Τοπικά

Σεξουαλική αγωγή από το διαδίκτυο – Ενδιαφέρουσα έρευνα στο 1ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας

Από τους φίλους, το ίντερνετ και την τηλεόραση ενημερώνονται οι περισσότεροι έφηβοι για τα θέματα της σεξουαλικής υγείας και των σχέσεων, ενώ πολύ λιγότεροι είναι αυτοί που συζητούν τέτοιου είδους ζητήματα με τους γονείς τους, όπως προκύπτει από έρευνα που διεξήχθη στο 1ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας.

Η σεξουαλική αγωγή δεν υπάρχει δυστυχώς ως θεματική ενότητα στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και επαφίεται στην ευαισθησία του εκπαιδευτικού, να αναδείξει αυτό το σημαντικό θέμα μέσα από κάποιο πρόγραμμα. Ωστόσο η ενημέρωση των μαθητών κρίνεται απαραίτητη, καθώς οι μαθητές θέλουν να λάβουν πληροφορίες αναφορικά με τις αλλαγές που υφίστανται στο σώμα τους, να ενημερωθούν για τα ζητήματα της σεξουαλικής υγείας και των σχέσεων. Η σεξουαλική αγωγή στο σχολείο παλιότερα αποτελούσε ένα θέμα ταμπού, που δύσκολα το άνοιγαν οι εκπαιδευτικοί. Τα τελευταία χρόνια, όμως οι συνθήκες άλλαξαν και όλο και περισσότεροι προσπαθούν να ενημερώσουν τους μαθητές μέσα από συζητήσεις και εκδηλώσεις, όπου προσκεκλημένοι είναι επιστήμονες. Άλλωστε στα σχολεία έχουν ενταχθεί πλέον και ειδικότητες, όπως οι νοσηλευτές, που μπορούν να διαθέτουν μια επιπλέον γνώση σε αυτά τα ζητήματα. Στο 1ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας υλοποιείται ενδιαφέρουσα δράση για τη σεξουαλική αγωγή μέσα από την ενημέρωση των μαθητών και τη συμμετοχή τους σε εκδηλώσεις. Ο καθηγητής με την ειδικότητα του νοσηλευτή κ. Γιάννης Καραδόντας υλοποιεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα με τη συμμετοχή μαθητών της Α’ Τάξης. Άλλωστε το 1ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας έχει περίπου 550 μαθητές και η ενημέρωση γίνεται σταδιακά ανά τάξη. «Αυτό που θέλουμε μέσα από αυτή τη δράση, είναι να ενημερώσουμε τους μαθητές για ζητήματα σεξουαλικής αγωγής και παράλληλα να τους ευαισθητοποιήσουμε, ώστε να συζητούν τέτοια θέματα με τους γονείς τους, αλλά και με τους ειδικούς, που έχουν την γνώση. Οι μαθητές βρίσκονται στη φάση της εφηβείας και είναι φυσιολογικό να έχουν πολλά ερωτήματα, τα οποία καλό είναι να απαντώνται από τους επιστήμονες», τόνισε ο κ. Καραδόντας. Ο ίδιος υλοποίησε μια ενδιαφέρουσα έρευνα με ερωτηματολόγιο, όπου συμμετείχαν 160 μαθητές της Α’ Τάξης. «Σε ένα από τα ερωτήματα που θέσαμε, ήταν ποιες είναι οι πηγές πληροφόρησης, που έχουν αναφορικά με τα σεξουαλικά ζητήματα. Οι 110 από τους 160 απάντησαν ότι η ενημέρωσή τους προέρχεται από την τηλεόραση, το διαδίκτυο και τους φίλους. Αντιθέτως μόνο 25-30 μαθητές ανέφεραν ότι ενημερώνονται από το σχολείο και τους γονείς. Βλέπουμε, λοιπόν ότι οι μαθητές δυσκολεύονται να μιλήσουν για τέτοια θέματα με τους γονείς τους και προσπαθούν μόνοι τους να μάθουν κάποια πράματα. Επίσης ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως το 60% των μαθητών, που έχουν μεγαλύτερο αδελφό, επίσης δεν έχουν συζητήσει τέτοια θέματα», ανέφερε ο καθηγητής. Διαπιστώνεται δηλαδή ότι οι έφηβοι διστάζουν για διάφορους λόγους, να συζητήσουν το θέμα της σεξουαλικής υγείας ακόμη και με τα μεγαλύτερα αδέλφια τους, που κάποιος θα ανέμενε ότι θα μπορούσε να υπάρχει μια μεγαλύτερη άνεση και οικειότητα. Επομένως οι έφηβοι θέλουν να μάθουν, να ενημερωθούν, αλλά η πληροφόρησή τους πρέπει να προέρχεται από σωστές πηγές, ώστε να είναι και πιο ασφαλείς. Άλλωστε, όπως έδειξε και η έρευνα, υπάρχει ένα ποσοστό 40% των μαθητών, που ανέφερε ότι έχει πέσει θύμα παραπληροφόρησης από το διαδίκτυο για τα θέματα της σεξουαλικής υγείας. Και οι σημερινοί γονείς μπορεί να είναι πιο ευαισθητοποιημένοι και να μεγάλωσαν σε εποχές με μεγαλύτερες κοινωνικές ελευθερίες, ωστόσο το χάσμα των γενεών φαίνεται πως πάντα, διαχρονικά παίζει ένα ρόλο, όσα χρόνια και αν περάσουν. Στο πλαίσιο των ενημερωτικών δράσεων οι μαθητές ενημερώθηκαν και για τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, επίσης ένα πολύ σημαντικό ζήτημα. Ο διευθυντής του 1ου ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας κ. Δημήτρης Κόκκινος δήλωσε πως «ως σχολείο προσπαθούμε να υλοποιούμε διάφορες δράσεις για την ενημέρωση των μαθητών αλλά και των γονέων για διάφορα θέματα. Η σεξουαλική υγεία είναι ένα από αυτά, καθώς θεωρούμε, όπως φάνηκε άλλωστε και από την έρευνα που έγινε βάσει ερωτηματολογίου, πως οι μαθητές προσπαθούν να ενημερωθούν από πηγές, που δυστυχώς δεν είναι συνήθως τόσο αξιόπιστες. Και μπορούμε ως σχολείο να αισθανόμαστε και τυχεροί, καθώς διαθέτουμε το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό, που μπορεί να αναλάβει τέτοιες πρωτοβουλίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης. Ο κ. Καραδόντας εργαζόταν για χρόνια στο ΕΣΥ και πλέον είναι καθηγητής, ενώ έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές. Επομένως έχει τη γνώση για την υλοποίηση δράσεων, που αφορούν στη σεξουαλική αγωγή, η οποία δεν διδάσκεται στο σχολείο. Εμείς βέβαια στον τομέα υγείας που έχουμε, ορισμένοι μαθητές μπορούν και διδάσκονται αυτά τα θέματα από το μάθημα της βιολογίας και της αγωγής υγείας».

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το