Τοπικά

Μετεξεταστέος ο επαγγελματικός προσανατολισμός στο σχολείο – Σε φροντιστήρια και ειδικούς οι υποψήφιοι για συμπλήρωση μηχανογραφικού

Ελάχιστες είναι οι δυνατότητες που έχουν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων για να ενημερωθούν για τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό μέσα από το Λύκειο, καθώς αντίστοιχο μάθημα ή δομή δεν υφίστανται εδώ και χρόνια.
Αύριο λήγει η προθεσμία που έχουν οι υποψήφιοι για να υποβάλουν το μηχανογραφικό τους δελτίο και ένα συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως και φέτος δεν είχαν κάποια βοήθεια από το σχολείο. Η βοήθεια είναι ουσιαστικά μόνο σε επίπεδο τεχνικής υποστήριξης, δηλαδή να βοηθήσουν οι καθηγητές κάποιους υποψήφιους να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο. Ωστόσο, σε άλλο επίπεδο, αυτό της συμβουλευτικής, η βοήθεια είναι πολύ περιορισμένη.
Μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών οι υποψήφιοι μετέβηκαν στα Λύκεια, όπου έλαβαν τους κωδικούς για να εισέλθουν στην πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας και να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό δελτίο.

Πώς θα ενημερωθούν για το περιεχόμενο σπουδών των τμημάτων, τα μαθήματα και τις επαγγελματικές τους προοπτικές; Σε βασικά ερωτήματα, όπου οι υποψήφιοι θα ήθελαν να λάβουν μια απάντηση, δυστυχώς δεν την έχουν. Έτσι τον ρόλο του βοηθού αναλαμβάνουν οι γονείς, όσοι έχουν γνώσεις, κάποιοι φίλοι των γονέων, αν βρίσκονται σε εργασιακούς χώρους για τους οποίους ενδιαφέρονται οι υποψήφιοι, αλλά και το διαδίκτυο ή κάποιοι φίλοι των παιδιών.
Γιατί στα Λύκεια δεν υπάρχει μάθημα επαγγελματικού προσανατολισμού, ούτε κάποια οργανωμένη δομή που να βοηθά τους υποψήφιους.
Τα ΓΡΑΣΕΠ που υπήρχαν παλιότερα, χρειάζονται μεγαλύτερη στελέχωση για να μπορούν να εξυπηρετήσουν τους εκατοντάδες υποψήφιους.
Το αποτέλεσμα είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός να λείπει από το σχολείο.

Άλλωστε οι υποψήφιοι που έγραψαν πολύ καλά και έτσι εισάγονται εκεί που θέλουν εξαρχής ή άλλοι που έγραψαν τόσο όσο για να εισαχθούν στη σχολή της επιθυμίας τους δεν είναι η πλειονότητα. Οι περισσότεροι έχουν γράφει βαθμούς που προσεγγίζουν τα θέλω τους, αλλά δεν τα εξασφαλίζουν, ενώ πρέπει να κάνουν και αναπροσαρμογή στόχων και σχεδίων.
Διευθυντές Λυκείων αναφέρουν πως «αυτή την περίοδο στα Λύκεια προσφέρεται κυρίως τεχνική υποστήριξη στους υποψήφιους, να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο, αν δεν νιώθουν ασφαλείς να το κάνουν μόνοι τους. Παράλληλα, σε κάποια σχολεία μπορεί να υπάρχουν και ορισμένοι καθηγητές για να δώσουν μια μικρή συμβουλή. Ωστόσο, ψυχομετρικά τεστ για να δούμε τις κλίσεις των μαθητών δεν γίνονται στα Λύκεια. Και είναι αλήθεια πως οι μαθητές ζητούν να λάβουν ορισμένες πληροφορίες τις οποίες οι καθηγητές προσπαθούν μέσα από το διαδίκτυο να τις δώσουν».
Ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Σχολείων Βόλου κ. Αντώνης Μπέκος ανέφερε πως «αυτή τη στιγμή το Λύκειο μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές του ως προς τον επαγγελματικό προσανατολισμό, μόνο μέσω κάποιων ενημερωτικών εκδηλώσεων, όπου καλούνται να μιλήσουν εκπρόσωποι επαγγελμάτων, μέσω των «ανοικτών θυρών» που διοργανώνει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και έτσι οι υποψήφιοι γνωρίζουν τα τμήματα του Βόλου, ή και μέσω κάποιων σχολικών προγραμμάτων που μπορεί να περιλαμβάνουν επισκέψεις σε φορείς και χώρους εργασίας. Όμως, θα έπρεπε να υπάρχει μια πιο οργανωμένη κατάσταση για τον επαγγελματικό προσανατολισμό των υποψήφιων. Βέβαια υπάρχουν και οι σύμβουλοι σταδιοδρομίας που απευθύνονται οι υποψήφιοι με την προϋπόθεση οι γονείς να έχουν την οικονομική δυνατότητα».

Ταχύτατες μεταβολές στα επαγγέλματα
Ο διευθυντής του 4ου ΓΕΛ Βόλου κ. Νίκος Ιωαννίδης επισημαίνει πως «η ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία είναι αναγκαία, γιατί οι προοπτικές των επαγγελμάτων μεταβάλλονται ταχύτατα, νέα επαγγέλματα εντάσσονται στην κοινωνία, ενώ υπάρχουν ευκαιρίες για σταδιοδρομία και μέσα από εξειδικευμένες επιλογές. Για όλα αυτά οι υποψήφιοι χρειάζονται στήριξη από ανθρώπους που θα είναι επιμορφωμένοι να προσφέρουν μια τέτοια υπηρεσία στο σχολείο».

Στα φροντιστήρια
Αρκετοί υποψήφιοι καταφεύγουν στα φροντιστήρια για να ενημερωθούν για τα τμήματα, για να συμπληρώσουν με έναν προσεκτικό τρόπο τις σχολές στο μηχανογραφικό και να λάβουν μια συμβουλή για το πώς μπορούν να συνδυάσουν τους βαθμούς τους με τα θέλω και τις κλίσεις τους. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, το 70% των υποψήφιων που φοίτησαν φέτος σε φροντιστήριο της πόλης, χρειάστηκε να βοηθηθεί από τους καθηγητές για να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Μαγνησίας κ. Κώστας Νάνος ανέφερε πως «πολλά φροντιστήρια παρέχουν και την υπηρεσία της συμβουλευτικής στους υποψήφιους, όπως να τους βοηθήσουν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό, να τους συμβουλεύσουν για ένα τμήμα. Βέβαια για πιο εξειδικευμένες συμβουλές ορισμένα φροντιστήρια συνεργάζονται και με συμβούλους σταδιοδρομίας, οι οποίοι μπορούν να συνδράμουν στους υποψήφιους ακόμη πιο ουσιαστικά».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το