Άρθρα

Τι συμβαίνει με τις Πινακίδες;

Του Κυριάκου Παπαγεωργίου

Μέρος β’

Πινακίδα, αριθμός 27
Δεν ελπίζω τίποτα / Δε φοβάμαι τίποτα / Είμαι λεύτερος
(Στο Μαρτινέγκο)

Πινακίδα, αριθμός 28
ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ / ΥΠΑΡΧΟΥΝ 5 ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ / ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΑΝΑΚΤΗΣΕΤΕ / 1 Η ΠΕΤΡΑ ΑΦΟΥ ΡΙΧΤΕΙ / 2 Ο ΧΡΟΝΟΣ ΑΦΟΥ ΠΕΡΑΣΕΙ / 3 Η ΛΕΞΗ ΑΦΟΥ ΕΙΠΩΘΕΙ / 4 Η ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΑΦΟΥ ΧΑΘΕΙ / 5 ΝΑ ΦΥΓΕΤΕ ΑΠΟ ΤΗ ΣΙΦΝΟ / ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΦΑΤΕ ΣΤΟΝ ΩΚΥΑΛΟ
(Φυσικά στη Σίφνο)

Πινακίδα, αριθμός 29
ΙΣΤΟΡΙΘΗ Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΔΙ ΕΞΟΔΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΟΣΙΟΤΑΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΔΑΜΙΑΝΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ
ΚΑΤΑΓΟΜΕΝΟΥ ΕΚ ΚΩΜΟΠΟΛΕΩΣ ΠΑΛΙΟΣΕΛΙ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΒΕΛΛΑ ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥ Η ΜΝΗΜΗ ΙΣΤΟΡΙΘΗ ΔΕ ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΜΙΛΤΙΑΔΟΥΣ ΕΚ ΚΩΜΗΣ ΧΙΟΝΙΑΔΕΣ ΕΠΑΡΧΙΑ ΑΓΙΟΥ ΒΕΛΛΑ 1884 ΙΟΥΛΙΟΥ 10..
(Στη Μονή Αγ. Τριάδας Αώου)

Πινακίδα, αριθμός 30
ΠΕΡΙ ΔΕ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΑΥΤΗΣ ΤΕ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΑΥΤΗΣ
ΗΝ ΤΙΝΑ ΔΥΝΑΜΙΝ ΕΚΑΣΤΟΝ ΕΧΕΙ, ΚΑΙ ΠΩΣ ΔΕΙ ΣΥΝΙΣΤΑΣΘΑΙ ΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΕΙ ΜΕΛΛΕΙΝ ΚΑΛΩΣ ΕΞΕΙΝ Η ΠΟΙΗΣΙΣ, ΕΤΙ ΔΕ ΕΚ ΠΟΣΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΩΝ ΕΣΤΙ ΜΟΡΙΩΝ
ΟΜΟΙΩΣ ΔΕ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΟΣΑ ΤΗΣ ΑΥΤΗΣ ΕΣΤΙ ΜΕΘΟΔΟΥ, ΛΕΓΩΜΕΝ, ΑΡΞΑΜΕΝΟΙ ΚΑΤΑ ΦΥΣΙΝ ΠΡΩΤΟΝ ΑΠΟ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ. ΕΠΟΠΟΙΙΑ ΔΗ ΚΑΙ Η ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ ΠΟΙΗΣΙΣ ΕΤΙ ΔΕ ΚΩΜΩΔΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΠΟΙΗΤΙΚΗ…
(Στο σαλόνι του SOYPER FERRY)

Πινακίδα, αριθμός 31
ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟΝ ΟΜΑΛΟ / (ΣΕΛΗΝΙΤΙΚΟ ΓΥΡΟ) / WELCOME TO OMALOS / ΦΑΡΑΓΓΙ ΑΓ. ΕΙΡΗΝΗΣ 14 ΚΜ / ST. IRENE GORGE / ΣΟΥΓΙΑ 37 ΚΜ
(Στο οροπέδιο του Ομαλού)

Πινακίδα, αριθμός 32
Γραφειο Τελετών – Κηροπωλείον / Π α ν η γ υ ρ ά κ η / Διανυκτερεύει
(Στην Ξάνθη)

Πινακίδα, αριθμός 33
Στο διάσελο και τον λόφο του Αετού βρίσκονται αρχιτεκτονικά λείψανα μιας αρχαίας πόλης. Με βάση τα αρχαιολογικά ευρήματα ο χώρος κατοικείται από τη Μυκηναϊκή έως και τη Ρωμαϊκή εποχή. Από τα νομίσματα και τις επιγραφές που έχουν βρεθεί γνωρίζουμε ότι το όνομα της αρχαίας πόλης ήταν Ιθάκη και ο Οδυσσέας λατρευόταν ως τοπικός ήρωας.
Στην κορυφή του λόφου (Ακρόπολη) και σε όλη την ανατολική πλαγιά
σώζονται εκτεταμένα λείψανα των αρχαίων οχυρωματικών τειχών. Σε ορισμένα σημεία σώζονται σε ύψος μέχρι και 4 μέτρα. Είναι κτισμένα με μεγάλους ογκόλιθους κατά το πολυγωνικό σύστημα. Χρονολογούνται στην κλασική και ελληνιστική εποχή.
(Στην είσοδο των Αλαλκομενών)

Πινακίδα, αριθμός 34
Κράταιγος ο μονόγυνος / Krataegus monogyns / Θάμνος ή μικρό δένδρο, ύψους μέχρι 10 μέτρα / με αγκάθια. Ανθίζει Απρίλιο με Ιούνιο, με άνθη / λευκά ή ρόδινα. Φύλλα απλά, ποικιλόμορφα, με / 3-7 λοβούς. Παράφυλλα πολύ μεγάλα. / Καρπός ωοειδής, ερυθρός, λείος, με ένα λιθώδες / Σπέρμα. Απαιτητικό είδος, προσαρμόζεται και / σε ξηρά πετρώδη εδάφη. Πολύμορφο, δημιουργεί / υβρίδια.
(Στο δάσος της Ελατιάς)

Πινακίδα, αριθμός 35
Βούλα, αγαπημένη μας φίλη, / Σ’ ευχαριστούμε που μας τίμησες με τη φιλία σου. / Ήσουν ένα θερμοκήπιο ηθικών αξιών και ιδανικών, / Πράγμα σπάνιο στην εποχή μας. Ήσουν πάντα / πρώτη σε όλα, στην ορειβασία, στο σκι, στο / κολύμπι, στο πατινάζ, στο ποδήλατο, στην εργατικότητα. / Αλλά το κυριότερο έδινες απλόχερα από τον πλούτο / της καρδιάς σου χαρά, γέλιο, κουράγιο σε όλους μας. / Ήσουν το αστέρι μας, που από ψηλά θα μας κοιτάς / και το δυνατό σου γέλιο θα μας συντροφεύει, όπου / κι αν είμαστε. / Το κενό που άφησες πίσω σου δεν θα κλείσει ποτέ. / Θα είσαι πάντα στην καρδιά μας, εκεί, στις ψηλές / κορφές που λάτρεψες και σε κράτησαν κοντά τους. / Γκαμήλα, Λούτσα Κάτσανου, 15 Μαΐου 1999 / ΟΡΕΙΒΑΤΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
(Στη λούτσα του Κάτσανου)

Πινακίδα, αριθμός 36
Μεγαλυνάριον / Χαίροις των ορέων η καλλονή / έμβλημα Κονίτσης, υψηλόν τε και κραταιόν / Χαίροις της Ηπείρου ωράισμα και κλέος / Τύμφη ωραιοτάτη / Πίνδου το σέμνυμα. / «Εις τα όρη ψυχή αρθώμεν / δεύρο εκείσε όθεν βοήθεια ήκει»
(Στην κορφή της Γκαμήλας)

Πινακίδα, αριθμός 37
ΔΩΡΙΕΙΣ ΕΣΜΕΝ ΕΣΑΕΙ / ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΠΑΤΡΗΣ
(Στο Κιλκίς)

Πινακίδα, αριθμός 38
ΣΤΗΝ ΑΞΕΧΑΣΤΗ ΜΑΣ ΓΙΑΝΝΑ / ΓΡΑΤΣΙΑ. ΕΦΥΓΕ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ ΜΑΣ / Στις 13/5/2001 ΚΤΥΠΗΜΕΝΗ / ΑΠΟ ΚΕΡΑΥΝΟ / <<ΤΗΝ ΚΟΡΦΗ ΤΗΝ ΠΑΤΗΣΕΣ
ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗΣΕΣ / ΠΟΥ ΘΕΛΗΣΕΣ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙΣ>> / ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΣΟΥ / ΣΥΝΟΡΕΙΒΑΤΕΣ
(Στην κορφή του Ερύμανθου)

Πινακίδα, αριθμός 39
ΟΥ ΘΕΜΙΣ, Ω ΠΟΙΜΗΝ, ΤΟ ΜΕΣΑΜΒΡΙΝΟΝ, / ΟΥ ΘΕΜΙΣ, ΑΜΜΙΝ ΣΥΡΙΣΔΕΝ ΤΟΝ ΠΑΝΑ ΔΕΔΟΚΑ / ΜΕΣ Η ΓΑΡ ΑΠ’ ΑΓΡΑΣ ΤΑΝΙΚΑ ΚΕΚΜΑΚΩΣ / ΑΜΠΑΥΕΤΑΙ / (Θεόκριτος, Ειδύλλια Ι, 15-18) / Βοσκέ, δεν είναι δα σωστό, μεσημεριάτικα, να παίζω τη φλογέρα / Φοβάμαι από τον Πάνα, που δίχως άλλο αυτή την ώρα, απ’ το / κυνήγι αποσταμένος αναπαύεται. / (Ο Πάνας λατρευόταν σε ολόκληρο τον κόσμο. Εδώ, / Στη Θάσο είχε μια ιδιαίτερη θέση).
(Στο αρχαίο θέατρο της Θάσου)

Πινακίδα, αριθμός 40
Στρατ. Σιρινιώτης Κων/νος. Από την Μεγαλούπολη / Αρκαδίας, δικηγόρος, δημοσιογράφος. / Διευθυντής της εφημερίδος «Λαϊκή Φωνή». Ετών 48. / Εστάλη από την Γιούραν με γνωμάτευσιν των στρατ. Ιατρών / διά τας φυλακάς Κάστορος, ως πάσχων εξ έλκους στομάχου. / Εκείθεν μετήχθη εις Φυλακάς Αβέρωφ και ενώ είχεν ανάγκην / εγχειρήσεως, επειδή δεν έκαμεν δήλωσιν τον Σεπτέμβριο / του 1949 μετήχθη πάλιν εις την Γιούραν. Και ενώ είχεν / άμεσον ανάγκην μεταγωγής, ο κ. Μπουζάκης καθυστέρησε / σκοπίμως και την 22/4/1950 έπαθεν έντονον αιμορραγίαν. / Πάγος δεν υπήρχεν και μετ’ ολίγας ημέρας απέθανε. / Την 27ην Απριλίου 1950.
(Στο Νεκροταφείο της Γυάρου)

Πινακίδα, αριθμός 41
ΜΑΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ / ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ 1988 / MAΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ 1905 – 1972 / ΕΔΩ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΚΑΙ ΕΖΗΣΕ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ / ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΟΥ ΛΑΙΚΟΥ / ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΠΡΩΤΟΜΑΣΤΟΡΑΣ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ
(Έξω από το σπίτι του στην Άνω Σύρα)

Πινακίδα, αριθμός 42
«…..Τούτη την πατρίδα / την έχομε όλοι μαζί…. / λοιπόν δουλέψαμε όλοι / μαζί, να την φυλάμε κι όλοι / μαζί και να μη λέγη ούτε / ο δυνατός «εγώ» ούτε / ο αδύνατος……» / Mακρυγιάννης
(Σε μια στροφή του Μόρνου)

Πινακίδα, αριθμός 43
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ / ΜΝΗΜΕΙΑΚΗ ΕΛΙΑ ΠΑΛΙΑΜΑΣ / Παλιάμα, Μορόνι – Δήμος Ζαρού / Το ελαιόδεντρο αυτό έχει ανακηρυχθεί από τον Σύνδεσμο / Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (ΣΕΔΗΚ) σαν μνημειακό λόγω / της ιδιαίτερης αισθητικής λόγω του αναγλύφου και του μεγέθους / του κορμού του. Το ελαιόδεντρο αυτό βρίσκεται στη θέση / Τρυπητή, κοντά στον παλαιό οικισμό Παλιάμα του Δ.Δ. / Μορονίου του Δήμου Ζαρού (συντεταγμένες Ν 35’ 06 404 / και ΕΟ 24’ 55,274 και υψόμετρο 423 m) ανήκει / στον Θωμά Ξημεράκη, είναι ποικιλία Χοντρολιάς / εμβολιασμένη σε υποκείμενο αγριελιάς. / Η περίμετρος του κορμού (10,50) επιτρέπει μια χονδρική / εκτίμηση της ηλικίας του που υπολογίζεται σε 3000 πριν / από σήμερα.
(Στο χωριό Μορόνι Κρήτης)

Πινακίδα, αριθμός 44
ΝΑΟΣ ΑΥΛΙΔΕΙΑΣ ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ / Η Αυλίδα κατά την αρχαιότητα ήταν ένα / σημαντικό και πολυσύχναστο θρησκευτικό κέντρο. / Η μικρή ταναγραϊκή πόλη τοποθετείται μεταξύ των / δυο όρμων του Μικρού και του Μεγάλου Βαθέος. / Πληροφορίες για τη θέση τους μας δίνουν τόσο ο Ομηρος, όσο και ο Γεωγράφος Στράβων. / Στην Αυλίδα είχε ιδρυθεί ναός προς τιμήν / της Αρτέμιδας που η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε / σε φως το 1956, υπό τον αείμνηστο Ιω.Θρεψιάδη. / Ο ναός χρονολογείται στον 5ο π.Χ. αιώνα. / Καταστράφηκε τον 4ο αιώνα μ.Χ μάλλον από / τους Γότθους. Δίπλα από την είσοδο του ναού / υπάρχει τετράγωνο λίθινο περίφραγμα που ήταν / πιθανώς η θέση του πλατάνου των Ομηρικών επών.
(Στην Αυλίδα)

Πινακίδα, αριθμός 45
IHSAN AHMET KAHYA / PASOKPARTISI / AZINUR MILL TVEKILI ADAYI
(Στην Ξάνθη)

Πινακίδα, αριθμός 46
ΕΝΤΑΥΘΑ ΥΠΗΡΧΕΝ Η ΟΙΚΙΑ / ΠΟΥ ΔΙΕΜΕΝΕΝ ΑΠΟ ΤΙΣ 5 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ / ΚΑΙ ΑΠΕΘΑΝΕ ΤΗ 19Η Απριλίου 1824 / Ο ΛΟΡΔΟΣ ΒΥΡΩΝ / ΑΦΙΕΡΩΣΕ ΤΟΝ ΧΩΡΟΝ / ΚΑΙ ΗΓΕΙΡΕ ΤΗΝ ΣΤΗΛΗΝ / ΤΟ ΑΘΗΝΗΣΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΝ / Τη 19η Απριλίου 1924
(Στο Μεσολόγγι)

Πινακίδα, αριθμός 47
Π ρ ο σ ο χ ή! / Θέση: Βρίσκεσαι στα Ζωνάρια / Από εδώ ξεκινά η ανάβαση / για το Μύτικα (2.917μ.) / την ψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. / Διαδρομή: Λούκι Μύτικα / Περιγραφή πεδίου: Εκτεθειμένο, απότομο, / Σαθρό, βραχώδες. Εδώ συμβαίνουν / τα περισσότερα ατυχήματα από λιθόπτωση / ή ολίσθηση κυρίως όταν υπάρχει συνωστισμός / ορειβατών ή το πεδίο είναι βρεγμένο. Κανόνες ασφάλειας: / Nα φοράς πάντα κράνος / Μην ανέβεις μόνος. / Μην ανέβεις αν φοβάσαι ή ζαλίζεσαι. / Μην ανέβεις αν υπάρχει συνωστισμός ορειβατών. / Μην ανέβεις με κακές καιρικές συνθήκες. / Μην πετάς πέτρες. Βρίσκεσαι σε εκτεταμένο / αναρριχητικό πεδίο. / Χρόνος ανάβασης: 45 λεπτά / Μήκος διαδρομής: 250 μέτρα / Κλίση διαδρομής: 45 μέγιστη / Σήμανση διαδρομής: κίτρινο-μπλε
(Στο Λούκι του Ολύμπου)

Πινακίδα, αριθμός 48
ΔΙΕΛΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΑΘΜΟ / Αυτόματα (κανένας χειρισμός) / ΣΤΑΘΜΕΣΗ ΣΤΟΝ ΣΤΑΘΜΟ
(Σ.Σ. Παρανεστίου)

Πινακίδα, αριθμός 49
Κυρήνη δε πόρνη επίσημος / ως δωδεκαμήχανος επικαλουμένη / δια το τοσαύτα σχήματα / εν τη συνουσία ποιείν. / (Σχόλιο Αριστοφάνη στις / ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ)
(Σε χωριό της Αίγινας)

Πινακίδα αριθμός 50
Ας υποθέσουμε πως δεν έχουμε φτάσει / από εκατό δρόμους τα όρια της σιγής / κι ας τραγουδήσουμε το τραγούδι / να μοιάσει νικητήριο σάλπισμα / ξέσπασμα κραυγής. / τους πυρρούς δρόμους / στα έγκατα της γης / και ψηλά τους ανθρώπους / να διασκεδάσει / (ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ – / Κώστας Καρυωτάκης 1896-1928)
(Στο σπίτι που διέμενε στην Πρέβεζα).

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το