Τοπικά

Απάτες για αγορές κινητών και «μαϊμού» βιάγκρα… Απίστευτες καταγγελίες στην Ένωση Καταναλωτών Βόλου 

Αυξητικές τάσεις παρουσιάζουν, παρά τη μείωση του όγκου ηλεκτρονικών συναλλαγών, λόγω της επιστροφής στην κανονικότητα μετά την καραντίνα, οι καταγγελίες κατοίκων της Μαγνησίας για απάτες σε αγορές που πραγματοποίησαν μέσω διαδικτύου. Επικοινωνούν με την Ένωση Καταναλωτών Βόλου διαμαρτυρόμενοι πως δεν τους ήρθε το προϊόν που παρήγγειλαν, παρά το γεγονός ότι το είχαν προπληρώσει, υπήρξε καθυστέρηση στην παραλαβή του, έγινε λάθος στην παραγγελία και τελικά πήραν άλλο ή ακόμα και πως εξαπατήθηκαν από ψεύτικο ηλεκτρονικό κατάστημα.
Οι καταγγελίες αυτές την τρέχουσα περίοδο είναι συχνό φαινόμενο, με τον αριθμό τους να έχει διπλασιαστεί σε σχέση με την εποχή προ καραντίνας.

Από κινητά μέχρι και «μαϊμού» βιάγκρα
Το 80% των καταγγελιών αφορά σε είδη υψηλής τεχνολογίας, όπως κινητά τηλέφωνα, φορητούς υπολογιστές, ενώ το 20% σε ρούχα, παπούτσια, καλλυντικά, παραφαρμακευτικά είδη, ακόμα και βιάγκρα που αποδείχθηκαν… «μαϊμουδένια». Πολίτες παρήγγειλαν τα παραπάνω προϊόντα, κυρίως ακριβά κινητά και υπολογιστές που δεν έφτασαν ποτέ στον προορισμό τους, ενώ οι προκαταβολές ή ακόμα και ολόκληρο το ποσό έκαναν φτερά, αφού τα e-shop αποδείχθηκαν ψεύτικα και η τηλεφωνική επικοινωνία που πραγματοποιούνταν μεταξύ του πελάτη και του εμπόρου μέσω Viber διακόπηκε, με τον αριθμό του υποτιθέμενου αποστολέα να διαγράφεται. Ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία δεν διαθέτουν φυσικό χώρο, που εμφανίζονται να λειτουργούν σε χώρες της Ευρώπης και της Ασίας, είναι τις περισσότερες φορές οι δράστες τέτοιων περιστατικών, πωλώντας ακριβά προϊόντα με μεγάλες εκπτώσεις, προκειμένου να προσελκύσουν υποψήφια θύματα.

Άλλο έφτασε τελικά…
Επιπλέον άλλες φορές δημιουργείται πρόβλημα με την επιστροφή ειδών ένδυσης και υπόδησης, με λάθος παραγγελίες ή διαφορετικά μεγέθη και χρώματα. Συνήθως καταγγέλλεται, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΝΚΑ Αλ. Κουτσελίνης, πως ο καταναλωτής άλλο προϊόν είδε στην ιστοσελίδα και αγόρασε και τελικά του ήρθε κάτι παρόμοιο, γιατί το κατάστημα δεν το είχε λόγω εξάντλησης του αποθέματος. Επικοινωνώντας με την εταιρεία ο πελάτης δεν μπορούσε να βγάλει άκρη, συναντώντας και την άρνηση των υπευθύνων να επιστρέψουν τα χρήματα. Άλλοι παρέλαβαν προϊόντα εμφανώς φθαρμένα, ή και ελαττωματικά, με τα ηλεκτρονικά καταστήματα να τους παραπέμπουν στον κατασκευαστή, θέλοντας να αποποιηθούν την ευθύνη. Τελευταία εμφανίστηκαν δύο με τρεις περιπτώσεις καταναλωτών που προχώρησαν στην επιστροφή των προϊόντων που αγόρασαν, κάνοντας χρήση του δικαιώματος υπαναχώρησης εντός 14 ημερών, ωστόσο, οι εταιρείες καθυστέρησαν υπερβολικά να τους γυρίσουν πίσω τα χρήματά τους.

Οι συμβουλές της ΕΝΚΑ
Η Ένωση Καταναλωτών Βόλου υπενθυμίζει ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά τις εξ αποστάσεως αγορές καταναλωτικών αγαθών και συστήνει στους καταναλωτές για την καλύτερη προστασία τους:
Να προτιμούν αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους. Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του. Να αναζητούν την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου μπορεί να αποτελεί ένδειξη απάτης. Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν την αντικαταβολή ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής. Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν κάνει ήδη συναλλαγές με το κατάστημα. Να ελέγχουν, αν ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση (browser με τη μορφή HTTPS). Να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων. Να κάνουν χρήση του δικαιώματος υπαναχώρησης εντός 14 ημερών αν δεν τους καλύπτει η αγορά και να επιστρέφουν το προϊόν.

Το δικαίωμα υπαναχώρησης είναι ένα δυνατό εργαλείο που παρέχει η νομοθεσία στον καταναλωτή. Του επιτρέπει να ακυρώσει, χωρίς να αιτιολογήσει, μια αγορά εντός 14 ημερών από την παραλαβή του αγαθού ή από την υπογραφή της σύμβασης για υπηρεσίες.
Οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα να υπαναχωρήσουν από την εξ αποστάσεως ή την εκτός εμπορικού καταστήματος αγορά ή σύμβαση. Το δικαίωμα αυτό χορηγείται καθώς θεωρείται ότι ο καταναλωτής δεν έχει τη δυνατότητα να εξακριβώσει τα «υλικά» χαρακτηριστικά του προϊόντος ή γιατί μπορεί να έχει βρεθεί σε μια κατάσταση αγοράς υπό πίεση. Το δικαίωμα υπαναχώρησης υφίσταται ανεξάρτητα από το αν η σύμβαση αφορά την παροχή αγαθών, υπηρεσιών ή ψηφιακού περιεχομένου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το