Τοπικά

Στήριξη της εκπαίδευσης από τη νευροεπιστήμη προσφέρει το νέο βιβλίο του καθηγητή Φίλιππου Βλάχου

Το νέο βιβλίο του καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Φίλιππου Βλάχου με τίτλο «Εγκέφαλος μάθηση και ειδική αγωγή» κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό.
Το βιβλίο κινείται στον χώρο της Εκπαιδευτικής Νευροεπιστήμης, ενός νέου επιστημονικού κλάδου, ο οποίος αποτελεί σταυροδρόμι και σημείο συνάντησης των θετικών επιστημών με τις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες. Αντικείμενό του είναι η σύντομη παρουσίαση της λειτουργίας του εγκεφάλου με βάση πρόσφατα ευρήματα από τον χώρο των νευροεπιστημών, και οι πιθανές εφαρμογές αυτής της γνώσης σε διάφορα πεδία της εκπαίδευσης και της ειδικής αγωγής.

Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο μέρος του βιβλίου στοχεύει να αναδείξει πώς η νευροεπιστημονική έρευνα μπορεί να ρίξει φως στην κατανόηση των ιδιαίτερα περίπλοκων διαδικασιών που υποστηρίζουν την ανάπτυξη της μάθησης και της μνήμης και να δώσουν απάντηση σε ερωτήματα σχετικά με τις επιπτώσεις της έρευνας του εγκεφάλου στην καθημερινή ζωή και στην εκπαίδευση.
Το δεύτερο μέρος του βιβλίου εστιάζει στο πώς η νευροεπιστημονική έρευνα μπορεί να ρίξει φως σε σημαντικά θέματα που απασχολούν τον χώρο της ειδικής αγωγής. Παρουσιάζει ευρήματα που έχουν προκύψει από τη νευροεπιστήμη και έχουν συμβάλλει στην πληρέστερη κατανόηση των αιτιών των αναπτυξιακών διαταραχών, στην καλύτερη περιγραφή των χαρακτηριστικών αυτών των ατόμων και έχουν ανοίξει δρόμους για την πρώιμη ανίχνευση, την έγκυρη διάγνωση και την έγκαιρη εκπαιδευτική παρέμβαση στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Το βιβλίο απευθύνεται σε φοιτητές/τριες, ερευνητές/τριες, εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες των επιστημών της Αγωγής και της Υγείας, προσφέροντας ένα χρήσιμο βοήθημα ώστε να κατανοήσουν πως τα ερευνητικά ευρήματα, από τις νευροεπιστήμες, μπορούν να επαναπροσδιορίσουν τη γνώση γύρω από την εκπαίδευση και μάθηση και πώς αυτή η γνώση μπορεί να αξιοποιηθεί από την εκπαιδευτική πρακτική.

«Έχοντας ξεκινήσει την επιστημονική μου δραστηριότητα από τον χώρο της νευροφυσιολογίας, αλλά πορευόμενος ως διδάσκων επί είκοσι και πλέον χρόνια σε παιδαγωγικά τμήματα διαπίστωσα πολλές φορές την αναγκαιότητα ενός συγγράμματος που να είναι πιο προσιτό στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και γενικά επαγγελματιών ή/και φοιτητών επιστημών της αγωγής και της υγείας. Ενός συγγράμματος, το οποίο δεν θα επιχειρεί να υποκαταστήσει άλλα εξαιρετικά συγγράμματα σχετικά με τη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου, αλλά να προσφέρει γνώσεις και πληροφορίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες των παραπάνω ειδικοτήτων, και εύκολα κατανοητές από κάθε γονέα ή άλλο ενδιαφερόμενο για το πως οι νευροεπιστήμες μπορούν να επαναπροσδιορίσουν τη γνώση γύρω από την εκπαίδευση και τη μάθηση και πως αυτή η γνώση μπορεί να αξιοποιηθεί από την εκπαιδευτική πρακτική» τονίζει ο κ. Φίλιππος Βλάχος που είναι καθηγητής Ψυχοβιολογίας του Αναπτυσσόμενου Ανθρώπου στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής και διευθυντής του Εργαστηρίου Μαθησιακών Δυσκολιών, Προβλημάτων Λόγου και Επικοινωνίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Ο κ. Βλάχος είναι συγγραφέας του βιβλίου Αριστεροχειρία: Μύθοι και πραγματικότητα, και έχει συμμετάσχει στη συγγραφική ομάδα πολλών βιβλίων σχετικών με την Ψυχολογία, την Εκπαίδευση και τις Νευροεπιστήμες.
Πολλές ερευνητικές εργασίες του έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή και πανελλήνια επιστημονικά συνέδρια και πάνω από 130 μελέτες του έχουν δημοσιευθεί σε έγκυρα ελληνικά και ξενόγλωσσα επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους.
Έχει συμμετάσχει σε πολλά ελληνικά και διεθνή χρηματοδοτούμενα ερευνητικά προγράμματα και είναι μέλος επιστημονικών εταιρειών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το