Τοπικά

Μαγνησία: «Πέταξαν» οι τιμές της αμόλυβδης

ΒΕΝΖΙΝΑΔΙΚΟ

Ξεπέρασε το 1,92 ευρώ το λίτρο η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων σε πρατήριο της Αλοννήσου, ενώ με το 1,80 ευρώ φλερτάρει η τιμή στα πρατήρια των υπολοίπων νησιών των Βορείων Σποράδων και απομακρυσμένων περιοχών της χερσαίας Μαγνησίας. Οι ανατιμήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων χαρακτηρίζονται κερδοσκοπία και γίνονται με αφορμή τα γεγονότα στη Συρία…

Μπορεί οι πολεμικές επιχειρήσεις στη Συρία από τους Αμερικανούς να μην ξεκίνησαν ακόμη, ωστόσο στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στον κλάδο των υγρών καυσίμων ξεκίνησαν οι αυξήσεις τιμών… Πάντα άλλωστε με οποιαδήποτε πολεμική ενέργεια σε κάποια αραβική χώρα, οι πρώτοι που πληρώνουν «το μάρμαρο», είναι οι Έλληνες καταναλωτές. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) χθες οι τιμές που είχαν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του για την Αλόννησο, ήταν 1,928 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων (η ανάρτηση  είχε ημερομηνία 29 Αυγούστου). Στη Σκόπελο οι τιμές ήταν σε ένα πρατήριο, σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, 1,750 ευρώ το λίτρο (ανάρτηση 28 Αυγούστου), ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι στη Σκιάθο κανένα πρατήριο δεν είχε αναρτήσει χθες τιμές. Επίσης πρατήρια υγρών καυσίμων που δεν είχαν αναρτήσει τιμές χθες στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ ήταν στον πρώην Δήμο Σηπιάδας, στον πρώην Δήμο Αργαλαστής Νοτίου Πηλίου και στον πρώην Δήμο Πτελεού. Σύμφωνα με όσα ορίζει η νομοθεσία, εφόσον δεν έχουν ενημερώσει το Παρατηρητήριο Τιμών του ΥΠΕΚΑ τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα τα πρατήρια καυσίμων για τις τιμές, τότε υπάρχει ο κίνδυνος να τους επιβληθεί πρόστιμο 5.000 ευρώ… Στον πρώην Δήμο Ζαγοράς εξάλλου η τιμή της αμόλυβδης κυμαινόταν από 1,770 μέχρι 1,80 ευρώ το λίτρο (τελευταία ανάρτηση 31 Αυγούστου).

Στο Δήμο Βόλου οι τιμές κυμαίνονταν χθες και προχθές από 1,668 ευρώ μέχρι 1,788 ευρώ το λίτρο, ενώ στο Δήμο Αλμυρού από 1,725 μέχρι 1,849 ευρώ το λίτρο. «Οι τιμές πήραν την ανηφόρα πάλι και διεθνώς, αλλά και τοπικά. Από 102 δολάρια το βαρέλι το πετρέλαιο ανέβηκε στα 111 με τα «παιχνίδια» που παίζονται με τη Συρία» επισημαίνει ο πρόεδρος των βενζινοπωλών Μαγνησίας κ. Άγ. Τσαβές.

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του ΥΠΕΚΑ, τις τελευταίες περίπου 15 ημέρες η βενζίνη έχει ακριβύνει γύρω στα 3 λεπτά το λίτρο. Αύξηση η οποία είναι υψηλή για τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης έχει ανέβει στο 1,73 ευρώ το λίτρο από 1,703 που ήταν στις 15 Αυγούστου. Το διάστημα αυτό καταγράφεται μια κούρσα ανόδου της τιμής. Η λιανική, δηλαδή αυτή με την οποία πουλάνε τα βενζινάδικα, έχει αυξηθεί κατά μεγαλύτερο βαθμό από τις 22 Αυγούστου, οπότε και ήταν στα 1,711 ευρώ το λίτρο. Δηλαδή τα δύο από τα τρία λεπτά της αύξησης τα έχει «τσιμπήσει» τις τελευταίες, μόλις, οκτώ μέρες. Πριν από τη λιανική, ανάλογη πορεία έχει ακολουθήσει και η τιμή των διυλιστηρίων για την αμόλυβδη βενζίνη. Στις 15 Αυγούστου η τιμή στα διυλιστήρια ήταν 1,28 ευρώ το λίτρο και σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία στις 29 Αυγούστου ήταν στα 1,31 ευρώ το λίτρο. Όπως και να έχει, το ύψος της τιμής πώλησης της αμόλυβδης  δεν δικαιολογείται από τις εξελίξεις στη Συρία, αλλά μάλλον από κερδοσκοπικές… ορέξεις λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης. Στελέχη της αγοράς των υγρών καυσίμων θεωρούν ότι υπάρχει επίπτωση στις τιμές της εγχώριας αγοράς λόγω Συρίας και των διεθνών τιμών του αργού. Επισημαίνουν όμως πως οι τιμές στην Ελλάδα διαμορφώνονται από τις τιμές των προϊόντων των διυλιστηρίων της Μεσογείου. Επειδή τα περιθώρια διύλισης λόγω της ύφεσης είναι περιορισμένα και μικρά, δεν αναμένεται να υπάρξουν μεγάλες αναταράξεις στην ελληνική αγορά. Συνεπώς, δεν δικαιολογείται τέτοιο ύψος τιμών σε διάφορες  περιοχές της χώρας.

Το σύστημα εισροών-εκροών

Μέχρι 27 Σεπτεμβρίου θα πρέπει να έχουν εγκαταστήσει τα συστήματα εισροών-εκροών και τα πρατήρια υγρών καυσίμων στη Μαγνησία. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν αναμένεται να έχει συμβεί και θεωρείται σίγουρο πως θα δοθεί πεντάμηνη παράταση. Ο κ. Τσαβές επισημαίνει πως αντίστοιχο σύστημα πρέπει να τοποθετηθεί και στα διυλιστήρια και στα βυτιοφόρα οχήματα. Αναφορικά με το κόστος τοποθέτησης, κυμαίνεται από 20.000 μέχρι 25.000 ευρώ και το επιβαρύνεται ο πρατηριούχος, αν και όπως σημειώνει ο κ. Τσαβές υπάρχει περίπτωση επιδότησης. Υπενθυμίζεται ότι για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων στην αγορά καυσίμων, την πάταξη του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής αποφασίστηκε από την κυβέρνηση η υποχρεωτική εγκατάσταση συστημάτων εισροών εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Με τα συστήματα εισροών εκροών επιτυγχάνεται ο εκσυγχρονισμός και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, ενώ διευκολύνεται ο έλεγχος των πρατηρίων, των εταιρειών εμπορίας και των διανομέων υγρών καυσίμων από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Παράλληλα, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης – ΚΥΑ υπ’ αριθμ. Β2-829Α (ΦΕΚ 540B/7-3-2013) αποφασίστηκε η διάθεση πιστώσεων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τη δράση «Εκσυγχρονισμός πρατηρίων υγρών καυσίμων» προκειμένου η ελληνική πολιτεία να συμβάλλει, στην παρούσα δυσχερή οικονομική συγκυρία, στο κόστος εγκατάστασης των συστημάτων αυτών. Η κυβέρνηση προειδοποιεί με «λουκέτο» τα πρατήρια που δεν θα τοποθετήσουν το σύστημα εισροών-εκροών.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το