Βραβείο καινοτόμου ιδέας σε πανελλήνιο διαγωνισμό απέσπασε το τμήμα νηπίων της ομάδας Talos του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τους μικρούς ερευνητές να δημιουργούν και να σχεδιάζουν.
Από το 2015, η ομάδα TALOS του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (talos.uth.gr) εστιάζει στην αξιοποίηση καλών πρακτικών (STEAM) και σύγχρονων εργαλείων μάθησης με επίκεντρο τη διεξαγωγή εργαστηρίων δημιουργικής απασχόλησης με καινοτόμες Τεχνολογίες Ελέγχου (Εκπαιδευτική Ρομποτική, Προγραμματισμός κλπ.) κυρίως για παιδιά και εφήβους ηλικίας 5-16 ετών αλλά και φοιτητές.
Παρά τις αντιξοότητες που δημιουργήθηκαν από τα εξ’ αποστάσεως εργαστήρια λόγω κορωνοϊού, οι μικροί ερευνητές δημιουργήσαν πρότζεκτ και συμμετείχαν σε διαγωνισμούς.
Η Φιλική Εταιρεία πηγή έμπνευσης για τα παιδιά
Όπως τονίστηκε από την ομάδα Talos, «με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, τα ταλάκια μας (τμήμα νηπίων) πήραν μέρος στον πανελλήνιο διαγωνισμό της WRO και η συμμετοχή τους απέσπασε το Βραβείο Καινοτόμου Ιδέας από την Επιτροπή του Διαγωνισμού. Το θέμα ήταν η Φιλική Εταιρεία που αποτέλεσε τη σημαντικότερη από τις μυστικές οργανώσεις που σχηματίστηκαν για την προετοιμασία της Επανάστασης του 1821. Ιδρύθηκε το 1814 στην Οδησσό της Ρωσίας, από τον Εμμανουήλ Ξάνθο, τον Νικόλαο Σκουφά και τον Αθανάσιο Τσακάλωφ. Τα παιδιά υποδύονται τους παραπάνω ρόλους και δίνουν το έναυσμα της Επανάστασης. Οι ενσώματες εκφράσεις και κινήσεις τους μπροστά στην κάμερα, αποκρυπτογραφούνται και αποτυπώνονται αργότερα σε κώδικα στο περιβάλλον Scratch Junior. Ο «κώδικας» αυτός στη συνέχεια υλοποιείται σε πραγματικό περιβάλλον, όταν πλέον προγραμματίζουν τον περιηγητή εδάφους Beebot. Πραγματικά αξίζουν συγχαρητήρια στα παιδιά που σε τόσο μικρή ηλικία κατάφεραν να συνεργαστούν, να δουλέψουν ομαδικά και να υλοποιήσουν το πρότζεκτ».
Σχεδιασμός «έξυπνων» φαναριών
Επίσης, όπως τονίστηκε από την ομάδα Talos, «το 2021 ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, επικεντρώνεται σε έργα Ανοιχτών Τεχνολογιών που ενσωματώνουν Τεχνητή Νοημοσύνη στις θεματικές που αφορούν στην υγεία, την παιδεία, τον πολιτισμό, το περιβάλλον και την κοινωνία. Παρά τις αντίξοες συνθήκες, 129 ομάδες μαθητών από σχολεία όλης της Ελλάδας υπέβαλαν επιτυχημένες προτάσεις έργων ανοιχτών τεχνολογιών υλικού και λογισμικού και την παραγωγή σχετικών ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων. Δύο ομάδες με παιδιά δημοτικού και γυμνασίου πέρασαν στην τελική φάση του διαγωνισμού μεταξύ εκατοντάδων άλλων με τις καινοτόμες ιδέες τους και βρισκόμαστε στη διαδικασία υλοποίησης που θα διαρκέσει όλο το καλοκαίρι, ώστε να είμαστε έτοιμοι με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς για την παρουσίαση. Η μία ιδέα αφορά στη δημιουργία ενός έξυπνου φαναριού το οποίο θα «διαβάζει» την κίνηση των αυτοκινήτων μέσω αισθητήρων ώστε να διευκολύνει την κίνηση των πεζών από τις διαβάσεις. Επίσης μέσω ενός συστήματος τεχνητής νοημοσύνης θα μπορεί να αναγνωρίζει τα αυτοκίνητα και να επιλέγει πότε θα ανάψει κόκκινο φανάρι, όταν για παράδειγμα θέλουν πεζοί να περάσουν στο απέναντι πεζοδρόμιο, π.χ. σε σχολική διάβαση. Η δεύτερη ιδέα αφορά στην κατασκευή ενός drone μεταφοράς αντικειμένων εκεί που δεν είναι εύκολη η προσέγγιση μέσω της τεχνολογίας και βέβαια θα έχει χαμηλό κόστος».
Επίσης υπήρξε συμμετοχή μαθητών δημοτικών σχολείων του Βόλου σε διαγωνισμό της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Διαστήματος για την κατασκευή οχήματος, πυραύλου και άλλων στη Σελήνη μέσω τρισδιάστατων μοντέλων απεικόνισης. Τα παιδιά δημιούργησαν εξαιρετικά έργα μαθαίνοντας αρκετά πράγματα για τη Σελήνη και το διάστημα και βέβαια είναι πανέτοιμοι για την επόμενη συμμετοχή τους.
Αρκετές ακόμη δράσεις υλοποιούνται αυτήν την περίοδο από την ομάδα TALOS, όπως για παράδειγμα η ομάδα της σχεδίασης και κατασκευής ενός μονοθεσίου για τον διαγωνισμό F1 in Schools και άλλη ομάδα παιδιών που ασχολείται με τη δημιουργία δικτύου μετεωρολογικών σταθμών μέτρησης της ποιότητας του αέρα μέσω αισθητήρων.