Τοπικά

Οι σύγχρονοι εμψυχωτές των μαθητών στα σχολεία

Διάθεση για προσφορά και έρευνα, οργανωτικές ικανότητες, μεράκι για διαφοροποίηση από την συμβατική διδασκαλία, είναι μερικά από τα στοιχεία που ξεχωρίζουν στους καθηγητές που είναι συντονιστές στα εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία υλοποιούνται στα Γυμνάσια και Λύκεια, έχοντας και το ρόλο του εμψυχωτή για την δημιουργική συμμετοχή των μαθητών.

Η υπεύθυνη σχολικών δραστηριοτήτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας κ. Σοφία Κανταράκη τόνισε πως «τα διεπιστημονικά προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων, πολιτιστικά, περιβαλλοντικά, αγωγής υγείας και σταδιοδρομίας, ανάμεσα στα άλλα, ως γνωστόν, καλλιεργούν τη δημιουργικότητα των μαθητών, αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη και προωθούν την καινοτομία. Όμως, για να δραστηριοποιηθούν οι μαθητές απαιτείται ο εκπαιδευτικός-συντονιστής ως βασικός συντελεστής του κάθε προγράμματος, ο οποίος ως εμψυχωτής και καθοδηγητής οφείλει να συντονίσει και να στηρίξει το κάθε πρόγραμμα. Κοινό χαρακτηριστικό όλων των εκπαιδευτικών-συντονιστών σχολικών μονάδων που αναλαμβάνουν τέτοια προγράμματα είναι η τάση προσφοράς πέραν του υποχρεωτικού, η ερευνητική διάθεση και σε τομείς διαφορετικούς από το αντικείμενό τους, η απόκτηση εμπειριών και γενικά η επιθυμία να διαφοροποιηθούν από τη συμβατική διδασκαλία. Ο συντονιστής έχει την ευθύνη υλοποίησης του προγράμματος, συμμετέχει στις ομάδες εργασίας και συντονίζει τις δράσεις τους, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν ορισθεί. Πρέπει να τονισθεί ότι ένα πρόγραμμα απαιτεί από τον συντονιστή του και οργανωτικές ικανότητες, καθώς οι αρμοδιότητες και ο ρόλος του δεν καθορίζονται από κάποιες υπουργικές εγκυκλίους, αλλά από συγκεκριμένη στοχοθεσία που εκ των προτέρων έχει ο ίδιος σχεδιάσει και καταθέσει. Αρωγός στις προσπάθειες των συντονιστών και της ομάδας γενικά, είναι η υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων που επισκέπτεται τις σχολικές μονάδες για να τους ενισχύσει και να τους καθοδηγήσει.  Κύριος στόχος που πρέπει εξαρχής να κατακτήσει ο συντονιστής είναι να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές του, έτσι ώστε να αναπτυχθούν εποικοδομητικές συνεργασίες μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και τοπικής κοινωνίας».

Το μυστικό της επιτυχίας

Η ίδια πρόσθεσε πως «Το μυστικό της επιτυχίας ενός συντονιστή είναι οι προτάσεις και οι επιλογές του να κεντρίζουν το ενδιαφέρον μαθητών και εκπαιδευτικών-συνεργατών του προγράμματος. Υποστήριξη στο έργο του βρίσκει από πρόσωπα και φορείς που σχετίζονται με το θέμα του προγράμματος του. Οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν συντονιστές σε προγράμματα συνήθως διακατέχονται από έντονη ερευνητική διάθεση, κάποιες φορές και με ρομαντικές αποχρώσεις, αλλά και διάθεση για προσφορά εργασίας πέραν της υποχρεωτικής, αφού δεν υπάρχουν πρόσθετες οικονομικές απολαβές. Οι συντονιστές φαίνεται τελικά ότι κατορθώνουν να εμψυχώνουν τις ομάδες, να κρατούν ισορροπίες στις εφηβικές σχέσεις, να ενθαρρύνουν την ανάληψη πρωτοβουλιών, και γενικά να αξιοποιούν καινοτόμες παιδαγωγικές στρατηγικές και πρωτότυπες βιωματικές διδακτικές μεθόδους που απέχουν πολύ από τις επικρατούσες στην παραδοσιακή εκπαιδευτική πρακτική. Η επίτευξη των στόχων, όμως, και η τελική επιτυχία σε ένα πρόγραμμα θα πρέπει να εξαρτάται από τη συλλογική προσπάθεια όλων των συμμετεχόντων και να χρωματίζεται από την προσωπική συμβολή του καθενός, μαθητών και εκπαιδευτικών».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το