Τοπικά

Μεϊκόπουλος:Η κυβέρνηση να απαντήσει για την ασφάλεια της επένδυσης Υγροποιημένου Αερίου στο Βόλο

Να δώσει τη δική της απάντηση σχετικά με την ασφάλεια της επένδυσης Υγροποιημένου Αερίου στον Βόλο καλεί την κυβέρνηση ο βουλευτής Μαγνησίας του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.

Αναλυτικά η δήλωσή του:

“Πριν από λίγες μέρες, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ) και ο Δήμαρχος της πόλης ανακοίνωσαν τη νέα επένδυση για εγκατάσταση αγωγού υγροποιημένου φυσικού αερίου στα Πευκάκια, με σκοπό να τροφοδοτεί τις βιομηχανίες και επιχειρήσεις της περιοχής.

Η επένδυση «ανακοινώθηκε» και όχι «παρουσιάστηκε», ακριβώς γιατί δεν υπήρξε καμία σαφής αναφορά στον στρατηγικό σχεδιασμό της επένδυσης. Έγινε παρουσίαση του χώρου εγκατάστασης του αγωγού μέσω της εφαρμογής του Google maps, τη στιγμή που οι επιστημονικοί φορείς της πόλης (Τεχνικό Επιμελητήριο, Πανεπιστήμιο, Ιατρικός Σύλλογος) δήλωναν πλήρη άγνοια για την εν λόγω επένδυση.

Σήμερα, 26/10/2021 σχεδόν μία ολόκληρη εβδομάδα μετά την ανακοίνωση της επένδυσης, αναμένεται να συνεδριάσουν για το θέμα οι επιστημονικοί φορείς του Βόλου.

Περαιτέρω προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ που επισκέφθηκε πρόσφατα το λιμάνι του Βόλου ως κύριος μέτοχος, δήλωσε ότι δεν έχει καμία επαφή με την εταιρεία που ανακοινώθηκε ότι θα αναλάβει την επένδυση. Σε ένα λιμάνι που προχωράει προς την ιδιωτικοποίηση, δεν απαντάται το βασικό ερώτημα για το αν η επένδυση είναι συμβατή με τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων καθώς και το master plan του λιμανιού και το αν αυτά θα πρέπει να αλλάξουν για να τη συμπεριλάβουν.

Σε μία περιβαλλοντικά επιβαρυμένη πόλη όπως ο Βόλος, όπου τα τελευταία χρόνια η έντονη συζήτηση για την ατμοσφαιρική επιβάρυνση επισφραγίζεται από τις εκφρασμένες δηλώσεις σύσσωμων των επιστημονικών φορέων της πόλης για σαφείς ενδείξεις αυξημένης ρύπανσης, η ασαφής ανακοίνωση μίας νέας επένδυσης, χωρίς αυτή να συνοδεύεται από την απαραίτητη ενημέρωση για το στρατηγικό της σχεδιασμό, αλλά και με την εκφρασμένη πλήρη άγνοια του ΤΑΙΠΕΔ ως κυβερνητικού φορέα και βασικού μετόχου του Λιμανιού, δημιουργεί δικαιολογημένη ανησυχία και εύλογες απορίες.

Το φυσικό αέριο θεωρείται επιστημονικά το καθαρότερο ενεργειακό καύσιμο, καθώς οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι κατά 40% λιγότερες από το πετρέλαιο και κατά 80% λιγότερες από το κάρβουνο, ενώ είναι και το πιο οικονομικό. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι άοσμο άχρωμο και μη τοξικό, αλλά σε κατάλληλες αναλογίες με το οξυγόνο γίνεται εύφλεκτο αέριο και μπορεί να αναφλεγεί με ένα μικρό σπινθήρα.

Η θερμοκρασία ανάφλεξης του υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι σχετικά υψηλή, κατατάσσοντάς το στα μη ιδιαιτέρως εύφλεκτα υλικά. Ωστόσο, αν πάρει φωτιά, η κατάσβεσή της είναι πρακτικά αδύνατη και στις περισσότερες περιπτώσεις η φωτιά σβήνει αφού εξαντληθεί το απόθεμα. Ξεχωριστό σημαντικό κίνδυνο αποτελούν και οι κρυογενικές θερμοκρασίες των εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου, κίνδυνο ίσως μεγαλύτερο από αυτόν της έκρηξης ή της φωτιάς.

Διαχρονικά, στη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου έχουν καταγραφεί περιπτώσεις πολύ σοβαρών εκρήξεων.Στην Αλγερία το 2014 μια έκρηξη σε εγκαταστάσεις Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου σκότωσε 27 εργαζόμενους και τραυμάτισε πολύ περισσότερους. Τον ίδιο χρόνο, σε μια εγκατάσταση Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, ιδιωτικής εταιρείας κοντά στη μικρή πόλη Plymouth της Washington, σημειώθηκε έκρηξη, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν αρκετοί εργάτες, ενώ πριν λίγο καιρό, τουλάχιστον 19 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και σχεδόν 200 τραυματίστηκαν στην Κίνα όταν σημειώθηκε έκρηξη σε βυτίο που μετέφερε Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο ενώ καταστράφηκαν κτίρια σε σχετικά μεγάλη απόσταση.

Στις ΗΠΑ οι προδιαγραφές για τέτοιου είδους επενδύσεις είναι αρκετά αυστηρές. Ο αμερικανικός Οργανισμός SIGTTO που είναι σύμβουλος ασφαλείας για τις εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου συνιστά μεταξύ άλλων ότι οι σταθμοί υγροποίησης δεν επιτρέπεται να εγκαθίστανται κοντά σε κατοικημένες περιοχές, ώστε να μην κινδυνεύει καμία ανθρώπινη ζωή και περιουσία από ενδεχόμενη διαρροή ή απελευθέρωση του αερίου.
Στην ίδια κατεύθυνση, τα Sandia National Laboratories όρισαν για λογαριασμό του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ τις λεγόμενες Ζώνες Επικινδυνότητας, που απαγορεύουν την εγκατάσταση τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου σε απόσταση μικρότερη των 3,5 χιλιομέτρων από κατοικήσιμη περιοχή.

Επίσης το παράδειγμα της Σουηδίας είναι από τα πλέον χαρακτηριστικά. Από τα πρώτα λιμάνια που χρησιμοποίησαν υγροποιημένο φυσικό αέριο για την τροφοδοσία οχηματαγωγών ήταν το λιμάνι της Στοκχόλμης. Όμως, στην περίπτωση αυτή, ο τερματικός αποθήκευσης του υγροποιημένου αερίου βρίσκεται 65 χιλιόμετρα μακριά από την πόλη.

Τα Πευκάκια είναι μία περιοχή πολύ κοντά στην πόλη του Βόλου, με γεωγραφική θέση απέναντι από τον κεντρικό λιμένα του Βόλου. Υπάρχουν οι σχετικές μελέτες που αποδεικνύουν την ασφαλή εγκατάσταση της μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου στα Πευκάκια, περιοχή ουσιαστικά εντός του αστικού ιστού;
Η Μαγνησία, που μαστίζεται από την ανεργία, που μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις πασχίζουν καθημερινά να επιβιώσουν, χρειάζεται πρωτοβουλία σοβαρών και βιώσιμων επενδύσεων.

Όμως, μία επένδυση χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, χωρίς επίσημες μελέτες βιωσιμότητας, ασφάλειας και μη περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, μία επένδυση που δεν ξεκαθαρίζει το αν και κατά πόσο είναι συμβατή με τις υπόλοιπες χρήσεις και το master plan ενός λιμανιού που βρίσκεται υπό ιδιωτικοποίηση και το κυριότερο, μία επένδυση που δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά μιας περιοχής και ενός λιμανιού που βρίσκονται εντός του αστικού ιστού, είναι απόλυτα λογικό να εγείρει έντονους προβληματισμούς και να προκαλεί αμφιβολίες τόσο σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας, όσο και στο επίπεδο των θεσμικών και επιστημονικές εκφράσεων.
Η κυβέρνηση, δια των αρμόδιων Υπουργείων, οφείλει να δώσει ξεκάθαρες και υπεύθυνες απαντήσεις. Καλώ τους συναδέλφους της συμπολίτευσης να διατυπώσουν δημόσια την άποψη τους γι’ αυτό το πολύ σοβαρό ζήτημα για το Βόλο και τους πολίτες του”.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το