Τοπικά

Χρήστος Τριαντόπουλος: Θα δυσκολευτούμε, αλλά θα τα καταφέρουμε και μπορούμε γρήγορα να ανακάμψουμε

Την ώρα που ο κορωνοϊός οδήγησε σε «ξαφνικό θάνατο» χιλιάδες επιχειρήσεις, το βλέμμα είναι στραμμένο στην επόμενη ημέρα και στο πως θα ζήσει μια οικονομία που συντηρείται σε μια Εντατική με τον αναπνευστήρα των χαμηλών επιδομάτων.
«Θα δυσκολευτούμε, αλλά θα τα καταφέρουμε και μπορούμε γρήγορα να ανακάμψουμε», είναι η απάντηση του Γενικού Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής Χρήστου Τριαντόπουλου, που ανήκει στον πυρήνα διαχείρισης της κρίσης και αναλύει στη «Θεσσαλία» το σχέδιο της Κυβέρνησης. Δηλώνει πως υπάρχουν δημοσιονομικές, ταμειακές και χρηματοδοτικές αντοχές για την επόμενη περίοδο και επισημαίνει πως είναι αναγκαία η γενναία χρηματοδοτική αρωγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αν σας ρωτούσε ο Πρωθυπουργός «Χρήστο Τριαντόπουλε τι κάναμε έως τώρα στην οικονομία… και τί άλλο πρέπει να γίνει άμεσα ….» τι θα του λέγατε;
Πρόκειται για ένα ακραία υποθετικό ερώτημα, μιας και ο Πρωθυπουργός έχει πλήρη εικόνα για το σχέδιο αντιμετώπισης των επιπτώσεων από την κρίση του κορονοϊού στην οικονομία.
Ένα σχέδιο συνεκτικό για εργαζόμενους, ανέργους, επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς και επιστημονικούς κλάδους.
Ένα σχέδιο δυναμικό που ακολουθεί τις εξελίξεις, τους περιορισμούς και τις δευτερογενείς επιπτώσεις της πρώτης προτεραιότητας της κυβέρνησης.
Και αυτή είναι η υπεράσπιση της ανθρώπινης ζωής και η προστασία του αγαθού της δημόσιας υγείας.
Δεν πρέπει να μας διαφεύγει αυτό.
Στην παρούσα φάση, εξειδικεύουμε τα μέτρα στήριξης σε κάθε κλάδο, καθώς έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες.
Σε κλάδους όπως ο αγροτικός, ο τουρισμός, εποχιακός ή όχι, οι μεταφορές, και άλλοι κλάδοι.
Παράλληλα, σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, διαμορφώνουμε σχήματα και εργαλεία για χρηματοδοτική στήριξη και παροχή ρευστότητας σε επιχειρήσεις, ώστε να κρατήσουμε την οικονομία όρθια και ζωντανή, με το βλέμμα μας και στην επόμενη μέρα, στην μετά-κορονοϊό εποχή.
Προς αυτή την κατεύθυνση, ζητάμε αύξηση των κοινοτικών πόρων, των εργαλείων και της ευελιξίας ώστε να μεγιστοποιηθεί η βοήθεια από την Ευρώπη για να μπορέσουν επαρκώς να στηριχθούν οι λαοί της.

Αντίστροφα, την ώρα που κλείνουν χιλιάδες δουλειές τι θα απαντούσατε σε έναν πολίτη που σας σταματούσε στον δρόμο και σας ρωτούσε «και τώρα πως θα ζήσουμε».
«Θα δυσκολευτούμε, αλλά θα τα καταφέρουμε και μπορούμε γρήγορα να ανακάμψουμε», θα ήταν η άμεση απάντηση μου.
Η κυβέρνηση πορεύεται με γνώμονα να μετριάσει τις δυσκολίες για όλους, αλλά και να βγούμε από αυτή την κατάσταση με τις λιγότερες δυνατές απώλειες.
Το πιθανότερο είναι ο πολίτης να ανήκει στα πλαίσια στήριξης που έχουν διαμορφωθεί, για να αντέξουμε αυτή τη δύσκολη κατάσταση και να μπορέσουμε το συντομότερο να σταθούμε και πάλι στα πόδια μας.
Και αυτό διότι τα πλαίσια καλύπτουν το 81% των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, το 76% των επιχειρήσεων, το 75% των επαγγελματιών και μικρών επιχειρηματιών και το 86% των κλάδων επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Εάν, φυσικά, δεν ανήκε σε κάποια από τα πλαίσια στήριξης και αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες, τότε θα ακολουθούσε συζήτηση για να εντοπίσουμε το «κενό» και να προσπαθήσουμε να το διευθετήσουμε.
Αυτό, άλλωστε, κάνουμε και εξ’ αποστάσεως συνεχώς.

Η επιδοματική πολιτική εξασφάλισης των ελαχίστων συνθηκών διαβίωσης των πολιτών για πόσο χρονικό διάστημα μπορεί να «σηκωθεί» από τα ταμεία.
Η ορθή δημοσιονομική και ταμειακή διαχείριση τόσο πριν από την κρίση του κορονοϊού, όσο και κατά τη διάρκεια αυτής επιτρέπει στο σχέδιο μας, στην παρούσα φάση, να έχει διαμορφωθεί πλέον στα 6,8 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 3,5% του ΑΕΠ.
Ποσοστό στο οποίο δεν συνυπολογίζεται η ενίσχυση του παραγωγικού ιστού της οικονομίας μέσω του ΕΣΠΑ και άλλων ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Ποσοστό πολύ υψηλότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, που σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήταν, την προηγούμενη εβδομάδα, στο 2% του ΑΕΠ.
Συνεπώς, υπάρχει σχέδιο, όπως υπάρχουν και δημοσιονομικές, ταμειακές και χρηματοδοτικές αντοχές για την επόμενη περίοδο.
Φυσικά, πρόκειται για ένα παγκόσμιο φαινόμενο με έντονη αβεβαιότητα ως προς το βάθος και την έκτασή του, που επηρεάζει όλα τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη, καθιστώντας τη γενναία χρηματοδοτική αρωγή της ΕΕ αναγκαία.
Για αυτό το λόγο άλλωστε και συνεχίζεται η προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Και είμαι αισιόδοξος για το αποτέλεσμα.

Η οικονομία βρίσκεται σε κώμα, βιώνει ένα μεγάλο κραχ, μετά από μια περίοδο σκληρών μνημονίων. Θα αλλάξει η οικονομική πολιτική ακόμα και για το ΕΣΠΑ; Που και πως θα κατευθυνθούν τα κονδύλια.
Η πολιτική που ακολουθείται προσαρμόζεται στις ανάγκες που προκύπτουν για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από την κρίση του κορονοϊού.
Συνεπώς, είναι κρίσιμη η αύξηση της ευελιξίας για την αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων, ώστε να «πέσουν» περισσότερα χρήματα τώρα στην οικονομία.
Και αυτή η ευελιξία, μεταξύ κοινοτικών προγραμμάτων, ταμείων και περιφερειών ζητήθηκε επιτακτικά από τον Πρωθυπουργό.
Και το πετύχαμε.
Παράλληλα, έχει προσαρμοστεί και το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων στα δεδομένα του κορονοϊού, αυξάνοντας ταχύτητες και ευελιξία.
Ήδη τα πρώτα χρηματοδοτικά εργαλεία εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ αναμένονται και άλλα χρηματοδοτικά σχήματα και εργαλεία.
Σχήματα και εργαλεία, όπως είναι το χρηματοδοτικό σχήμα της «επιστρεπτέας προκαταβολής» για την περαιτέρω άμεση στήριξη μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων 1 δισ. ευρώ.
Το εγγυοδοτικό ταμείο για την περίοδο επανεκκίνησης της οικονομίας, με πόρους του ΕΣΠΑ και της Αναπτυξιακής Τράπεζας, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, που θα μπορεί να εγγυηθεί δάνεια άνω των 3,5 δισ. ευρώ προς μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.
Η παροχή ρευστότητας στις τράπεζες από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, προκειμένου αυτές να χορηγήσουν νέα επιχειρηματικά δάνεια, ύψους 2 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, διαμορφώνονται, με κοινοτικούς πόρους, αρκετά προγράμματα κατάρτισης και στήριξης της ανεργίας.

Ισχύει ότι εξετάζονται μειώσεις μισθών στους δημοσίους υπαλλήλους;
Όχι, δεν ισχύει.

Μέσα στην οικονομική «Φουκοσίμα» εξετάζονται μέτρα όπως η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ;
Τα μέτρα στήριξης που σχετίζονται με τη φορολογία αφορούν στην αναστολή των φορολογικών υποχρεώσεων των εργαζομένων και των επιχειρήσεων που πλήττονται, και σε στοχευμένες μειώσεις φορολογικών συντελεστών σε συγκεκριμένα προϊόντα, όπως έγινε με τα προϊόντα που σχετίζονται με την αντιμετώπιση του κορονοϊού.
Έτσι, μειώθηκε στο 6%, από 24%, ο ΦΠΑ σε προϊόντα, όπως είναι οι μάσκες, τα γάντια και τα αντισηπτικά.
Όσον αφορά τον ΕΝΦΙΑ, έχει μετατεθεί ο υπολογισμός του με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες για την επόμενη χρονιά, ενώ ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να εισαχθούν οι νέες αντικειμενικές αξίες στον ΕΝΦΙΑ του 2020.
Έτσι, η μεταρρύθμιση που θα επηρεάσει και τον ΕΝΦΙΑ πάει για το 2021, λόγω και των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί από την πανδημία.

Από την ώρα που με τις Τράπεζες έχετε μόνο μια «συμφωνία κυρίων», πως εξασφαλίζετε ότι τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν θα τηρηθούν από την πλευρά τους για τα δάνεια των πολιτών;
Τα μέτρα στήριξης που έχουν ανακοινωθεί δημόσια τηρούνται και θα τηρηθούν από τις τράπεζες.
Η διαδικασία και η υλοποίηση των μέτρων αναστολής πληρωμής των δόσεων των συνεπών δανειοληπτών παρακολουθείται, αρμοδίως, στενά.
Παράλληλα, πρόσφατα ανακοινώθηκαν μέτρα στήριξης και για τους υπερχρεωμένους δανειολήπτες που είναι στους κλάδους που πλήττονται από την κρίση του κορονοϊού, παρέχοντας αναστολές τόσο στις περιπτώσεις αυτών που είναι σε διαδικασία ένταξης σε κάποια από τα τρία σχήματα διαχείρισης της υπερχρέωσης, όσο και στις περιπτώσεις αυτών που βρίσκονται σε φάση υλοποίησης κάποιου από τα τρία αυτά σχήματα.
Όπως, έχει καταστεί σαφές από την πρώτη στιγμή όλοι θα συνεισφέρουν στη διαχείριση της τρέχουσας δύσκολης κατάστασης.
Και αυτό αφορά και τις τράπεζες.

Μέσα σε λίγες ημέρες το κράτος που αρνείται από το 1980 να προσαρμοστεί στα τεχνολογικά δεδομένα, εφάρμοσε αυτονόητες λειτουργίες σε χρόνο μηδέν. Έχουν δίκαιο οι πολίτες να πιστεύουν πως η μικροπολιτική και το αλισβερίσι με τις συντεχνίες, επέβαλλε στη χώρα να είναι η πλέον «απροσάρμοστη» στην πολιτισμένη Δύση;
Δεν θα μηδενίσω τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι τώρα στο πεδίο της ψηφιακής εξέλιξης των υπηρεσιών και των διαδικασιών του κράτους.
Ας σκεφτούμε, απλώς, πως ήταν η διάδρασή μας με τη φορολογική διοίκηση πριν από μία και πλέον δεκαετία και πως είναι σήμερα.
Όπως, φυσικά, δεν θα αγνοήσω και όλους αυτούς που «αντιστέκονται» σε αυτονόητες μεταρρυθμίσεις και τεχνολογικές αλλαγές.
Είναι «αντιστάσεις» που αργά ή γρήγορα τις ξεπερνούν οι εξελίξεις και οι ανάγκες των κοινωνιών, αλλά και προσήλωση των πολιτικών στις δομικές αλλαγές.
Η προσήλωση, συνεπώς, της σημερινής κυβέρνησης στην προώθηση των δομικών αλλαγών, σε συνδυασμό με τους περιορισμούς και τις έκτακτες συνθήκες που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας επέβαλαν, αλλά και επέτρεψαν να «τρέξουν» τα πράγματα πιο γρήγορα.
Φυσικά, σε αυτό βοήθησε καθοριστικά όλη η προεργασία και το έργο που έχει κάνει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης από το καλοκαίρι.
Έτσι, πλέον, ενδεικτικά έχουμε περισσότερες από 130 υπηρεσίες και προϊόντα που διευκολύνουν την εξ αποστάσεως εργασία, εκπαίδευση και ψυχαγωγία μέσω του Digital Solidarity, ενώ περισσότεροι από 140.000 πολίτες έχουν εγγραφεί στο eHealth.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το