Τοπικά

Η οικογένεια ανάχωμα στην επέκταση του ενδοσχολικού εκφοβισμού

 

Στην εκδήλωση με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό που πραγματοποιήθηκε προχθές στο αμφιθέατρο του 3ου ΓΕΛ Βόλου ο Αρχιμανδρίτης π. Σεβαστιανός Ζερβός, η Κοινωνιολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια Γεωργία Πετροπούλου και η Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια Μαίρη Μπακατσέλου, μιλούν στη «Θ» για τις μορφές του σχολικού εκφοβισμού, γιατί τα παιδιά ασκούν bulling σε άλλα παιδιά, όπως και για το ποια είναι τα αίτια του φαινομένου.
Ο π. Σεβαστιανός Ζερβός, Ψυχολόγος-Θεολόγος, Υπέυθυνος Συμβουλευτικού Σταθμού Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος και Αλμυρού είπε πως «Το δικό μου το θέμα είναι οι μορφές του bulling και οι ψυχοσυναισθηματικές επιπτώσεις στο παιδί. Αναφέρθηκα στο κομμάτι της αντιμετώπισης μέσα στο σχολείο από τους εκπαιδευτικούς και έκλεισα την εισήγηση μου με προβολή κάποιων θυμάτων από μία ταινία που πραγματεύεται το όλο θέμα. Λέγεται ”Klass”, είναι εσθονική και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα».
Η Γεωργία Πετροπούλου, Κοινωνιολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Στέλεχος Πρόληψης τόνισε πως «Εκπροσωπώ το Κέντρο Πρόληψης της ”Πρότασης Ζωής” του Νομού Μαγνησίας και κληθήκαμε να μιλήσουμε για το σχολικό εκφοβισμό, για το bulling. Το δικό μου το κομμάτι έχει να κάνει κυρίως με τα χαρακτηριστικά του παιδιού που στοχοποιείται, που δέχεται το bulling, γιατί δεν είναι τυχαίο το πως γίνονται κάποια πράγματα κάποιες φορές. Δηλαδή ένα παιδί έχει κάποια χαρακτηριστικά, τα οποία το κάνουν στόχο, όπως είναι να δείχνει ότι έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση, να είναι αποσυρμένο, να μην εμπλέκεται σε σχολικές δραστηριότητες, να μην έχει παρέες, να απομονώνεται ή να το απομονώνουν αντίστοιχα, να έχει μια διαφορετικότητα στη διάπλαση, στα χαρακτηριστικά του. Όλα αυτά αποτελούν εν δυνάμει λόγους για στοχοποίηση. Μερικά χαρακτηριστικά αυτού που εκφοβίζει είναι το ότι είναι πιο δυνατός σωματικά, γι’ αυτό επιλέγει παιδιά είτε της ίδιας ηλικίας είτε μικρότερης για να ασκήσει bulling, ένα παιδί το οποίο θέλει να γίνεται το δικό του, δεν δέχεται την ματαίωση, αρνείται να δεχτεί τα όρια, επαναστατεί, μπορεί ακόμη και ένας ενήλικας να πτοηθεί στο θράσος του. Ωστόσο, γι’ αυτό δεν έχει και ενσυναίσθηση ως προς τους συμμαθητές του και ασκεί bulling. Όμως, όπως θα δούμε είναι ένα παιδί το οποίο είναι και αυτό πονεμένο και κάποια στιγμή στη ζωή του με κάποιο τρόπο έχει βιώσει και αυτό bulling είτε σε άλλο πλαίσιο, είτε στο σχολικό, είτε μέσα στην οικογένεια του, είτε βλέπει σκηνές βίας. Κάτι συμβαίνει και αυτό το παιδί αναπαράγει τέτοια μοντέλα συμπεριφοράς.
Η Μαίρη Μπακατσέλου, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Αναπληρώτρια Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων ”Πρόταση Ζωής”: «Απευθυνόμαστε στην οικογένεια για να την ευαισθητοποιήσουμε για ζητήματα σχολικού εκφοβισμού, γιατί η οικογένεια μπορεί να συντελέσει στην πρόληψη του φαινομένου. Ποια φαίνεται να είναι τα αίτια που συνδέονται, όχι τόσο τα κοινωνικά ή άλλης μορφής αίτια όσο τα οικογενειακά αίτια. Ποιες είναι οι συνθήκες μέσα στην οικογένεια που μπορεί να πυροδοτούν φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού στο σχολείο, ποιου είδους μεταχείριση μπορεί να διαμορφώσει ένα παιδί σε ρόλο θύματος και κυρίως σε ένα παιδί σε ρόλο θύτη, σε ρόλο εκφοβιστή. Πότε χρειάζεται οι γονείς να αποφύγουν τέτοιες συμπεριφορές προκειμένου να προλάβουμε και την εκδήλωση και κατ’ επέκταση την εξάπλωση του φαινομένου. Είναι πολύ σημαντικό μαζί με την οικογένεια να ευαισθητοποιηθεί και το σχολείο, το αρμόδιο υπουργείο που ήδη έχει λάβει σημαντικά μέτρα για την πρόληψη του φαινομένου και την αντιμετώπιση του. Ωστόσο, τα μέτρα αυτά χρειάζονται κάθε φορά επικαιροποίηση και φροντίδα.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Προηγούμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το