Άρθρα

Σύνοψη όλων των αλλαγών για πανελλαδικές και μηχανογραφικό 2022

 

Του
Πάνου Σταυρόπουλου*

Οι πανελλαδικές 2022 ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη και η αγωνία για χιλιάδες μαθητές και γονείς κορυφώνεται. Οι φετινοί μαθητές της Γ’ Λυκείου οι οποίοι δεν έχουν δώσει καθόλου εξετάσεις κατά τη διάρκεια του Λυκείου είναι οι μαθητές οι οποίοι αντιμετώπισαν και τις μεγαλύτερες δυσκολίες λόγω της υπολειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Μια ιδιαίτερη χρονιά η φετινή, λοιπόν, που συνοδεύεται από νέες αλλαγές πέρα από τις περσινές που συνεχίζουν να ισχύουν (βλέπε Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής).
Πρώτον, έχουμε αλλαγές στο μηχανογραφικό. Νέα τμήματα θα κάνουν πρώτη φορά εμφάνιση και κάποια άλλα θα ενταχθούν και σε άλλα πεδία.
Στο «Επιστημονικό Πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών» προστίθενται τα:
– Αγροτικής ανάπτυξης, αγροδιατροφής και διαχείρισης φυσικών πόρων στα Ψαχνά Ευβοίας.
– Χρηματοοικονομικής και τραπεζικής διοικητικής (Πειραιάς) Παν Πειραιά.
Επίσης στο ίδιο πεδίο προστίθενται δύο νέες Στρατιωτικές Σχολές:
– Ικάρων (ΣΙ) Μετεωρολόγων (ΜΤ).
– Ικάρων (ΣΙ) Έρευνας Πληροφορικής (ΕΠ).
Στο «Επιστημονικό Πεδίο Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής» προστίθενται:
– Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων (Σάμος) Παν. Αιγαίου.
Και στις Στρατιωτικές Σχολές:
– Ικάρων (ΣΙ) Έρευνας Πληροφορικής (ΕΠ).
– Ικάρων (ΣΙ) Διοικητικών (Δ).
– Ικάρων (ΣΙ) Εφοδιαστών (Ε).
Στο φετινό Μηχανογραφικό οι υποψήφιοι δεν θα βρουν τα παρακάτω τμήματα:
* Περιφερειακής και Διασυνοριακής Ανάπτυξης (Κοζάνη) του Παν. Δυτ. Μακεδονίας, το οποίο πέρσι είχε 320 θέσεις.
* Μηχανικών Περιβάλλοντος (Αγρίνιο) του Παν. Πατρών.
* Πρόγραμμα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής Βελλάς Ιωαννίνων.
* Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών Βελλάς Ιωαννίνων.
* Πρόγραμμα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων Θεσσαλονίκης.
* Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών Θεσσαλονίκης.
* Πρόγραμμα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής Ηρακλείου Κρήτης.
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) θα συνεχίσει να υπάρχει και έχουν γίνει κάποιες διορθωτικές κινήσεις από τα τμήματα, ώστε να μην έχουμε τραγελαφικά γεγονότα όπως έγινε στην Αρχιτεκτονική Ξάνθης που δεν είχαμε κανέναν επιτυχόντα το 2021. Το σίγουρο είναι πως λόγω της ΕΒΕ θα μείνουν έξω από τα Πανεπιστήμια αρκετές χιλιάδες υποψηφίων, όπως και πέρυσι που άφησε έξω από τα Πανεπιστήμια γύρω στους 15.000 φοιτητές που θα είχαν επιτύχει αν δεν υπήρχε η ΕΒΕ.
Αναφορικά με το μηχανογραφικό και τη διαδικασία συμπλήρωσης δεν έχουμε κάποια αλλαγή στις φετινές πανελλαδικές. Το υπουργείο πήρε πίσω τελικά το διπλό μηχανογραφικό αφού διαπίστωσε πως λόγω της ΕΒΕ ο μεγαλύτερος αριθμός των υποψηφίων πέρασε στις πρώτες του προτιμήσεις. Επομένως, όπως κάθε χρόνο στις αρχές Ιουλίου τα παιδιά θα κληθούν να συμπληρώσουν ένα μόνο μηχανογραφικό έχοντας δυνατότητα να δηλώσουν όσα τμήματα επιθυμούν.
Και φέτος θα έχουμε το παράλληλο μηχανογραφικό για τα δημόσια ΙΕΚ. Το μηχανογραφικό για τα δημόσια ΙΕΚ ξεκίνησε ως θεσμός από τις πανελλαδικές του 2021 και ουσιαστικά ήταν ένα έξυπνο τέχνασμα του υπουργείου να «χρυσώσει» το χάπι σε όσα παιδιά έμειναν έξω από τα ΑΕΙ λόγω ΕΒΕ. Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν και τα δύο μηχανογραφικά: το μηχανογραφικό για τα ΑΕΙ με κριτήριο τους βαθμούς των Πανελλαδικών και το μηχανογραφικό για τα ΔΙΕΚ με κριτήριο το απολυτήριο του Λυκείου. Βέβαια, πρέπει να τονίσουμε πως στο μηχανογραφικό για τα ΔΙΕΚ δεν υπήρχαν όλες οι ειδικότητες και πως οι υποψήφιοι μπορούν τον Σεπτέμβριο να κάνουν αίτηση στο ΔΙΕΚ που τους ενδιαφέρει ανεξαρτήτως του παράλληλου μηχανογραφικού.
Μια άλλη σημαντική αλλαγή στις πανελλαδικές του 2022 είναι πως οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων θα καθορίζονται πλέον όχι μόνο από το υπουργείο αλλά και από τα ίδια τα τμήματα. Ο κατώτατος συντελεστής στα 4 μαθήματα πρέπει να είναι το 20%. Επομένως «περισσεύει» ένα 20% ακόμα που θα το μοιράσουν τα τμήματα στα 4 μαθήματα όπως κρίνουν αυτά σωστά. Αυτό που φέρνουν οι διαφορετικοί συντελεστές είναι πως ο κάθε μαθητής δεν θα έχει μόνο μία βαθμολογία, αλλά για κάθε τμήμα που τον ενδιαφέρει μπορεί να έχει διαφορετικά μόρια ανάλογα με τους συντελεστές που έχει θέσει το τμήμα. Ας δούμε κάποια παραδείγματα (πίνακες 1, 2, 3):
Ας δούμε και κάποιες άλλες λεπτομέρειες που ενδιαφέρουν μια μερίδα μαθητών.
– Οι απόφοιτοι θα δώσουν με το ίδιο σύστημα, ύλη και μαθήματα με τους μαθητές της Γ’ Λυκείου αφού είναι σαφής η πρόθεση του υπουργείου να μην υπάρχει παλιό και νέο σύστημα.
– Αναφορικά με το 10% να τονίσουμε πως οι απόφοιτοι του 2020 διεκδικούν το 4% των θέσεων και δεν ισχύει γι’ αυτούς η ΕΒΕ ενώ για τους αποφοίτους του 2021 που διεκδικούν το 6% των θέσεων θα ισχύσουν οι ΕΒΕ του 2021.
– Οι ΠΚΕ για την εισαγωγή στις Στρατιωτικές Σχολές έγιναν ήδη και αυτό θα επιτρέψει για πρώτη φορά να έχουμε αποτελέσματα αρχές Αυγούστου και όχι τέλη Αυγούστου όπως κάθε φορά.
– Οι μαθητές που ενδιαφέρονται για το τμήμα «Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης» θα εξεταστούν μόνο στο ελεύθερο σχέδιο.
Ας τονιστεί για άλλη μια φορά πως ο βαθμός απολυτηρίου του Λυκείου δεν διαδραματίζει κάποιο ρόλο για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Ευχόμαστε στα παιδιά καλή επιτυχία και σοφές επιλογές στη συμπλήρωση μηχανογραφικού. Ας τονίσουμε πως δεν υπάρχουν μονόδρομοι και πως οι εξετάσεις είναι ένα πρώτο βήμα από τα πολλά που έχουν να κάνουν στο ταξίδι της Σταδιοδρομίας.

* Ο Πάνος Σταυρόπουλος είναι σύμβουλος Σταδιοδρομίας, ιδρυτής της εταιρείας επαγγελματικού προσανατολισμού Your Career.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το