Πολιτισμός

Η «Φόνισσα» με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ζωντανεύει στη μεγάλη οθόνη

 

Έχοντας στη διάθεσή της ένα ζηλευτό, γυναικείο κατά βάση, καστ, η Εύα Νάθενα επιχειρεί να φέρει στη μεγάλη οθόνη την εμβληματική «Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Τα γυρίσματα μόλις ξεκίνησαν στην Αθήνα και στη συνέχεια θα μεταφερθούν στη Λακωνική Μάνη, στην Κρήτη και φυσικά στη Σκιάθο, το νησί του κορυφαίου συγγραφέα.
Τον ομώνυμο ρόλο έχει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και στον ρόλο της κόρης θα απολαύσουμε τη Μαρία Πρωτόπαππα, ενώ δίπλα τους εμφανίζονται οι: Έλενα Τοπαλίδου, η πρωταγωνίστρια των «Μαγνητικών Πεδίων» του Γιώργου Γούση, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Στάθης Σταμουλακάτος, Γιάννης Τσορτέκης, Μάνια Παπαδημητρίου κ.ά. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η ενδυματολόγος Εύα Νάθενα, στην πρώτη της απόπειρα, ενώ το σενάριο η Κατερίνα Μπέη.

Γύρω στο 1900
«Η ταινία αυτή δεν θα επιχειρήσει μια ποινική ή εγκληματολογική προσέγγιση. Θα εισχωρήσει στον τρόπο που ο Παπαδιαμάντης διείσδυσε στην ψυχή της ηρωίδας του. Τρόπος, ως εκείνη τη στιγμή, πρωτοφανής λογοτεχνικά. Αυτός είναι πρώτος βασικός άξονας της ταινίας. Ο δεύτερος είναι το ιστορικό αποτύπωμα της εποχής γύρω στο 1900, σαν κοινωνική σφυγμομέτρηση. Η ιστορία, δηλαδή αυτό που πραγματικά συνέβαινε εκείνη την εποχή, είναι αυτό που δημιούργησε μια ηρωίδα σαν τη Φόνισσα», σημειώνει η Εύα Νάθενα. Και προσθέτει: «Το πρώτο, η Ιστορία, έχει κάνει την αποτίμησή της όσον αφορά στο δεύτερο, δηλαδή τις κοινωνικές δομές και τη θέση της γυναίκας τότε. Και τα δύο αυτά, με ψυχαναλυτικά δεδομένα, φωτίζουν τη βαθύτερη ρίζα της δημιουργίας αυτής της ηρωίδας, που δεν είναι απλώς επινόηση του συγγραφέα της, αλλά μια αληθινή ηρωίδα λαϊκής τραγωδίας – και ως τέτοια θα την αναπαραστήσει η ταινία».

Δυστοπικό νησί
Στη σύνοψη της ταινίας αναφέρεται: «Σε ένα δυστοπικό νησί της Ελλάδας, γύρω στο 1900, η Χαδούλα, χήρα Ιωάννου Φράγκου, είναι μια γυναίκα που έχει μάθει να επιβιώνει στην ανδροκρατούμενη πατριαρχική κοινωνία υπηρετώντας αυτό που της πέρασε η μητέρα της. Μια σκυτάλη δύσκολη, που διαιωνίζει την υποτίμηση και την κατώτερη μοίρα της γυναίκας. Η Χαδούλα επαναστατεί μέσα της και αυτό δεν θα αργήσει να συμβεί και προς τα έξω. Θύματα του ξεσπάσματός της γίνονται τα μικρά κορίτσια του νησιού, τα οποία απαλλάσσει από το κοινωνικό και οικονομικό φορτίο που η ύπαρξή τους επιφέρει, αφαιρώντας τους τη ζωή. Οι πράξεις της κάποια στιγμή αυτονομούνται και τη φέρνουν αντιμέτωπη με τον νόμο. Εγκαταλείπει το σπίτι της και πάει στο καταφύγιό της, που είναι η φύση. Όμως, στην πραγματικότητα, όσο και αν η ηθική της της υπαγορεύει πως καλά έπραξε όσα έπραξε, το χρόνιο τραύμα της την ακολουθεί παντού. Το τέλος έρχεται σαν λύτρωση».
«Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης δεν έγραψε για να αποδείξει κάτι, αλλά για να υπηρετήσει το κοινό ελληνικό αίσθημα, τον παράξενο τρόπο των Ελλήνων, αυτόν τον τρόπο που σήμερα πολεμάμε με όλες μας τις δυνάμεις, μπλεγμένοι στην άρνηση της ζωής και την αισθητικοποίηση του θανάτου. Ο άνθρωπος αυτός δέχτηκε να σηκώσει ένα βάρος», σημείωνε για τον σπουδαίο συγγραφέα ο Χρήστος Βακαλόπουλος στη συλλογή «Από το χάος στο χαρτί».
Η «Φόνισσα» είναι παραγωγή της Tanweer Productions σε συνεργασία με τη View Master Films και θα κάνει πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες από την Tanweer το 2023.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το