Τοπικά

Από την αρχαία Άλο στις Φθιώτιδες Θήβες

Στο πλαίσιο του πολιτιστικού – περιβαλλοντικού προγράμματος «Στον σάκκο του περιηγητή από την Αρχαία Άλο στις Φθιώτιδες Θήβες», μαθητές δύο σχολείων, του Γυμνασίου – Λυκειακές Τάξεις Ευξεινούπολης και του 1ου Γυμνασίου Αλμυρού, φαντάστηκαν το μονοπάτι που θα ακολουθούσε ο κάτοικος της Αρχαίας Άλου, προκειμένου να μεταβεί στο θέατρο των Φθιωτίδων Θηβών και να παρακολουθήσει μια θεατρική παράσταση.

Όπως αναφέρει ο φιλόλογος του Γυμνασίου-Λ.Τ. Ευξεινούπολης Γιώργος Τζαφλέρης, «η «υιοθεσία» του θεάτρου με τη μεσολάβηση του σωματείου «Διάζωμα» αποτέλεσε μια άριστη ευκαιρία για τους μαθητές να ξεναγήσουν άλλους μαθητές στον χώρο του αρχαίου θεάτρου. Μάλιστα παρουσιάστηκε η λαμπρή ευκαιρία να γίνει αυτό με τους μαθητές του Γυμνασίου Institut Torreforta (Tarragona, Spain) της Ισπανίας. H αντιπροσωπεία των μαθητών και των καθηγητών του συγκεκριμένου σχολείου συνδιοργάνωσαν με το Γ/σιο Λ. Τ. Ευξεινούπολης πρόγραμμα σχετικό με την παράδοση και το θέατρο στο πλαίσιο του ERASMUS+».

Η πρώτη στάση του περιηγητή έγινε στις λίμνες Ζερέλια. Οι δίδυμες αυτές λίμνες, που χρονολογούνται από την προϊστορική και νεολιθική εποχή, στο κέντρο της πεδιάδας, αποτέλεσαν έναν πόλο που τροφοδότησε με νερό και τρόφιμα τους περαστικούς και τους περιηγητές κάθε εποχής.
Η επόμενη στάση έγινε στο χωριό Μικροθήβες, έναν οικισμό ακριβώς δίπλα στο αρχαίο θέατρο των Φθιωτίδων Θηβών. Τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου μίλησαν στους μαθητές για την ιστορία του τόπου, αλλά και τις καλλιέργειες των δημητριακών και των καρπών που είχαν καταστήσει την περιοχή εύρωστη και ακμαιότατη. Προσέφεραν τα αμύγδαλα στον περιηγητή μας και εξέφρασαν την ελπίδα σύντομα το θέατρο να παραδοθεί στο κοινό για να απολαμβάνει τις παραστάσεις με τα διαχρονικά και συνάμα τόσο επίκαιρα μηνύματα τους. Η περιοχή, επιπλέον, παράγει σταφύλια και κρασί και μάλιστα, από την αρχαιότητα, σύμφωνα με ευρήματα των αρχαιολόγων. Για τον λόγο αυτό επισκεφθήκαμε τον οινοποιητικό συνεταιρισμό «Η Δήμητρα» που ιδρύθηκε από πρόσφυγες της Μ. Ασίας και που από το 2020 αποτελεί καταγεγραμμένο στοιχείο στον κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco .

Ο τελικός προορισμός, το αρχαίο θέατρο, επιφύλαξε πολλές εκπλήξεις. Αρχικά, το θέατρο παίρνει «σάρκα και οστά» με εντυπωσιακό ρυθμό. Η ορχήστρα, οι πρώτες σειρές των εδωλίων και των κερκίδων είναι σε ικανοποιητικό βαθμό αποκατεστημένα. Μαθητές και καθηγητές κάθισαν στα εδώλια και παρακολούθησαν από τους καθηγητές, τους μαθητές και τους αρχαιολόγους του θεάτρου την επιστημονική και ενδιαφέρουσα ξενάγηση. Στο τέλος της ξενάγησης, δύο μαθήτριες του Γυμνασίου Ευξεινούπολης απήγγειλαν ένα απόσπασμα από την Ανδρομάχη και ένα ακόμη από τις Τρωάδες του Ευριπίδη. Η απαγγελία έγινε στα Αρχαία Ελληνικά από το πρωτότυπο κείμενο, στη συνέχεια στα Νέα Ελληνικά και τέλος στα Αγγλικά, για να το κατανοήσουν και οι μαθητές της φιλοξενούμενης αντιπροσωπείας.
Το θέμα που επιλέχθηκε να παρουσιαστεί ήταν ο θρήνος της Ανδρομάχης, όταν αποχωρίζεται τον γιο της Αστυάνακτα, τον οποίο οι Έλληνες φονεύουν, αλλά και όταν πια βρίσκεται, μετά τη λήξη του Τρωικού πολέμου, στην αυλή του βασιλιά της Φαρσάλου, Νεοπτόλεμο και κινδυνεύει να χάσει και τον δεύτερο γιο της, Μολοσσό.
«Ο χώρος του θεάτρου ενέπνευσε έντονα συναισθήματα στους μαθητές, αλλά και σε όλους τους παρευρισκόμενους, όχι μόνο γιατί αποτελεί περίτεχνη κατασκευή σε ένα ξεχωριστό για τη θέα και την ομορφιά του τόπο, αλλά και γιατί βιωματικά κατάλαβαν οι μαθητές πως οι Έλληνες μοιράζονταν στο θέατρο μεγάλες ιδέες που εξύψωναν τον άνθρωπο και τον έκαναν να φτάσει στην πολυπόθητη κάθαρση που τόσο μεγάλη ανάγκη έχουμε και σήμερα!
Ο επόμενος σταθμός είναι η Σπάρτη όπου οι μαθητές του προγράμματος θα ξεναγήσουν τους συμμαθητές τους του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης και θα μεταφέρουν τον θρήνο της Ανδρομάχης στο αρχαίο θέατρο της πόλης» προσθέτει ο κ. Τζαφλέρης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το