Τοπικά

Αποποινικοποίηση παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Μειώνονται οι δικογραφίες και τα πινάκια των δικαστηρίων

Λιγότερες κατά 50% οι βεβαιωθείσες παραβάσεις από την Τροχαία Βόλου

Αποποινικοποιούνται, με τις πρόσφατες ρυθμίσεις που έχουν τεθεί σε εφαρμογή, αρκετά αδικήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που μέχρι πρότινος διώκονταν σε βαθμό πλημμελήματος και με την αυτόφωρη μάλιστα διαδικασία, όπως η μέθη. Υψηλό όμως – 700 ευρώ – παραμένει το διοικητικό πρόστιμο για την οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ.

Οι νέες αλλαγές στον ΚΟΚ χαρακτηρίζονται από τη μετατροπή πλημμεληματικών αδικημάτων σε πταίσματα, που σημαίνει ότι πρέπει να εκδικάζονται μέσα σε ένα χρόνο και να πιστοποιείται η χρηματική ποινή στην εφορία προς άμεση είσπραξη. Τούτο σημαίνει λιγότερες δικογραφίες για τις υπηρεσίες Τροχαίας, αποσυμφόρηση των πινακίων των ποινικών δικαστηρίων (Μονομελές και Τριμελές), αλλά και γρηγορότερη είσπραξη των διοικητικών-χρηματικών προστίμων.

Ρεπορτάζ:

ΤΟΥΛΑ ΚΕΚΑΤΟΥ

Οι αλλαγές προβλέπουν αύξηση του προστίμου κατά 50% σε παραβάσεις που αφορούν κυρίως στην παρακώλυση της συγκοινωνίας με καταλήψεις πεζοδρομίων, ράμπες ατόμων με αναπηρία και μείωση του προστίμου κατά 30% σε παραβάσεις που αφορούν σε έλλειψη μέσων παθητικής ασφάλειας.

Όπως τονίζουν αξιωματικοί της Τροχαίας Βόλου αναμένεται να παραγραφούν αδικήματα πλημμεληματικού χαρακτήρα – αρμοδιότητας Μονομελούς- όπως οδήγηση χωρίς δίπλωμα για δίκυκλα, που εκκρεμούν εδώ και χρόνια στα δικαστήρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι παραβάσεις του ΚΟΚ αρμοδιότητας Μονομελούς εκκρεμούν στα δικαστήρια του Βόλου από το 2005. Τούτο σημαίνει, όπως σημειώνεται, πως αν ένας οδηγός εντοπιστεί να οδηγεί χωρίς δίπλωμα οδήγησης και παραπεμφθεί στο δικαστήριο έως την εκδίκαση της υπόθεσης δεν θα μπορεί να παραπεμφθεί και πάλι στο δικαστήριο για το ίδιο αδίκημα.

Ο διοικητής του τμήματος Τροχαίας Βόλου κ. Μιλτ. Ζαφείρης τονίζει πως η μετατροπή πολλών παραβάσεων σε πταίσμα σημαίνει πολύ μικρότερο όγκο δικογραφιών, γρηγορότερη είσπραξη προστίμων, με μεγάλη όμως προσαύξηση.

Μία πταισματική πράξη θα εκδικάζεται από το Πταισματοδικείο μέσα σε ένα το πολύ έτος και οι ποινές που θα επιβάλλονται – όπως προβλέπεται – θα είναι μέχρι έξι μήνες και χρηματικό πρόστιμο 3.000 ευρώ. Η κράτηση θα μετατρέπεται και σε αυτή θα υπολογίζεται προσαύξηση 92% με επιπλέον τα δικαστικά έξοδα. Δηλαδή εάν το Πταισματοδικείο επιβάλει πρόστιμο 500 ευρώ τελικά ο καταδικαστείς θα καταβάλει πολύ μεγαλύτερο ποσό, πάνω από 1.000 ευρώ.

Ο διοικητής της Τροχαίας Βόλου προσθέτει ότι με τη μετατροπή των αδικημάτων σε πταίσματα, θα περιοριστεί πολύ και ο αριθμός των κρατουμένων και ό,τι συνεπάγεται από αυτό, δηλαδή η προστασία του και η παραπομπή του στον Εισαγγελέα.

Πολύ μικρότερος αναμένεται να είναι ο αριθμός των υποθέσεων στα δικαστήρια που αφορούν σε παραβάσεις του ΚΟΚ. Τονίζεται ότι έως τώρα στα πινάκια του Μονομελούς, σε κάθε δικάσιμο, αναγράφονταν προς εκδίκαση τουλάχιστον 60-70 υποθέσεις – σε σύνολο 100 έως 110 – για παραβάσεις του ΚΟΚ, κυρίως για οδήγηση χωρίς δίπλωμα ή ασφαλιστήριο συμβόλαιο.

Οι αλλαγές στον ΚΟΚ δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 10 Δεκεμβρίου 2010 και αποτελούν νόμο του κράτους. Μία σημαντική διαφοροποίηση είναι όσον αφορά την παράβαση για ΚΤΕΟ, όλα τα οχήματα – συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών μέχρι 3,5 τόνους – αν περάσουν από Τεχνικό Έλεγχο μέσα σε διάστημα 10 ημερών από τη βεβαίωση της παράβασης και προσκομίσουν το ανάλογο έγγραφο στην Τροχαία, το πρόστιμο των 400 ευρώ μειώνεται στο 1/8, δηλαδή στα 50 ευρώ. Για τα φορτηγά, λεωφορεία, σχολικά οχήματα, ασθενοφόρα το πρόστιμο των 400 ευρώ μειώνεται στο 1/2, δηλαδή 200 ευρώ, εφ’ όσον η κλήση πληρωθεί μέσα σε διάστημα 10 ημερών από την ημερομηνία βεβαίωσης. Τούτο ισχύει και για όλες τις παραβάσεις που πληρώνονται εντός δεκαημέρου. Δηλαδή ο παραβάτης πληρώνει το 1/2 του ποσού.

Ακόμη καθιερώνεται ειδικός έλεγχος καυσαερίων για όλες τις κατηγορίες των κυκλοφορούντων οχημάτων επιβατηγών, φορτηγών, λεωφορείων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων. Σε όχημα που υποβάλλεται σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και ο έλεγχος καυσαερίων, το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου επέχει θέση Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων με χρονική ισχύ ίση με αυτή της κάρτας.

Με τις αλλαγές στον ΚΟΚ δεν καταργείται το δικαίωμα του οδηγού, στον οποίο βεβαιώνεται παράβαση, να εμφανιστεί εντός τριών ημερών από την επίδοση της βεβαίωσης παράβασης στην αρμόδια αστυνομική αρχή και να προβάλει τις αντιρρήσεις του. Η απόφαση με την οποία εξετάζονται οι αντιρρήσεις πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη με αναφορά σε συγκεκριμένα περιστατικά  και στοιχεία. Αν δεν προβληθούν αντιρρήσεις ή απορριφθούν επικυρώνεται το διοικητικό πρόστιμο από τον προϊστάμενο της αρμόδιας Αρχής και πληρώνεται το μισό μόνο εντός προθεσμίας 10 ημερών.

Πταισματικού χαρακτήρα είναι και η παράβαση που αφορά σε στέρηση ασφαλιστηρίου συμβολαίου, για την οποία το πρόστιμο είναι 500 ευρώ.

Οι βασικές αναφορές του τροποποιημένου ΚΟΚ επικεντρώνονται στα εξής: Αύξηση στην τιμή του προστίμου κατά 50% στις παραβάσεις:

Στάθμευση σε πεζοδρόμιο: Από €80 στα €120.

Στάθμευση σε ράμπα αναπήρων: Από €150 στα  €325.

Στάθμευση σε σημείο που εμποδίζει το τραμ: Από €150 στα €225.

Μείωση του προστίμου κατά 30% θα έχουμε στις παραβάσεις:

Παραβιάσεις ωραρίου τροφοδοσίας: Από €400 στα  €280.

Απόρριψη αντικειμένων: Από €400 μειώνεται στα €280.

Έλλειψη μέτρων παθητικής ασφάλειας: Από €700 μειώνεται στα €490

Παραμένουν ίδια:

Παραβίαση STOP: €700

Επικίνδυνος ελιγμός: €700

Παραβίαση σιδηροδρομικής διάβασης: €700

Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: €700

Οδήγηση με αλκοόλ: €700

Στο 50% η μείωση των βεβαιωμένων παραβάσεων

Όπως τονίζει ο κ. Ζαφείρης, μεγάλη είναι η μείωση των βεβαιωμένων παραβάσεων, το τελευταίο τουλάχιστον εξάμηνο. Ειδικά για μέθη, φαίνεται πως γίνεται περιορισμός της κατανάλωσης προφανώς λόγω κρίσης, ενώ μειωμένη εμφανίζεται εν γένει η κίνηση στους δρόμους. Ενδεικτικό είναι πως σε ελέγχους της Τροχαίας Βόλου στη διάρκεια του περασμένου Σαββατοκύριακου ελέγχθηκαν για μέθη 35 οδηγοί και δεν βεβαιώθηκε καμία παράβαση.

Μείωση στο 30% καταγράφεται και σε άλλες παραβάσεις, όπως η ταχύτητα, αλλά και η χρήση μέσων παθητικής ασφάλειας. Οι οδηγοί, όπως διαπιστώνουν οι τροχονόμοι, φαίνεται να προβληματίζονται για τα υψηλά πρόστιμα λόγω της οικονομικής κρίσης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το