Τοπικά

Η γραφειοκρατία καλά κρατεί στις μεταβιβάσεις – Το my property έλυσε προβλήματα, αλλά με ατέλειες το πρόγραμμα – Ο Γ. Κόνσουλας στη «Θ»

Το my property είναι χρήσιμο σύστημα που έλυσε τα χέρια ή δημιούργησε καθυστερήσεις και νέα προβλήματα; Για τη λειτουργικότητα του συστήματος, το πώς κινείται, εάν υπάρχουν προβλήματα που πιθανότατα δεν θα έβγαιναν ποτέ στην επιφάνεια με το παλιότερο σύστημα, μειώθηκε η γραφειοκρατία; Η «Θ» συνάντησε τον κ. Ιωάννη Κόνσουλα, πρόεδρο του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Εφετείου Λάρισας, ο οποίος και ανέλυσε τα προβλήματα του συστήματος.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΒΙΟΛΕΤΤΑ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ

Το νέο πρόγραμμα μεταβιβάσεων τέθηκε σε εφαρμογή μέσα στο 2023.
Από την υπηρεσία αυτή της ΑΑΔΕ μπορούν να υποβληθούν ψηφιακά Δηλώσεις Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, Δωρεών, Γονικών Παροχών και Κληρονομιών. Ειδικότερα:
α) Σε περίπτωση που θα συνταχθεί συμβολαιογραφικό έγγραφο αγοράς/δωρεάς/γονικής παροχής ή αποδοχής κληρονομιάς, οι δηλώσεις συμπληρώνονται από τους συμβολαιογράφους και υποβάλλονται/γίνονται αποδεκτές από τους συμβαλλόμενους ή τους κληρονόμους.
β) Σε περίπτωση που δεν συνταχθεί συμβολαιογραφικό έγγραφο δωρεάς/γονικής παροχής ή αποδοχής κληρονομιάς για κινητά περιουσιακά στοιχεία, οι δηλώσεις αυτές υποβάλλονται από τους συμβαλλόμενους ή τους κληρονόμους.
Μετά την υποβολή της δήλωσης μπορείτε να εκτυπώσετε την υποβληθείσα δήλωση, την πράξη προσδιορισμού φόρου, την ταυτότητα οφειλής του φόρου καθώς και όπου απαιτείται, το αποδεικτικό καταβολής.

«Το νέο πρόγραμμα έλυσε προβλήματα, αλλά έχει ακόμα ατέλειες. Οι δηλώσεις που υποβάλλονται μέσω αυτού, αποστέλλονται χρονικά στις νόμιμες προθεσμίες. Δεν ξέρω κατά πόσο εκτυπώνονται στις ΔΟΥ, προκειμένου να ελέγχονται από αυτές. Εμείς τις δηλώσεις αυτές τις τυπώνουμε, ώστε να τις προσαρτήσουμε εκεί, όπου το υπαγορεύει ο νόμος. Σε κάποιες περιπτώσεις έχει βοηθήσει σε μεγάλο ποσοστό, αλλά δεν υπάρχει το σύνολο των πράξεων στο σύστημα. Στον προγραμματισμό του υπουργείου είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να μπουν και άλλες πράξεις. Σε τηλεδιάσκεψη που είχαμε την προηγούμενη εβδομάδα με υπηρεσιακούς παράγοντες, πληροφορηθήκαμε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου όλο το τμήμα κεφαλαίου, ό,τι αφορά δηλαδή σε μεταβίβαση ακινήτου, δεν θα υποβάλλεται πλέον με χειρόγραφες δηλώσεις, με εξαίρεση κάποιες περιπτώσεις όπου θα έχει πέσει το σύστημα ή κάποιες άλλες που προβλέπονται από τον νόμο. Σίγουρα σήμερα η λειτουργικότητά του είναι πολύ καλύτερη από ό,τι στην αρχή. Διορθώθηκαν κάποιες αστοχίες με παρεμβάσεις και με δικές μας παρατηρήσεις έχουν διορθωθεί ή έχουν απλουστευτεί. Κάποια πράγματα στις δηλώσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά, πλην, όμως, υπάρχουν περιπτώσεις, τις οποίες έχουμε θέσει υπόψη της ΑΑΔΕ, που επιδέχονται βελτιώσεις, προκειμένου να καταστεί πιο εύκολο και λειτουργικό για τους συμβολαιογράφους το συγκεκριμένο πρόγραμμα».
Η γραφειοκρατία δεν μπορούμε να πούμε ότι έχει μειωθεί. Υπάρχει δυσκολία και καθυστέρηση. Εν τέλει τη γραφειοκρατία κατά τη σύνταξη ενός συμβολαίου τη βλέπουμε, όταν υπάρχει κάποιος θάνατος.

Τα ίδια δικαιολογητικά πρέπει να αποσταλούν σε 3 διαφορετικά γραφεία, δηλαδή ληξιαρχική πράξη θανάτου, πιστοποιητικό πλησιέστερων συγγενών, πιστοποιητικό περί μη δημοσίευσης άλλης διαθήκης ή ύπαρξης διαθήκης, πρέπει να αποσταλούν τόσο στο τμήμα κεφαλαίου, όσο και στο μητρώο, αλλά και στο τμήμα εισοδήματος. Αυτό είναι μια πάγια πρόταση, έτσι ώστε να βρεθεί κάποιος τρόπος να υπάρχει χρόνος να ελέγχονται όλα αυτά τα πιστοποιητικά από ένα συγκεκριμένο τμήμα και μόνο. Σύμφωνα με όσα έχουν εξαγγελθεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για κατάργηση κάποιων πιστοποιητικών, αισιοδοξούμε ότι θα μειωθεί ο αριθμός των εγγράφων και πιστοποιητικών που αποστέλλονται στη συγκεκριμένη περίπτωση θανάτου ή και αποδοχής κληρονομιάς ή σε κάποιες άλλες περιπτώσεις σε σχέση με τη συναλλαγή των πολιτών με τις δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες.
Υπάρχουν υποθέσεις που χρονίζουν και χρειάζεται να τα αποστέλλουμε εκ νέου, διότι το πιστοποιητικό περί μη δημοσίευσης έχει μια διάρκεια 3 μηνών, οπότε όταν έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης, θα πρέπει ο πολίτης να ξαναπάει στις διάφορες υπηρεσίες – Πρωτοδικεία, ΚΕΠ, Δημοτολόγια κ.λπ. – για να τα εκδώσει εκ νέου.
Έχουν γίνει κάποιες εισηγήσεις από πλευράς των συμβολαιογράφων προς τον διοικητή της ΑΑΔΕ, ο οποίος τις είδε θετικά, αλλά απομένει τώρα στους υπηρεσιακούς παράγοντες να υλοποιηθούν, προκειμένου να διευκολυνθεί η ζωή των πολιτών, των εργαζομένων στις ΔΟΥ, αλλά και των συμβολαιογράφων. Οι συμβολαιογράφοι είναι θετικοί, απλά υπάρχουν επιφυλάξεις όσον αφορά στα πιστοποιητικά, τα οποία εξακολουθούν να είναι τα ίδια, με τη διαφορά της πιο εύκολης χρήσης τους από την άποψη της έκδοσής τους μέσω υπολογιστή.
Η γραφειοκρατία είναι ακόμη μεγάλη και ταλαιπωρεί και τους συναλλασσόμενους.

Ποιες προτάσεις έχουν γίνει για τη βελτίωση του συστήματος;

«Μια πρόταση έχει σχέση με το πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ των αποβιωσάντων. Από τη στιγμή που θα ενημερωθεί σε άμεσο χρόνο η ΑΑΔΕ για τον θάνατο κάποιου, η επεξεργασία του εντύπου Ε9 και η πρόσβαση σε αυτό θα ζητήσουμε να γίνεται απευθείας η έκδοση πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ για να μπορεί να πιστοποιηθεί ότι είναι σωστά δηλωμένο το ακίνητο, διότι παρατηρείται ότι θα πρέπει να γίνουν σχετικές διορθώσεις από τον λογιστή. Μια δεύτερη αφορά στο πιστοποιητικό περί μη δημοσίευσης να μην έχει τρίμηνη ισχύ και μια τρίτη οι συμβολαιογράφοι να έχουν δικαίωμα θέασης στον ΕΝΦΙΑ, διότι δεν υπάρχει θέμα λήψης προσωπικών δεδομένων στον θανόντα μόνο για τους εν ζωή κληρονόμους του και εκτός από τα δικαιώματα χρήσης και τροποποίησής του ώστε να διορθωθεί σε άμεσο χρόνο να πληρωθεί ο φόρος και να εκδοθεί το πιστοποιητικό» δηλώνει ο κ. Κόνσουλας. «Αυτή τη στιγμή είναι όλοι μπλεγμένοι σε έναν αγώνα με τους λογιστές να υποβάλλουν Ε9, να αποστέλλονται δυο και τρεις φορές για έλεγχο στους συμβολαιογράφους και να χάνεται πολύτιμος χρόνος για τον συμβολαιογράφο, ο ρόλος του οποίου είναι η κατάρτιση της δικαιοπραξίας και η διασφάλιση της συναλλαγής. Ο συμβολαιογράφος δεν παρεμβαίνει στη δουλειά οποιουδήποτε άλλου επαγγελματία. Χρειάζεται ευελιξία που θα λύσει τα χέρια όλων, υπαλλήλων ΔΟΥ, λογιστών, φορολογουμένων.
Οι προτάσεις δεν εξυπηρετούν κάποιο συντεχνιακό συμφέρον» δήλωσε ο κ. Κόνσουλας, αλλά αποσκοπούν στη διεύρυνση της διαδικασίας και στη διευκόλυνση των εμπλεκομένων. Ο συμβολαιογράφος μετά την κατάθεση κάθε συμβολαίου θα πρέπει να μπει στο σύστημα και να ακυρώσει το ελεγχόμενο πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ πολλές φορές όταν υπάρχει πρόβλημα στην ταυτοποίηση των ακινήτων.

Το πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ δεν αφορά πάντα μόνο έναν. Σε μια σύμβαση υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να είναι 3 και 4, όπως επίσης και άλλες περιπτώσεις που έχουμε και 60 και 70 πιστοποιητικά. Σε κάθε ακύρωση λοιπόν θα πρέπει να αναγραφεί ο αριθμός του συμβολαίου, η ημερομηνία κατάθεσης, η αντικειμενική αξία του συμβολαίου, το τίμημα και η αντικειμενική αξία εκάστου ακινήτου που είναι αποτυπωμένο στο πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ και όλο αυτό προκειμένου να δημιουργηθεί μια δήλωση στο My property.
Η ύπαρξη του μητρώου ακινήτων θα διευκολύνει τις συναλλαγές. Στο μητρώο θα αποτυπώνεται η αντικειμενική αξία του κάθε ακίνητου, η συνολική αξία του και γενικότερα η ταυτότητά του. Είναι πάρα πολύ εύκολο να γίνει και θα ενημερώνεται το μητρώο αξιών ακινήτων, αλλά και ο συμβολαιογράφος θα απαλλαχθεί από μια εργασία, η οποία αφενός δεν πληρώνεται και αφετέρου μπορεί να διαρκέσει μέχρι και 4 και 5 ώρες τονίζει ο κ. Κόνσουλας. Θα πρέπει να γίνουν κάποιες πολύ σοβαρές διορθώσεις, οι οποίες θα κάνουν τη ζωή όλων μας ευκολότερη και με μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτητα.

Προηγούμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το