Τοπικά

Π. Σκάγιαννης: “Η κρίση οδήγησε τα μεγάλα έργα σε αποκρατικοποίηση”

Ενδιαφέρουσα διάλεξη με θέμα τον νεοφιλελευθερισμό, την κρίση, και τα μεγάλα έργα στην Ελλάδα πραγματοποίησε χθες στο Τμήμα Χωροταξίας ο καθηγητής Πολιτικής των Υποδομών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Παντελής Σκάγιαννης.

Απαντώντας σε ερωτήσεις της «Θ» ο κ. Σκάγιαννης έκανε μια γρήγορη αναδρομή στο θέμα των έργων υποδομών εν μέσω της κρίσης λέγοντας πως τα μεγάλα έργα υποδομής έχουν υπάρξει μεγάλο διακύβευμα στην περίοδο της κρίσης διότι οι διαχειριζόμενοι την κρίση θεώρησαν ότι μέσω της πώλησης των υποδομών θα μπορούσαν να ξεπληρώσουν ένα μεγάλο μέρος του χρέους» ενώ αναλύοντας την ιστορική εξέλιξη επισήμανε πως «το πρώτο μνημόνιο (Μάιος 2011) ασχολήθηκε κυρίως με την απελευθέρωση αγορών (π.χ. οδικές μεταφορές, ενέργεια). Ο σχεδιασμός από το πρώτο μεσοπρόθεσμο (Ιούλιος 2011) ήταν ότι με αποκρατικοποιήσεις, δηλαδή από πωλήσεις έργων υποδομών (ή δικαιωμάτων στις υποδομές) θα μπορούσαν να μαζευτούν 50 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2015 που θα ήταν μια μεγάλη συμβολή για την αποπληρωμή των έργων αυτών.
Έτσι, το πρώτο μεσοπρόθεσμο προέβλεψε πωλήσεις 54 έργων υποδομών κυρίως μέσω πώλησης μετοχών, όπως επίσης την ίδρυση του ΤΑΙΠΕΔ για τον σκοπό αυτό, η οποία ίδρυση περιελάμβανε αρκετά σκληρούς όρους. Για παράδειγμα τέτοιες υποδομές ήταν ΟΤΕ, ΕΥΑΘ, ΟΛΠ,ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΛΠΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΕΛΤΑ, Λιμάνια, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ, Αυτοκινητόδρομοι, Περιφερειακά Αεροδρόμια, ΕΥΑΘ, ακίνητη περιουσία.
Το δεύτερο μνημόνιο (Φεβρουάριος 2012) επιβεβαιώνει τα παραπάνω και τα αναδιατάσσει δηλώνοντας την πρόθεση μέχρι τέλους του 2014 να έχουν μαζευτεί 39,2 δις, ενώ δεσμεύεται και για απελευθέρωση ΤΑΧΙ, ομαδοποίηση- ιδιωτικοποίηση αερολιμένων, πρόσβαση τρίτων στην παραγωγή ενέργειας από λιγνίτη, υδροηλεκτρική παραγωγή, κ.λπ. Προστίθεται επίσης η επιδίωξη πωλήσεων κρατικών μεριδίων σε ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, ΔΑΑ, Αυτοκινητόδρομοι, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΟΛΠ, ΟΛΘ, μεγάλα και μικρά λιμάνια και μαρίνες, και ακίνητη περιουσία».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το