Τοπικά

Πού στρέφονται οι «κομμένοι» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής – Συμπεράσματα ερευνητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων, κατά το τρέχον ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 συνολικά 28.063 φοιτητές σπουδάζουν στα κολέγια, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων έχει έδρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, επίσημα θεσμοθετημένα κολέγια στην Ελλάδα είναι 32. Όμως τα ξένα ΑΕΙ με παραρτήματα στην Ελλάδα είναι 30: 25 βρετανικά, 2 γαλλικά, 2 αμερικανικά και 1 τσεχικό. Η διαφορά οφείλεται στο γεγονός ότι κάποιο πανεπιστήμιο μπορεί να συνεργάζεται με παραπάνω από δύο κολέγια, αλλά και το αντίστροφο.
Στα κολέγια υπήρξε αύξηση των φοιτητών τους κατά 10% το τρέχον ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 σε σχέση με το 2021-2022. Σύμφωνα με σχετικές εκτιμήσεις η αύξηση δεν οφείλεται στη θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, αλλά στο Brexit. Πολλά Ελληνόπουλα που παλαιότερα επέλεγαν να σπουδάσουν στη Βρετανία, τώρα προτιμούν κάποιο ελληνικό κολέγιο, το οποίο συνεργάζεται με βρετανικό πανεπιστήμιο και λειτουργεί ως παράρτημα.
Σύμφωνα με έρευνα του κ. Γιάννη Κιουβρέκη, αναπληρωτή καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και του κ. Γεωργίου Ανδρικόπουλου, οι επτά στους δέκα (68%) φοιτητές δήλωσαν ότι δεν είχαν ως πρώτη τους επιλογή το κολέγιο, σε αντίθεση με το υπόλοιπο 32%. Ο ένας στους δύο (54%) διάλεξε να σπουδάσει σε κολέγιο επειδή δεν εισήχθη μέσω των πανελλαδικών στη σχολή ελληνικού ΑΕΙ που ήθελε. Αιτιολογώντας την επιλογή για το κολέγιο, το 43% ανέφερε ότι ήθελε να σπουδάσει κοντά στο πατρικό του. Ως προς την κοινωνικοοικονομική κατάσταση των φοιτητών των κολεγίων, το 32% απάντησε ότι η οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του είναι σταθερή, το 27% σταθερά καλή, το 24% ότι είναι μέτρια, το 13% ότι η οικογενειακή οικονομική κατάστασή του δεν είναι καλή και το 4% ότι είναι πολύ καλή. Οι περισσότεροι φοιτητές κολεγίων σπουδάζουν σε προπτυχιακό επίπεδο, με τα ετήσια δίδακτρα των προπτυχιακών προγραμμάτων να κυμαίνονται από 4.500 έως 8.000 ευρώ και των μεταπτυχιακών από 7.000 έως 9.000 ευρώ.
Όπως δήλωσε ο κ. Ιωάννης Βερβερίδης, γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων, «βεβαίως, όλα τα κολέγια δεν έχουν τις ίδιες απαιτήσεις, οι οποίες σχετίζονται και με ποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού συνεργάζεται κάθε κολέγιο» προσθέτει ο κ. Βερβερίδης, εκτιμώντας ότι όσα παιδιά δεν εισέρχονται στα δημόσια πανεπιστήμια επειδή δεν ξεπέρασαν τη χαμηλόβαθμη ΕΒΕ κάποιας σχολής, κατευθύνονται στα ΙΕΚ και όχι στα ιδιωτικά κολέγια.
Η αξία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης άρχισε να αποτυπώνεται ευκρινώς τα τελευταία χρόνια μέσα στην οικονομική κρίση που πέρασε η χώρα. Τότε κατεγράφη αύξηση του ενδιαφέροντος για σπουδές στα ΙΕΚ. Χαρακτηριστικό είναι ότι ένας στους τέσσερις σπουδαστές ΙΕΚ επέλεξε να επιστρέψει στα θρανία έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του σε κάποιο ΑΕΙ. Σύμφωνα με έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, το 2020 συνολικά το 23,9% των σπουδαστών στα ΙΕΚ ήταν απόφοιτοι πανεπιστημίου (9,9%) ή ΤΕΙ (9,2%), ενώ το 4,8% ήταν κάτοχοι μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου. Οι υπόλοιποι ήταν απόφοιτοι λυκείου (46,4%), ΤΕΕ (11,5%) και ΙΕΚ (18%). Το ποσοστό των σπουδαστών ΙΕΚ με προηγούμενο πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σχεδόν πενταπλασιάστηκε, καθώς το 2012 το ποσοστό των αποφοίτων ΑΕΙ που σπούδαζαν σε ΙΕΚ ήταν 5,2%.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το