Τοπικά

Στην πρίζα και τα πλοία στο λιμάνι του Βόλου

Στην… πρίζα θα μπαίνουν τα πλοία όταν πιάνουν στο λιμάνι του Βόλου, αλλά και σ’ αυτό της Σκιάθου από το 2030. Αυτό προβλέπει σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων από τα πλοία.

Το πρόγραμμα σχεδιάζεται να τεθεί σε ισχύ το 2030, που σημαίνει ότι ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου και το Λιμενικό Ταμείο Σκιάθου θα πρέπει να προβούν στις απαραίτητες επενδύσεις στις υποδομές, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της Ε.Ε.. Αν και συζητείται το ενδεχόμενο να μείνουν εκτός προγράμματος λιμάνια σε νησιά, που δεν είναι διασυνδεμένα με το ηπειρωτικό δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η Σκιάθος συνδέεται πολύ σύντομα με το δίκτυο της χερσαίας χώρας μέσω του αγωγού από την Εύβοια, οπότε θα αναγκαστεί να εφαρμόσει το σχέδιο στο λιμάνι της. Το πρόβλημα στην υλοποίηση αυτού του φιλόδοξου σχεδίου είναι οι πόροι που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών τόσο από την πλευρά του ΟΛΒ, όσο από τον ΑΔΜΗΕ για την εγκατάσταση του δικτύου μέχρι και τις λιμενικές εγκαταστάσεις. Η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει να αναπτύξει υποδομές εναλλακτικών καυσίμων στις οδικές, θαλάσσιες, σιδηροδρομικές και αεροπορικές μεταφορές. Η πρωτοβουλία πληροί τη ρητή απαίτηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal) για υποχρέωση των ελλιμενισμένων σκαφών, να χρησιμοποιούν την παρεχόμενη από ξηράς ηλεκτρική ενέργεια. Η πρωτοβουλία συμπληρώνει πλήρως τη δράση για εναλλακτικά καύσιμα «Fuel EU maritime» και επιχειρεί να κινητοποιήσει τον κλάδο, ο οποίος δεν φαίνεται διατεθειμένος να αναλάβει δυναμικές ενέργειες και να προβεί στις απαραίτητες επενδύσεις εκσυγχρονισμού.
Ελληνικά λιμάνια εμφανίζονται διστακτικά στην υλοποίηση επενδύσεων σε συστήματα για την από ξηράς παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία, θεωρώντας πως είναι οικονομικά ασύμφορες. Από την άλλη πλευρά, η περιορισμένη διείσδυση υποδομών για την από ξηράς παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα λιμάνια είναι πολύ πιθανό να υπονομεύσει τους ισότιμους όρους ανταγωνισμού, κυρίως για όσους επενδύουν για πρώτη φορά, καθώς τα σκάφη που δεν διαθέτουν υποδομές για να τροφοδοτούνται με ηλεκτρική ενέργεια, θα μεταφέρουν ενδεχομένως τις εμπορικές τους δραστηριότητες σε άλλα λιμάνια.

Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να οριστούν ελάχιστες απαιτήσεις για τα λιμάνια σε όλο το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών. Ο κανονισμός, μεταξύ άλλων, προβλέπει την κατασκευή μιας τουλάχιστον εγκατάστασης ηλεκτροδότησης έως την 1η Ιανουαρίου 2025, εντός όλων των λιμένων εσωτερικής ναυσιπλοΐας του κεντρικού Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ – Μ). Για τη χώρα μας αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προσαρμοσθούν αμέσως τα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου.

Επίσης την κατασκευή μιας τουλάχιστον εγκατάστασης εντός όλων των λιμένων εσωτερικής ναυσιπλοΐας του εκτεταμένου ΔΕΔ-Μ έως την 1η Ιανουαρίου 2030. Εδώ συμπεριλαμβάνονται τα λιμάνια του Βόλου, Ελευσίνας, Καβάλας, Καλαμάτας, Κατάκολου, Κέρκυρας, Κυλλήνης, Λαύριου, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Νάξου, Πάρου, Ραφήνας, Ρόδου, Σαντορίνης, Σκιάθου, Σύρου, Χαλκίδας, Χανίων και Χίου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το