Photo Gallery, Τοπικά

Χίλια – μύρια είναι τα προβλήματα στη «νεογέννητη» αιρετή Περιφέρεια

«Γολγοθάς» η εξυπηρέτηση πολιτών και συναλλασσομένων

Οι Υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας - Βορείων Σποράδων είναι σήμερα έξι, ενώ μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2010 ήταν 18

 

Έλλειψη πόρων, μεταφορά αρμοδιοτήτων, ασάφειες νόμων είναι μερικά από αυτά που καταγράφονται

Αρκετά μακριά από την καθημερινότητα του πολίτη φαίνεται να βρίσκεται η αιρετή Περιφέρεια, στον έβδομο μήνα ζωής της, με παράπονα για λειψή εξυπηρέτηση και σοβαρά κενά προσωπικού στις τάξεις της.

Επίσης τα νομικά κενά που εντοπίσθηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2011 με την έναρξη εφαρμογής του νόμου του «Καλλικράτη», προκάλεσαν αρρυθμίες τόσο στην εξυπηρέτηση των πολιτών όσο και στην σωστή λειτουργία των υπηρεσιών της όσων απέμειναν από την μεταφορά κάποιων στους δήμους, ή από την συρρίκνωση που υπήρξε λόγω έλλειψης πόρων.

Ρεπορτάζ: ΘΑΝΑΣΗΣ Κ. ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ

 

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι ο παλιός θεσμός της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, είχε μία δυναμικότητα 410 υπαλλήλων. Σήμερα, οι υπάλληλοι αυτοί είναι μόλις 290 (εκ των οποίων οι οκτώ με σύμβαση αορίστου χρόνου). Από τους παλιούς υπαλλήλους της πρώην Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας οι 47 μεταφέρθηκαν στους δήμους, αφού δύο πολύ σημαντικές διευθύνσεις, αυτή της Πολεοδομίας και της Πρόνοιας ανήκουν πλέον στον Καλλικρατικό Δήμο Βόλου, ενώ 83 υπάλληλοι έχουν συνταξιοδοτηθεί και αρκετοί 10-15, πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν το επόμενο διάστημα.

Κατά μέσο όρο η ηλικία των υπαλλήλων της περιφερειακής ενότητας σύμφωνα με τα στοιχεία του Συλλόγου Εργαζομένων «κινείται μεταξύ 50 – 55 ετών και οι τελευταίες προσλήψεις έχουν γίνει το 2004. Ο διαγωνισμός του 2006 που θα έφερνε 26 νέους υπαλλήλους «πάγωσε» το 2009 λίγο μετά τις εκλογές ύστερα από απόφαση του τότε υπουργού Εσωτερικών Γ. Ραγκούση, οξύνοντας το πρόβλημα».

Οι υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας- Βορείων Σποράδων όπως πλέον μετονομάσθηκε η πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας είναι σήμερα έξι, ενώ μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2010 ήταν 18. Αυτή την στιγμή εμφανίζονται υπηρεσίες όπως είναι η Τοπογραφική (πρώην διεύθυνση) που τώρα ενσωματώθηκε στη Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης με μόνο δύο υπαλλήλους, ενώ και η Διεύθυνση Εμπορίου έχει ενσωματωθεί στη Διεύθυνση Ανάπτυξης με μόνον τρεις υπαλλήλους. Έτσι εύκολα ανακύπτουν ερωτήματα με ποιο δυναμικό θα υλοποιηθούν πρόσφατες αποφάσεις, είτε του περιφερειάρχη, είτε του περιφερειακού συμβουλίου «για πάταξη του παρεμπορίου και δημιουργία κλιμακίων που θα ασχολούνται επί μονίμου βάσης με το πρόβλημα αυτό της αγοράς».

Ακόμη γραφεία όπως αυτό του Γραφείου Καταναλωτή μπορεί σήμερα να υφίσταται ως τίτλος, όμως με ποιο δυναμικό θα ασχοληθεί με τις καταγγελίες των πολιτών και των καταναλωτών για προβλήματα που αυτοί αντιμετωπίζουν στις αγορές τους;

Είναι χαρακτηριστική η άποψη που εξέφρασε διευθυντής υπηρεσίας της Περιφερειακής ενότητας που σημείωσε «με ποιο επιστημονικό προσωπικό μπορεί σήμερα ο θεσμός να ασχοληθεί με τα σύγχρονα ζητήματα των πολιτών, όταν από τους 290 υπαλλήλους περισσότεροι από τους μισούς είναι οδηγοί, χειριστές κ.λ.π. ;».

 

Η καθημερινότητα

της εξυπηρέτησης

Γνωστός εργολήπτης που για ευνόητους λόγους δεν θέλησε το όνομά του, αναφέρθηκε στον καθημερινό «Γολγοθά» των συναδέλφων του, για την διεκπεραίωση μίας υπόθεσης.

Όπως σημείωνε χαρακτηριστικά «από την 1η Ιανουαρίου 2011, εκείνο που αντιμετωπίζουμε εμείς είναι ότι βρισκόμαστε απέναντι σε λίγους πλέον υπαλλήλους που χρειάζεται να ασχοληθούν με πολλές υποθέσεις» και πρόσθετε: «Δυστυχώς με το νέο θεσμό δεν άλλαξε κάτι προς το καλύτερο. Η γραφειοκρατία μάλλον αυξήθηκε παρά μειώθηκε. Προηγουμένως χρειαζόταν μόνον δύο υπογραφές και τώρα χρειάζονται πέντε υπογραφές επί παράδειγμα στο θέμα της κατάθεσης του λογαριασμού που πρέπει να καταθέτει ένας μειοδότης ενός έργου, όταν εκτελεί ένα έργο. Σε αυτό εάν προσθέσουμε και το πρόγραμμα «Διαύγεια» που είναι μία πρόσθετη διαδικασία καθώς και το  γεγονός της μη εξοικείωσης όλων των υπαλλήλων με το νέο εγκατεστημένο λογισμικό, καταλαβαίνει κανείς τι συμβαίνει. Ένα άλλο ζήτημα είναι αυτό των πληρωμών. Με δεδομένο ότι φέτος άρχισαν πληρωμές εργοληπτών από τον Ιούνιο και οι οποίες θα λήξουν το Νοέμβριο λόγω του κλεισίματος των οικονομικών που κάνουν οι υπηρεσίες, τότε για το 2011 οι συνάδελφοί πληρώνονται τιμολόγια από την περιφερειακή ενότητα μόνον για έξι μήνες».

Από εκεί και πέρα υπάρχει και το θέμα των ερμηνευτικών εγκυκλίων για τα διάφορα κενά που δεν ρύθμισε ο Καλλικράτης και από την 1η Ιανουαρίου του 2011 βρέθηκαν μπροστά τους οι πολίτες που πήγαν να εξυπηρετηθούν για κάποια εκκρεμή ζητήματά τους. Χαρακτηριστική περίπτωση ήταν με τις Επιτροπές Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (ΕΠΑΕ) και τις εκκρεμείς υποθέσεις που δεν είχαν λύσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2010. Οι επιτροπές αυτές ελέγχονταν από τις πρώην νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις. Έτσι, εκατοντάδες φάκελοι ήταν στοιβαγμένοι στα ράφια της Πολεοδομίας Βόλου, στα γκισέ της παλιάς Πολεοδομίας στο κτίριο της πρώην νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Μαγνησίας και κάποιες άλλες δεκάδες παραμένουν στο παλιό γραφείο όπου συνεδρίαζε η Επιτροπή Αρχιτεκτονικού ελέγχου (ΕΠΑΕ) στην πρώην νομαρχία Μαγνησίας, διότι λόγω του κενού που υπήρξε στο νόμο του Καλλικράτη, όλες αυτές οι υποθέσεις δεν μπορούσαν να εξεταστούν, διότι δεν υπάρχει η ΕΠΑΕ.

Ο νόμος δεν προέβλεψε παράταση λειτουργίας της επιτροπής αυτής μέχρι την λήξη της θητείας ή έστω μέχρι ένα χρονικό σημείο οπότε θα βρισκόταν η νέα ρύθμιση που θα όριζε πως θα γινόταν ο έλεγχος των φακέλων των οικοδομικών αδειών. Χρειάσθηκε να περάσει ένα σημαντικό χρονικό διάστημα για να υπάρξει εγκύκλιος του ΥΠΕΚΑ, που έδωσε παράταση ζωής στις ΕΠΑΕ με τις συνθέσεις που είχαν μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2010, για να εξεταστούν όλες αυτές οι υποθέσεις, που εκείνο τον καιρό είχαν «παγώσει» την ήδη κτυπημένη από την οικονομική κρίση αγορά της οικοδομής. Επίσης τις προηγούμενες ημέρες δόθηκε λύση και για τις αιτήσεις που είχαν κάνει εκατοντάδες πολίτες για να εξαιρεθούν από την κατεδάφιση κάποιου αυθαίρετου που είχαν και ενώ είχαν κάνει χρήση των ευεργετημάτων που έδιναν νόμοι που είχαν ψηφισθεί στο παρελθόν.

Όπως σημειώνει ο αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας κ. Δ. Αλεξόπουλος τα προβλήματα στην διοίκηση προέρχονται από την μεταφορά αρμοδιοτήτων, τις ασάφειες των νόμων και τα προβλήματα που συναντούμε στην πράξη προσπαθούμε να τα λύσουμε σε συνεννόηση με τα υπουργεία, ενώ στο μεταξύ φθάνουν καινούργιοι διευκρινιστικοί εγκύκλιοι. Επίσης πρόσθεσε καταγράφεται μία αδυναμία των στελεχών των υπουργείων να απαντήσουν στα ερωτήματα που τίθενται από την διοίκηση. Η έλλειψη πόρων είναι δεδομένη και έτσι λειτουργούμε με οικονομία σε όλους τους τομείς και το μόνο καλό εργαλείο που σήμερα πλέον υπάρχει είναι το ΕΣΠΑ που πρόσφατα υπάρχει ως αρμοδιότητα στην αιρετή περιφέρεια.

Οι νέες υπηρεσίες

Από την 1η Ιουλίου στην αιρετή Περιφέρεια και κατ’ αντιστοιχία και στις περιφερειακές ενότητες της Θεσσαλίας, πέρασαν και οι υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης διοίκησης, λόγω του ότι η διαχείριση του ΕΣΠΑ θα γίνεται πλέον από νέο θεσμό. Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κ. Αγοραστός τόνισε ότι η αιρετή Περιφέρεια έχει την πολιτική βούληση να επιταχύνει την υλοποίηση του ΕΣΠΑ με συγκεκριμένο αναπτυξιακό σχέδιο αρκεί, όπως σημείωσε, «να ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση τα χρονοδιαγράμματα και τις διαδικασίες για την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ και να επιλύσει εκκρεμή θέματα όπως το χωροταξικό σχέδιο και τις απαλλοτριώσεις». Ο κ. Κ. Αγοραστός χαρακτήρισε «εξαιρετικά δύσκολο να παραλαμβάνεις ένα πρόγραμμα στη μέση… Ένα πρόγραμμα που έχει σχεδιασθεί σε άλλες συνθήκες ανάπτυξης και οικονομικής ευρωστίας, ενώ έχει υλοποιηθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος του. Στην αρχή εντάσσονται τα έργα που είναι ώριμα, που είναι εύκολα…», επανέλαβε και αξιολόγησε την ανάληψη της διαχείρισης του ΕΣΠΑ από τις αιρετές Περιφέρειες ως «μεγάλη διαρθρωτική αλλαγή στην πιο δύσκολη στιγμή».

Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας ζήτησε από τους προϊσταμένους και τα στελέχη των διευθύνσεων που μεταβιβάστηκαν τώρα στην αιρετή Περιφέρεια «το μέγιστο των προσπαθειών τους. Δεν ζητούμε παρά το αυτονόητο: σεβασμός και ενδιαφέρον απέναντι στον πολίτη, να είστε στη διάθεσή του, να τον στηρίζετε, να λύνετε τις όποιες απορίες του και να τον καθοδηγείτε υπεύθυνα», προέτρεψε και δεσμεύτηκε για στενή συνεργασία με τον ίδιο, τους Αντιπεριφερειάρχες και το Περιφερειακό Συμβούλιο. Ο κ. Αγοραστός αναγνώρισε τις σημαντικές δυσκολίες που καλούνται να υπερβούν οι εργαζόμενοι στις αιρετές Περιφέρειες, τόνισε όμως την αναγκαιότητα «να κάνουν τα αδύνατα δυνατά σε μια εποχή που οι πολίτες και ο τόπος έχουν ανάγκη μια αξιόπιστη, διαφανής και αποτελεσματική Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το