Πολιτισμός

Eπιλογές από τις πρόσφατες εκδόσεις – Προτάσεις για καλοκαιρινά αναγνώσματα

Μπορεί η πανδημία να καθυστέρησε κάποιες εκδόσεις, ωστόσο η παραγωγή του φετινού καλοκαιριού δείχνει να αποζημιώνει αναγνώστες και κριτικούς βιβλίων. Τα βιβλία που προτείνονται στη σημερινή στήλη, μπήκαν πρόσφατα στις προθήκες των βιβλιοπωλείων και όχι μόνο υπόσχονται, αλλά δίνουν πραγματικό νόημα στον χρόνο που θα διαθέσουμε για να τα διαβάσουμε.
Διάβασε τα καλύτερα βιβλία πρώτα, αλλιώς θα ανακαλύψεις ότι δεν προλαβαίνεις, είπε ο Θορώ.
Καλό καλοκαίρι με τα απρόοπτα να συμβαίνουν μόνο στα βιβλία.

Επιμέλεια Χαριτίνη Μαλισσόβα

Έλενα Μαρούτσου,
Θηριόμορφοι,
Πόλις
Ένα μυθιστόρημα για τον ερωτισμό της εφηβείας και την έλξη προς το όμοιο, για τη σεξουαλική αποχαλίνωση και την έκσταση της υποταγής, για τον κίνδυνο της γλώσσας και το καταφύγιο της σιωπής, για τον αφηγηματικό οίστρο και την τροφή του, για τις μικρές αγριότητες των καθημερινών ιστοριών με φόντο τις μεγάλες θηριωδίες της Ιστορίας. Ένα μυθιστόρημα για τα όρια ανάμεσα στον άνθρωπο και το ζώο και την υπέρβασή τους, μια ωδή στο θηρίο και στο θήραμα που σπαράσσονται μέσα μας.
Πρόκειται για ιστορίες έρωτα και απώλειας, φιλίας και ενηλικίωσης, ενοχής και εκδίκησης που, εκκινώντας από τις στάχτες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και φτάνοντας ως το σήμερα, εμπλέκουν τους δύο πρωταγωνιστές με τον πιο αναπάντεχο τρόπο. Οι πεταλούδες -σύμβολο του εύθραυστου, του εφήμερου αλλά και της μεταμόρφωσης- διαστίζουν την αφήγηση, όπως και τις φωτογραφίες της Laura Makabresku, με τις οποίες συνομιλεί το κείμενο.
Εξαιρετική γραφή ,εξαιρετικά προσεγμένη έκδοση με τις φωτογραφίες της Makabresku να συμπληρώνουν άψογα (αισθητικά και νοηματικά) το μυθιστόρημα.

Ευτυχία Γιαννάκη,
Η νόσος του μικρού Θεού,
Ίκαρος
Πάρος. Κυκλάδες. Αθήνα. Ζυρίχη. Καλοκαίρι 2018.
Μια γυναίκα εντοπίζεται νεκρή στο σκάφος της στο νότιο άκρο της Πάρου. Ο αστυνόμος Χάρης Κόκκινος θα εμπλακεί σε μια υπόθεση που θα τον αναγκάσει να βουτήξει στη μικρή κοινωνία του νησιού, στο σκοτεινό παρελθόν της, σε παράξενα σουβενίρ και σε κυκλώματα αρχαιοκαπηλίας, σε οικογένειες που αποτελούν το τέλειο εγκληματολογικό εργαστήριο και τελικά στον δικό του βυθό, εκεί που το φως μπλέκεται με το σκοτάδι.
H νόσος του μικρού θεού, το νέο αστυνομικό μυθιστόρημα της Ευτυχίας Γιαννάκη, σηματοδοτεί την επιστροφή της στο σκοτεινό και εύπλαστο σύμπαν του αστυνόμου Χάρη Κόκκινου με το πρώτο μέρος μιας νέας σειράς αστυνομικών μυθιστορημάτων και τον γενικό τίτλο «Η Τριλογία του βυθού».
Ελκυστικό, γρήγορο, έξυπνο, ακριβώς όπως μας έχει συνηθίσει η Ευτυχία Γιαννάκη και στην πρώτη της Τριλογία.

Παναγιώτης Βλάχος,
Αλλαγή φρουράς,
Κέδρος
Ο Δημήτρης Ιακώβου, μέλος της Κοινωνίας, αντιλαμβάνεται τη ζωή ως την τέχνη των πολλών δυνατοτήτων. Αυτό διδάσκει. Ονειρεύεται τη διδασκαλία ως μια συνάντηση ελεύθερων ανθρώπων, απέναντι σε έναν κόσμο που αρνείται να αλλάζει. Πιστεύει πως το πανεπιστήμιο είναι αναγκαίο να σταθεί απέναντι στους νέους ανθρωποφύλακες που θέλουν να δημιουργήσουν τον άνθρωπο με την ευφυΐα της μέδουσας. Να κρατήσει με αυταπάρνηση μια θέση άμυνας.
Ωστόσο όλοι οι άνθρωποι έχουν ιστορία. Ιστορία που τους αρέσει να λένε, ιστορία που αποσιωπούν, ιστορία που δεν έπραξαν.

Γιάννης Σκαραγκάς,
Πριν κοιμηθείς με τον διάβολο,
Κριτική
Αθήνα 1930. Ο πληθυσμός της πόλης έχει σχεδόν διπλασιαστεί από τους πρόσφυγες και οι ανάγκες υδροδότησης και έργων υποδομής απορροφούν τεράστια κεφάλαια. Μέσα στη δίνη του αμερικανικού κραχ και της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη, αλλά και των διαπραγματεύσεων για το Σύμφωνο Φιλίας με την Τουρκία, η Ελλάδα αναζητεί ένα καινούργιο δάνειο.
Το αστυνομικό μυθιστόρημα του Γιάννη Σκαραγκά είναι ένα συναρπαστικό ψηφιδωτό ανατροπών, ερωτισμού και πολιτικής αλληγορίας για ανθρώπους παγιδευμένους στη δίνη της ιστορίας και του χαρακτήρα τους.

Μιχάλης Δεναξάς,
Ούτε Ρωμιός ούτε Τούρκος,
Αρμός
Επτά χρονών ήμουν, όταν η μάνα μου με πήρε από το χέρι και μαζί με τη γιαγιά μου, που ήταν φορτωμένες με ό,τι μπορούσαν να κουβαλήσουν, πήραμε την ανηφόρα της γειτονιάς μας. Χωρίς να καταλάβω πολλά-πολλά βρεθήκαμε στην Ελλάδα.
Η ζωή μας άλλαξε μέσα σ’ ένα βράδυ.
Η χαρά έφυγε από τα πρόσωπά μας και οι δυσκολίες άρχισαν να μας βαραίνουν.
Ώς τότε ζούσαμε μια ευτυχισμένη ζωή.
Τώρα έπρεπε να προσαρμοστούμε και να επιβιώσουμε σε συνθήκες τελείως διαφορετικές. Η προσαρμογή δύσκολη.
Ξένοι ανάμεσα σε ξένους.
Γεννήθηκα από Έλληνες γονείς.
Για τους Τούρκους ήμουν Ρωμιός, για τους Έλληνες Τούρκος.
Είκοσι χρόνια έζησα χωρίς πατρίδα.
Μια μαρτυρία καταγωγής και συμφιλίωσης με το παρελθόν και την Πόλη του Μιχάλη Δεναξά με την ιδιαίτερα προσεγμένη λογοτεχνική επιμέλεια της Ευτυχίας Αλεξάνδρας Λουκίδου.

Πασχαλία Τραυλού,
Η γιατρίνα,
Διόπτρα
«Διαβολοθήλυκο» αποκαλούσε ο παπάς του Ναγκιρέβ τη Σουζάνα Φαζέκας. Οι γυναίκες, όμως, του χωριού τη θεωρούσαν φύλακα-άγγελό τους, όχι μόνο επειδή πρόσφερε τις υπηρεσίες της ως μαμή και πρακτική γιατρός, αλλά επειδή τις γλίτωσε από το αμείλικτο πεπρωμένο τους σε μια κοινωνία όπου δεν είχαν το δικαίωμα να διαλέγουν τους συντρόφους τους οι ίδιες.
Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα που φαντάζουν πιο ευρηματικά απ’ τη φαντασία, η Τραυλού πλέκει ένα άκρως ενδιαφέρον μυθιστόρημα.

Μάνος Κοντολέων,
Ερωτική αγωγή,
Πατάκης
Η Ερωτική αγωγή είναι ένα βαθιά πολιτικό όσο και έντονα ερωτικό μυθιστόρημα που περιγράφει ιδιότυπα και ανορθόδοξα κεντρικά γεγονότα του 20ού αιώνα. Από τα σπίτια του πληρωμένου έρωτα στα Γιάννενα του 1930, στις σεξουαλικές αναρτήσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του 2000 και μέσα από την εξιστόρηση της ζωής του Χρήστου Βαλλή και του γιου του Άρη, η Ερωτική αγωγή φωτίζει όλο τον 20ό αιώνα, ως τον αιώνα εκείνο που θα ξεκινούσε με τα πιο μεγάλα κινήματα ανθρωπιστικών ιδεών και θα κατέληγε στις πιο οργανωμένες τάσεις κυριαρχίας των ελαχίστων πάνω στους πολλούς• ως τον αιώνα που με το λίκνισμα του έρωτα θα άνοιγε τα μάτια του και θα τα έκλεινε με τους τριγμούς του ηδονισμού. Με την πορεία, λοιπόν, του έρωτα σε ερωτισμό και στη συνέχεια την καταβύθισή του σε ηδονισμό, ολοκληρώνεται αυτό το μυθιστόρημα -ίσως το πλέον ερωτικό της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας- και παράλληλα προσφέρει μια ιδιότυπη ανάγνωση πολιτικών, πολιτιστικών, κοινωνικών γεγονότων που συνέβησαν μέσα σε εκατό χρόνια.

Δημήτρης Καρακίτσος,
Ζαχαρίας Σκριπ,
Ποταμός
Υπάρχει αντίδοτο στην ελληνική απατεωνιά; Μονάχα ένας υπερήρωας μπορεί να βάλει -προσωρινά- τα πράγματα στη θέση τους, μοιράζοντας τις απαιτούμενες σφαλιάρες. Ο Ζαχαρίας Σκριπ με το λεπτό μουστάκι ζεν πρεμιέ, το λευκό φράκο και τη μάσκα του Φαντομά, την απαραίτητη μπέρτα και τις ανάλογες υπερδυνάμεις, αποκαθιστά την τάξη στον Βόλο των αδιάλλακτων δημάρχων, δημοσιογράφων, παραεμπόρων και των ζάμπλουτων ξενόφερτων κροίσων εν έτει 1914.
Μια σπιρτόζικη, παιχνιδιάρικη, γλυκά απολαυστική νουβέλα άλλης εποχής, διασταύρωση περιπέτειας της Μάρβελ με το ρομαντικό κλίμα της Μπελ Επόκ, στις σελίδες της οποίας συναγελάζονται κλεφτοκοτάδες, τρελοί επιστήμονες, μοιραία κορίτσια, πληρωμένοι γραφιάδες, λαθρέμποροι χαλβά και ο δαιμόνιος δημοσιογράφος αφηγητής, αδελφικός φίλος του ιπτάμενου υπερήρωα. Ένα σατιρικό κλείσιμο του ματιού στο ρυπαρό μας παρόν, ένα λεπτοδουλεμένο κωμικό ρομάντζο όλο φρεσκάδα.

Ανθούλα Δανιήλ,
Δεκαετίες τερματίζουν όλες μαζί το νήμα,
Βακχικόν
Θα μπορούσα να ονομάσω το βιβλίο «Προσωπική μυθολογία», όμως προτίμησα τον τίτλο «Δεκαετίες τερματίζουν όλες μαζί στο νήμα», επειδή ο χρόνος υπακούει σε ένα συνεχές φλας μπακ για να φέρει στο παρόν ό,τι ανήκει στο παρελθόν.
Αυτά που με απασχολούν μπορεί να αφορούν ένα ιστορικό απόσπασμα, έναν πίνακα ζωγραφικής, ένα γλυπτό, μια μουσική σύνθεση, ένα κινηματογραφικό έργο, ένα θεατρικό. Ό,τι όμως και αν είναι, θα αναφερθεί με τα καλλιτεχνικά του ανάλογα. Με γοήτευε πάντα, με άλλα λόγια, αυτή η σύμπλεξη τεχνών, βιβλίων, έργων τέχνης και ανθρώπων-δημιουργών. Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων θα μπορούσε να είμαι εγώ, εξηγεί η συγγραφέας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το