Άρθρα

Η Ε65 και το αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου και η Περιφέρεια Θεσσαλίας

του Ηλία Β. Ξηρακιά*

Δύο(2) ειδήσεις, που δημοσιεύτηκαν τις τελευταίες ημέρες στις τοπικές εφημερίδες, σχετικά με την ολοκλήρωση των υποδομών που ενδιαφέρουν την περιφερειακή ενότητα Μαγνησίας, μάλλον πέρασαν απαρατήρητες από την Περιφέρεια και τα κυβερνητικά ή αντιπολιτευόμενα πολιτικά στελέχη.

Η πρώτη είδηση αφορά την επανεκκίνηση των έργων της κατασκευής του μεγάλου αυτοκινητόδρομου της κεντρικής Ελλάδος, Ε65, που θα ενώνει την Εγνατία οδό (περιοχή Παναγιάς) με την Εθνική Αθηνών – Θεσσαλονίκης(ΠΑΘΕ) στην περιοχή της Λαμίας.

Η δεύτερη αφορά τις δηλώσεις του Λαρισαίου υφυπουργού κ. Βασίλη Κόκκαλη ότι επανεξετάζεται η προοπτική κατασκευής πολιτικού αεροδρομίου στη Λάρισα για την εξυπηρέτηση της μεταφοράς εμπορευμάτων(cargo).

Η αντιπαράθεση αυτή, μεταξύ των θεσσαλικών πόλεων, για την κατασκευή πολιτικού αεροδρομίου στη Θεσσαλία, που θα κάλυπτε και την κεντρική Ελλάδα, έρχεται από το παρελθόν και ήταν βλαπτική για όλους τους τ. Νομούς, αφού το πολιτικό κόστος, της εκάστοτε κυβέρνησης για τη χωροθέτησή του, «ανέβαλε» για πολλά χρόνια την κατασκευή του. Η συζήτηση και η αντιπαράθεση αυτή «έκλεισε», αφού χάθηκε πολύτιμος χρόνος, όταν αποφασίσθηκε, επιτέλους, η μελέτη κι η κατασκευή του σύγχρονου αεροπορικού σταθμού που έχουμε σήμερα, δίπλα στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου.

Αυτό όμως που σήμερα μένει να γίνει και πρέπει να είναι έγνοια και διεκδίκηση όλων, είναι η ολοκλήρωση των υποδομών που αναδεικνύουν και καθιστούν το αεροδρόμιο πράγματι σε ένα ανταγωνιστικό αεροδρόμιο στην κεντρική Ελλάδα.

Στην κατεύθυνση αυτή απαιτείται α) η αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης του αεροδρομίου από τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Αλμυρού της ΠΑΘΕ, β) η σύνδεση του Αεροδρομίου με το σιδηροδρομικό δίκτυο από Βελεστίνο και βέβαια το πιο σημαντικό γ) η σύνδεση του αεροδρομίου με την Ε65.

Για τα δύο πρώτα έργα υπάρχουν ήδη οι μελέτες και δεν μένει παρά να προγραμματιστεί η χρηματοδότηση και η κατασκευή τους.

Για το τρίτο έργο υπάρχει μια προϊστορία. Στόχος της Μαγνησίας ήταν πάντοτε η κατασκευή του οδικού και του σιδηροδρομικού άξονα Ηγουμενίτσας – Βόλου. Δυστυχώς όμως όταν έγινε η παραχώρηση της κατασκευής και εκμετάλλευσης των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας εξαιρέθηκε, από τον αρχικό σχεδιασμό του Ε65, η κατασκευή του κλάδου προς τη Μαγνησία και το Βόλο. Ο τότε αρμόδιος Θεσσαλός Υπουργός κ. Γ. Σουφλιάς, απαντώντας στις διαμαρτυρίες των φορέων της Μαγνησίας, υποσχέθηκε την αναβάθμιση, σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, του διανομαρχιακού δρόμου Καλαμπάκα – Τρίκαλα – Λάρισα.

Στις διαμορφωμένες πλέον συμβάσεις παραχώρησης δεν υπάρχει η δυνατότητα κατασκευής κλάδου του Ε65 προς Βόλο, γιατί θα διεκδικηθούν αποζημιώσεις για την απώλεια κερδών, από τους παραχωρησιούχους.

Για το λόγο αυτό η τ. Νομαρχία Μαγνησίας είχε ετοιμάσει μια αναγνωριστική μελέτη σύνδεσης του αεροδρομίου με την Ε65, από τον (Α/Κ) Ξυνιάδας ή Σμοκόβου. Με τη σύνδεση αυτή οι περιοχές της Καρδίτσας, το Νότιο τμήμα του Νομού Λάρισας και τμήμα του Νομού Φθιώτιδος θα έχει άμεση πρόσβαση στον Αλμυρό και το Αεροδρόμιο της κεντρικής Ελλάδος και το Βόλο. Η ευρύτερη δε περιοχή του Αλμυρού άλλωστε είχε πάντα και συνεχίζει να έχει παραδοσιακές οικονομικές σχέσεις με τις περιοχές αυτές (κτηνοτροφικές, γεωργικές και εμπορικές).

Η μέση απόσταση του Αλμυρού από τους δύο αυτούς ανισόπεδους κόμβους του αυτοκινητόδρομου Ε-65 είναι περίπου 50 χιλιόμετρα. Κατά μήκος αυτής της διαδρομής διατρέχει κανείς τους οικισμούς, Παναγιά, Ομβριακή, Δομοκός, Βούζιο, Σκόπια Φαρσάλων, Άγιος Αντώνιος, Πλάτανος, Αργυροχώρι, ΠΑΘΕ (Αλμυρός). Στο σύνολο της αυτή η χάραξη είναι διανοιγμένη. Απαιτείται ένας επανασχεδιασμός, με μικρές παρακάμψεις όλων των οικισμών και προδιαγραφές π.χ. ενός καλού, σε πρώτη φάση, επαρχιακού δρόμου.

Έτσι η περιοχή του Αλμυρού θα βρεθεί στο κέντρο ενός πόλου ανάπτυξης κι ο νέος αυτός δρόμος θα συμπληρώνει για τον Αλμυρό τις συνδυασμένες μεταφορές, οδικές, σιδηροδρομικές, αεροπορικές και θαλάσσιες.

Είναι φανερό ότι η ολοκλήρωση, σε λίγα χρόνια, της κατασκευής του Ε65 σε συνδυασμό τη λειτουργία της Εγνατίας οδού θα προκαλέσει πλήρη ανατροπή στο σημερινό οδικό δίκτυο της Θεσσαλίας και της σύνδεσής του με τη Βόρειο Ελλάδα και την Ήπειρο.

Η περιφερειακή ενότητα Μαγνησίας όπως και άλλες περιοχές της Θεσσαλίας, οφείλουν να επαναπροσδιορίσουν τους στόχους τους, όσον αφορά τα οδικά δίκτυα, σε σχέση με η νέα πραγματικότητα που σύντομα θα διαμορφωθεί και ιδιαίτερα με το αεροδρόμιο της κεντρικής Ελλάδος στη Νέα Αγχίαλο.

*π. αντιδημάρχου Βόλου και αντινομάρχη Μαγνησίας

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το