Παραπολιτικά

Καφές, ποτό, τυρόπιτα, σουβλάκι… η οικονομία του Βόλου

Η τοπική οικονομία, χωρίς προσανατολισμό, δείχνει να αδυνατεί να αντιληφθεί πως φτάσαμε στην οικονομική καταστροφή και στην υποχώρηση του βιοτικού μας επιπέδου με 19. 000 καταγεγραμμένους ανέργους στον ΟΑΕΔ του Βόλου.
Τα στοιχεία της οικονομικής δραστηριότητας του Νομού από το Επιμελητήριο Μαγνησίας δείχνουν ότι το μοντέλο της κατανάλωσης, αντί της παραγωγικής και εξωστρεφούς οικονομίας, αποτελεί μόνιμο πρόβλημα για την τοπική οικονομία. Σκοπός, όπως δείχνουν τα στοιχεία είναι να ανοίξουμε περισσότερα τυροπιτάδικα και καφέ και όχι επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα και τεχνογνωσία ώστε τα οφέλη να είναι πολλαπλασιαστικά.

Ο καφές, η τυρόπιτα, το σάντουιτς, το σουβλάκι και το ποτό εξακολουθούν να είναι η βαριά τοπική «βιομηχανία» μας…
Την ώρα που όλη η Ευρώπη αναζητεί ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο, εμείς επιμένουμε σε ένα παλαιό και μη αναπτυξιακό μοντέλο επιχειρηματικότητας.
Ελάχιστες startup εταιρείες εμπλέκονται ενεργά με τις νέες τεχνολογίες και επιδιώκουν να κάνουν βήματα εκτός των ελληνικών συνόρων. Οι περισσότεροι επιχειρηματίες συνεχίζουν να επενδύουν στον κλάδο της εστίασης, δηλαδή σε καφετέριες, μπαρ και μαγαζιά πρόχειρου φαγητού.
Δεκάδες μεμονωμένοι επιχειρηματίες, συνεχίζουν να επενδύουν παρά τη μείωση της καταναλωτικής δαπάνης στην καφεστίαση.
Βέβαια ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και τα λουκέτα, ακόμη και τα «επώνυμα», είναι το ίδιο συχνά με τα εγκαίνια.
H επιθετική εξάπλωση των επιχειρήσεων εστίασης, οι οποίες ανοίγουν ολοένα και περισσότερο στη θέση καταστημάτων του παραδοσιακού λιανεμπορίου, καταγράφεται επίσης στα στοιχεία του Επιμελητηρίου.

Μισθωτοί που έμειναν άνεργοι, εισπράττοντας την αποζημίωσή τους, εργαζόμενοι που συνταξιοδοτήθηκαν και πήραν το εφάπαξ, γονείς που θέλουν να επενδύσουν στην επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών τους και αυτοαπασχολούμενοι, οι οποίοι αποφασίζουν να αλλάξουν αντικείμενο δραστηριότητας, είναι μεταξύ όσων επιλέγουν να δοκιμαστούν στον στίβο της καφεστίασης, είτε μεμονωμένα, είτε μέσω franchising, με στόχο να εξασφαλίσουν ένα αξιοπρεπές εισόδημα για τους ίδιους αλλά και τα μέλη των οικογενειών τους, συνήθως άνεργα ή μερικώς απασχολούμενα με πολύ χαμηλές αμοιβές.
Τα στοιχεία επίσης δείχνουν πως η μεγάλη σπουδή που δείχνουν οι Βολιώτες να αποκτήσουν τη δική τους επιχείρηση εστίασης σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη, εξηγείται ως επιχειρηματικότητα ανάγκης, γι’ αυτό και τα ανοιγοκλεισίματα των μαγαζιών.
Ανέκαθεν άλλωστε η εστίαση αντιμετωπιζόταν ως κάτι που μπορεί να κάνει οποιοσδήποτε.
Ο γνωστός οικονομολόγος Milton Friedman συνήθιζε να λέει «πείτε μου πόσα καταστήματα καφέ διαθέτει μια χώρα για να σας πω πόσο θα την επηρεάσει η κρίση». Τον Βόλο με τόσα καταστήματα καφέ, ποτού και εστίασης, τον ισοπέδωσε…

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το