Άρθρα

Αναγκαία η καθοδήγηση των επιχειρήσεων στο δρόμο των εξαγωγών

*του Αριστοτέλη Μπασδάνη, προέδρου του Επιμελητηρίου Μαγνησίας

Όπως διαρκώς επισημαίνουν όλοι οι φορείς και οι ειδικοί που σχετίζονται με την επιχειρηματικότητα, η ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων και η δυναμική τους είσοδος σε νέες αγορές, μοιάζει ως η μοναδική διέξοδος για την επίτευξη «πραγματικής» ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και εξόδου της χώρας από την παρατεταμένη ύφεση.
Βέβαια, για να μπορέσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην πλειονότητά τους να αλλάξουν τις συνήθειές τους και να αναπροσαρμόσουν τη στρατηγική και τη δομή τους στις συνθήκες ενός εξαγωγικού ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, θα πρέπει όλοι οι θεσμικοί φορείς (Υπουργεία, Γραφεία Ο.Ε.Υ., Επιμελητήρια, Περιφέρειες κ.λπ.) να συνδράμουν ενεργά στην ενημέρωσή τους, παρέχοντας υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας και καθοδηγώντας τες σε μεγάλο βαθμό σε «ασφαλείς» αγορές και συνεργασίες.
Είναι κρίσιμο, λοιπόν, να γνωρίσουν οι επιχειρήσεις σε ποιες χώρες υπάρχει ενδιαφέρον για ελληνικά προϊόντα αλλά και ποιες αλλοδαπές επιχειρήσεις ενδιαφέρονται και έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα προϊόντα τους. Στο παραπάνω πλαίσιο, η δημιουργία της πλατφόρμας AGORA του Υπουργείου Εξωτερικών, αποτελεί μία σημαντική πηγή γνώσης και πληροφόρησης για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες δε διαθέτουν τις γνώσεις και τους πόρους για να κάνουν έρευνα των ξένων αγορών, η χρήση της πλατφόρμας και ιδιαίτερα η ενότητα για τη ζήτηση προϊόντων αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία τους στη διαμόρφωση της εξαγωγικής τους πολιτικής και την εκκίνηση εμπορικών διαπραγματεύσεων.
Δυστυχώς, όμως, ως προς το σκέλος της ενημέρωσης για τη ζήτηση προϊόντων, η πλατφόρμα και δη οι φορείς που αναλαμβάνουν να συγκεντρώσουν το επιχειρηματικό ενδιαφέρον (Γραφεία Ο.Ε.Υ), δεν φαίνεται να ανταποκρίνονται στο ρόλο τους, με αποτέλεσμα κατά το πρώτο ενιάμηνο του 2016 να εμφανίζονται περιορισμένα έως ανύπαρκτα αποτελέσματα και να κρίνεται η συγκεκριμένη υπηρεσία ως μη λειτουργική.
Μάλιστα, ύστερα από σχετική επιστολή του Επιμελητηρίου Μαγνησίας προς όλα τα Γραφεία Ο.Ε.Υ. για να κοινοποιηθεί η ζήτηση προϊόντων από αλλοδαπές εταιρείες, οι απαντήσεις επιβεβαίωσαν το εν λόγω πρόβλημα, που παρότι μπορεί σε μεγάλο βαθμό να έχει να κάνει με τη μη ζήτηση ελληνικών προϊόντων εξαιτίας της οικονομικής και πολιτικής αστάθειας της χώρας, εντούτοις σίγουρα αναδεικνύει και ένα εξίσου σημαντικό πρόβλημα, αυτό της αδυναμίας καταγραφής της πραγματικής ζήτησης προϊόντων και υπηρεσιών και την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Προκειμένου η πλατφόρμα ΑGORA να μην κινδυνεύσει να μετατραπεί σε ένα αρχείο εγκυκλοπαιδικών γνώσεων και πληροφοριών, αλλά και προκειμένου να μπορέσουμε να καθοδηγήσουμε και να στηρίξουμε τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην προσπάθεια ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειάς τους, οφείλουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να συνδράμουμε ενεργά στην προσπάθεια διασύνδεσης ξένων και εγχώριων επιχειρήσεων και τη στήριξή τους στη διαδικασία διαπραγμάτευσης με κάθε μέσο.
Στο παραπάνω πλαίσιο, το Υπουργείο Εξωτερικών και τα Γραφεία Ο.Ε.Υ., οφείλουν να αντεπεξέλθουν στο ρόλο τους, να εντατικοποιήσουν τις προσπάθειές τους και σε συνδυασμό με τα Επιμελητήρια να προγραμματίσουν επιχειρηματικές αποστολές και συναντήσεις που θα αναθερμάνουν το ενδιαφέρον των ξένων εταιρειών για ελληνικά προϊόντα. Παρότι κρίνεται ως θετική η κίνηση του Υπουργείου Εξωτερικών για έγκαιρο προγραμματισμό των επιχειρηματικών αποστολών για το 2017, εντούτοις εάν δεν εξειδικευτούν άμεσα οι κλάδοι και τα προϊόντα ανά χώρα, τότε επί της ουσίας δεν αλλάζει κάτι στη διοργάνωση των αποστολών, με εξαίρεση την πληροφόρηση ως προς τους δυνητικούς προορισμούς.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Επιμελητηριακή κοινότητα θα πρέπει να δραστηριοποιηθεί, προσφέροντας νέες υπηρεσίες, όπως τα γραφεία εξαγωγών που ξεκίνησαν ήδη να λειτουργούν σε κάποια Επιμελητήρια, με την ενημέρωση σε «πραγματικό χρόνο» όλων των Επιμελητηρίων ώστε να υπάρχει η καλύτερη δυνατή συσχέτιση ενδιαφερομένου και επιχείρησης.
Για την ώρα, πάντως, παρατηρείται αδυναμία καταγραφής των εξαγωγικών επιχειρήσεων, έπειτα και από την κατάργηση του Μητρώου εξαγωγών, όχι μόνο στη Μαγνησία, αλλά σε πανελλαδικό επίπεδο. Γι αυτό, άλλωστε, προβάλλει επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας Γραφείου Εξαγωγών στο Επιμελητήριο Μαγνησίας, προκειμένου να υπάρχει μία βάση δεδομένων που θα λειτουργεί ως οδηγός για μελλοντικές επιχειρηματικές δραστηριότητες σε ορθή βάση.
Καθότι η επιχειρηματικότητα δεν αντέχει άλλο και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι έτοιμες να «αφανιστούν» από τον επιχειρηματικό χάρτη, είναι καθήκον μας ως Φορέων στήριξης της επιχειρηματικότητας να βγούμε μπροστά και με κοινές δράσεις να ενισχύσουμε τις τεράστιες προσπάθειες που καταβάλλουν οι επιχειρηματίες του τόπου μας. Αν τυχόν κλείσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν για χρόνια τη «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας, η ολοκληρωτική κατάρρευση της οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής θα είναι κάτι δεδομένο και αναπόφευκτο.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το