απριλίου 2017 (στα γενέθλιά μου…) κι έβαλε τέλος στην εκατόμβη ατυχημάτων σ’ αυτόν τον δρόμο. Αξίζει εδώ να σημειώσω ότι τον ίδιο Απρίλιο 2017 δόθηκαν στην κυκλοφορία οι σήραγγες των Τεμπών, στον αυτοκινητόδρομο Α1 Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι. Ύστερα η Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» Ρίο-Αντίρριο , 2.252 μέτρα μήκος, που άνοιξε την παραμονή της έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, στις 12 Αυγούστου 2004. Ύστερα ο αυτοκινητόδρομος Α5 «Ιονία Οδός» Πάτρα-Ιωάννινα-Κακαβιά, που ολοκληρώθηκε στις 3 Αυγούστου 2017 μας πήγε μέχρι την Αμφιλοχία. Στη συνέχεια η υποθαλάσσια σήραγγα Άκτιο-Πρέβεζα, με μήκος 910 μ. και μέγιστο βάθος 27 μ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, εγκαίνια 28 Ιουνίου 2002. Ύστερα η όμορφη Πρέβεζα, με το λιθόστρωτο κέντρο, την πλακόστρωτη παραλία («…περπατώντας αργά στην προκυμαία / υπάρχω, λες, κι ύστερα δεν υπάρχεις…») και την ολοκαίνουργια «υπερσύγχρονη» μαρίνα 300 θέσεων, γεμάτη πολυτελή μηχανοκίνητα και ιστιοφόρα σκάφη.

Διανυκτέρευση. Το επόμενο πρωί η Αμμουδιά στις εκβολές του Αχέροντα, το Νεκρομαντείο, ένας ακόμη «μαγικός» αρχαιοελληνικός τόπος, ύστερα «Αχ! στης Πάργας τον ανήφορο κανέλλα και γαρύφαλλο / Αχ! με γέλασαν δυο παργιανές κοντούλες και μελαχροινές», επίσκεψη για παραλιακό καφέ ακριβώς 29 χρόνια μετά την πρώτη φορά. Πολύ κοντά από εκεί η Εγνατία Οδός στον κόμβο 01Α Βασιλικός. Η Α2 «Εγνατία Οδός» Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Κήποι Έβρου, 670 χλμ., 73 σήραγγες (4.600 μ. η μεγαλύτερη, του Δρίσκου), 177 γέφυρες μεγαλύτερες των 50 μ. (στον ποταμό Άραχθο η μεγαλύτερη 1.036 μ.), 63 ανισόπεδοι κόμβοι, το μεγαλύτερο οδικό έργο στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, με τεράστια κοινωνικοοικονομική και γεωπολιτική σημασία, στο μεγαλύτερο μέρος του έτοιμο το 2009.

Τα έλατα, το Μέτσοβο των Βλάχων για κατσικάκι στη σούβλα, κι ύστερα …το βάσανο. Κόμβος Παναγιάς-Καλαμπάκα, στροφές και ταλαιπωρημένα οδοστρώματα. Εκεί προβλέπεται να φτάσει ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Α3 (Ε65) που βρίσκεται υπό κατασκευή, λειτουργεί το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα.
Πατριδογνωσία, αγαπητοί μου αναγνώστες. Χρήσιμο μάθημα, πολύ διδακτικό. Η Ελλάδα είναι η ομορφότερη και με τη μεγαλύτερη ποικιλία χώρα στον κόσμο, ένα τέτοιο ταξίδι σου γεμίζει την ψυχή με δαντελωτά ακρογιάλια, πανύψηλες κατάφυτες βουνοκορφές, ποτάμια και λίμνες, λακκούβες, σπιτάκια, εκκλησιές, πετρόχτιστα έρημα σχολειά, τσίγκινα μαντριά, αρχαιολογικούς θησαυρούς, σύγχρονα έργα τεχνολογίας, «…Όλα πατρίδα μας! Κι αυτά κι εκείνα / και κάτι που ’χουμε μες στην καρδιά / και λάμπει αθώρητο σαν ήλιου αχτίνα / και κράζει μέσα μας: Εμπρός παιδιά!».

Νυχτώσαμε στα μέρη μας, δρόμος Βελεστίνο-Βόλος, ο γνωστός. Όπου λειτουργούν εδώ και λίγον καιρό δύο νέα, ανακαινισμένα, πρατήρια καυσίμων με κάτι τεράστιες φωτεινές πινακίδες για τις τιμές, που από πάνω αναβοσβήνουν κιόλας. Θεωρώ ότι αυτές οι πρακτικές αποσπούν την προσοχή των οδηγών, είναι άκρως επικίνδυνες και είμαι βέβαιος ότι απαγορεύεται οτιδήποτε να αναβοσβήνει μέσα στον οδικό χώρο εκτός οικισμών, γι’ αυτό και οι πινακίδες των πρατηρίων που όλοι ξέρουμε είναι σταθερά φωτιζόμενες. Παρακαλώ πολύ τη Διεύθυνση Συγκοινωνιών να επιληφθεί του θέματος πριν θρηνήσουμε…
Αυτά, που λέτε. Ένα ταξίδι στην Ήπειρο, ανεπιφύλακτα σας το συνιστώ. Όσο για τους δρόμους, μαζί με την Αττική Οδό (2001), το Metro της Αθήνας (2004) και την Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο (2004) να είστε βέβαιοι ότι ακόμη θα κατασκευάζονταν (!!) αν δεν υπήρχαν οι Κυβερνήσεις που προετοίμασαν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και ο «τσαμπουκάς» της συγκεκριμένης Κυβέρνησης το 2017. Γεια σας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το