Τοπικά

“Η διαβούλευση για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας να μην εγκλωβιστεί σε άγονους τοπικιστικούς ανταγωνισμούς και κοκορομαχίες”

«Ο σχεδιασμός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας πρέπει να γίνει με επιστημονικά και εκπαιδευτικά κριτήρια» επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η δημοτική κίνηση «Μαζί για τον Βόλο ενώ καλεί η διαβούλευση να μην εγκλωβιστεί σε άγονους τοπικιστικούς ανταγωνισμούς και κοκορομαχίες. Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της:

«Να στηρίξουμε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και να το αφήσουμε να αναπτυχθεί όπως αυτό γνωρίζει καλύτερα.
Η τοπική αυτοδιοίκηση είναι το κατεξοχήν πεδίο όπου έρχεται να συναντηθεί ο μακρόπνοος σχεδιασμός για μια περιοχή,με τις παρεμβάσεις για καλύτερη καθημερινότητα αλλά και ποιότητα ζωής.
Έχοντας υπόψη μας πάντα το παραπάνω ,ως δημοτική κίνηση μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα ότι έχει να κάνει με σχεδιασμούς που από όλες τις απόψεις επηρεάζουν την αναπτυξιακή προοπτική και την φυσιογνωμία τόσο της πόλης του Βόλου αλλά και του πολυτιμότερου φορέα γνώσης που υπάρχει στην πόλη και που δεν είναι άλλο από το Π.Θ , το οποίο δεν πρέπει μόνο να θυμόμαστε ότι υπάρχει όταν μας βολεύει.
Βρισκόμαστε λοιπόν μπροστά σε αλλαγές στην δομή και τη λειτουργία του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Όπως και όλες οι σοβαρές αλλαγές έτσι και αυτή αναμένεται να έχει δυσκολίες. Δυσκολίες οι οποίες γίνονται μεγαλύτερες όταν με ευκολία ζητάμε γρήγορα αποτελέσματα. Στην περίπτωση της Θεσσαλίας δεν υπήρχαν από την αρχή εύκολα ζητήματα καθώς τόσο τo ΤΕΙ όσο και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας υπήρξαν θύματα μιας εντελώς ανεύθυνης τοπικιστικής, πελατειακής και καιροσκοπικής πολιτικής,που έρχεται από το παρελθόν και επιβιώνει μέχρι και σήμερα. Κάτι το οποίο δεν μπορεί να συνεχίζεται και στις μέρες μας.
Με την τελική πρόταση για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας πρέπει όντως το Π.Θ να «παρέχει εκπαίδευση σε σύγχρονα αντικείμενα σπουδών που καλύπτουν ανάγκες της περιφέρειας και της χώρας, διασφαλίζει την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των υφιστάμενων ερευνητικών και εκπαιδευτικών υποδομών, πετυχαίνει την ύπαρξη κρίσιμων μεγεθών στην εκπαίδευση και την έρευνα, καθώς και επιστημονικών συνεργιών και όλα αυτά με την ένταξη των διάσπαρτων ερευνητικών δομών της Θεσσαλίας και μέρους της Στερεάς Ελλάδας στο Πανεπιστήμιο και την αξιοποίηση του ερευνητικού δυναμικού τους στην εκπαίδευση και την έρευνα», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Σε αυτό στα λόγια δεν μπορεί ανοικτά να διαφωνήσει κανείς. Στην πράξη όμως;

Από την πλευρά μας θα θέλαμε να αποφύγουμε την εύκολη και ανέξοδη κριτική με κορόνες για καταστροφή και υφαρπαγή σχολών ( άραγε γνωρίζουν όλoι κατά που πέφτει το Π.Θ;). Αυτό που χρειάζεται είναι να συνεισφέρουμε εποικοδομητικά και δημιουργικά στην προοπτική του νέου θεσμού, μακριά τόσο από ανεύθυνους τοπικισμούς όσο και αγκυλώσεις που τόσο πολύ δεν μας αφήνουν να δούμε παραπέρα το μέλλον. Τι θα έπρεπε να ζητάμε ως πόλη; Με ποια κριτήρια με τι σχεδιασμό και όραμα για το μέλλον;
Αν δεν δούμε το Πανεπιστήμιο με μια νέα ματιά και όχι όπως έως τώρα , αν δεν θεωρήσουμε το Πανεπιστήμιο ως μια μακροπρόθεσμη επένδυση για τον τόπο στο σύνολό του, και πέρα από τη Θεσσαλία, όπως αυτός εκφράζεται στην προοπτική της νέας γενιάς και της επιστημονικής κοινότητας αλλά αντιθέτως συνεχίσουμε να βλέπουμε το Π.Θ μέσα από οικονομίστικες και πολιτικάντικες προτεραιότητες που είδαμε που μας έχουν οδηγήσει, τότε δεν μπορούμε να πάμε μακριά.
Θέλουμε ή όχι την περαιτέρω ανάπτυξη ενός σύγχρονου πλέγματος εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που να υπηρετεί τις ανάγκες της κοινωνίας και ενός νέου και όχι ξεπερασμένου παραγωγικού μοντέλου και εξασφαλίζει στους νέους καλύτερα εφόδια;
Θέλουμε επιτέλους την αξιοποίηση της ερευνητικής δραστηριότητας; Θέλουμε μια πραγματική αναβάθμιση στη δημόσια μετα-λυκειακή τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση σε άμεση συνάφεια και υποστήριξη από ένα πανεπιστήμιο υψηλού κύρους και εμβέλειας; Πιστεύουμε πως με την συγκρότηση ενός Ενιαίου Χώρου Έρευνας και Εκπαίδευσης με ισχυρές δομές και κρίσιμες μάζες θα έχουμε ως αποτέλεσμα ορθολογικό και αποτελεσματικό σχεδιασμό με οικονομίες κλίμακας και συνέργειες σε θεματικούς και χωρικούς άξονες, κάτι που τόσο έχει λείψει;
Αν ναι ας δούμε πως μπορεί να γίνει αυτό, διότι αν η συζήτηση περιοριστεί στο επίπεδο αν η έδρα και όχι ολόκληρη η σχολή ή το τμήμα είναι εδώ ή εκεί, για να μη χαθούν φοιτητές από μια πόλη και τους πάρει η άλλη, αυτό δεν βοηθά.

Το σημαντικότερο είναι ο διάλογος και η διαβούλευση να μην εγκλωβισθεί σε άγονους τοπικιστικούς ανταγωνισμούς και κοκορομαχίες και έτσι κινδυνεύουμε να υπονομεύσουμε την αποτελεσματικότητα του Πανεπιστημίου δηλαδή τη δυνατότητά του να μορφώνει πολίτες και να παράγει σημαντικό και χρήσιμο για την κοινωνία ερευνητικό έργο.
Η καλύτερη λύση και για αυτό συντασσόμαστε με αυτή είναι πως όλος ο σχεδιασμός πρέπει να γίνει με επιστημονικά και εκπαιδευτικά κριτήρια, κάτι που και οι Πρυτανικές αρχές πιστεύουν. Ε μάλλον κάτι παραπάνω ξέρουν και δεν αγαπάνε το Πανεπιστήμιο ούτε λιγότερο ούτε πρόσκαιρα.
Αντί οι αιρετοί ά και β΄βαθμού αλλά και οι φορείς και παράγοντες να προβαίνουν σε πλειοδοσία διεκδικήσεων που θυμίζουν άλλες γραφικές εποχές, θα έπρεπε να δώσουν τον καλύτερο τους εαυτό πλειοδοτώντας σε προσφορά για την καλύτερη λειτουργία του νέου Πανεπιστημίου (στο Βόλο ας πούμε θυμάστε μεγάλη βοήθεια του Δήμου προς το Π.Θ όλα τα χρόνια;).
Από την άλλη το τελικό αποτέλεσμα πρέπει να υπηρετήσει τον τόπο και αυτό να αποτυπωθεί καθαρά σε περισσότερη γνώση και μόρφωση σε τοπικό περιφερειακό αλλά και εθνικό επίπεδο.
Πιστεύουμε και ελπίζουμε πως όλες οι παρατηρήσεις και διορθώσεις που προτείνει η ακαδημαϊκή κοινότητα πάνω σε ένα σχέδιο που όπως παραδέχεται είναι σε σωστή κατεύθυνση για το μέλλον του ΠΘ, να εισακουστούν και να γίνουν δεκτές».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το