Τοπικά

Μαθητές σε ρόλο «ντετέκτιβς» κλίματος – Δράση για ρύπανση από την ομάδα TALOS του Πανεπιστημίου

 

Την αέρια ρύπανση και το μικροκλίμα της πόλης μελετούν μαθητές του Βόλου μέσα από πρόγραμμα που υλοποιεί η ομάδα TALOS του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας η οποία συμμετέχει σε έναν ακόμη διαγωνισμό που αφορά στο περιβάλλον.
Όπως τονίστηκε από τους συντελεστές της ομάδας, «η ομάδα TALOS παίρνει μέρος στον διαγωνισμό που πραγματοποιείται από την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Διαστήματος (ESA) και αφορά στο πρόγραμμα Ντετέκτιβς Κλίματος. Ουσιαστικά οι μαθητές θα πρέπει να ερευνήσουν ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα της περιοχής τους και να αναζητήσουν λύσεις. Το πρόγραμμα έχει ξεκινήσει από τα μέσα Σεπτεμβρίου της ακαδημαϊκής χρονιάς 2022-2023 και ολοκληρώνεται τον Μάιο. Το περιβαλλοντικό πρόβλημα που θα αναδείξουν οι μαθητές αφορά στην αέρια ρύπανση και το μικροκλίμα της πόλης του Βόλου».

Δημιουργία ιστοσελίδας

Τα παιδιά έχουν δημιουργήσει μία ιστοσελίδα η οποία, αφού θα περιγράφει το πρόβλημα της ρύπανσης στην πόλη, θα το καταγράφει με ένα δίκτυο αισθητήρων που έχουν δημιουργήσει οι μαθητές μετρώντας μετεωρολογικές παραμέτρους όπως θερμοκρασία, υγρασία, ένταση και κατεύθυνση αέρα αλλά και αιωρούμενα σωματίδια PM10 και PM2.5 καθώς και ο δείκτης ποιότητας της ατμόσφαιρας (AQI). Επίσης για τον σκοπό του προγράμματος έχουν αγοραστεί δύο συστήματα μέτρησης των παραπάνω παραμέτρων ώστε οι μαθητές να μπορούν να εξακριβώσουν κατά πόσο οι μετρήσεις που κάνουν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ή χρειάζονται κάποιο συντελεστή διόρθωσης. Όλα τα παραπάνω θα ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα που έχουν δημιουργήσει οι μαθητές σε συνεργασία με φοιτητές του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Αυτό αποδεικνύει την άριστη συνεργασία που υπάρχει μεταξύ των δράσεων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για προγράμματα που αφορούν στους μαθητές αλλά και πολλές άλλες δράσεις εξωστρέφειας.
Ένα ακόμη σημαντικό κομμάτι της δράσης που έχουν αναλάβει οι μαθητές είναι δουν και το μικροκλίμα μιας περιοχής, δηλαδή να πάρουν δεδομένα σε πάρκα, πλατείες, υπαίθρια πάρκινγκ, σε δρόμους, κ.λπ. και να συγκρίνουν τα αποτελέσματα σύμφωνα με τη βιβλιογραφία που θα τους έχει δοθεί.
Το πρόγραμμα αυτό έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα αλλά παράλληλα οι μαθητές ευαισθητοποιούνται σε περιβαλλοντικά ζητήματα και γίνονται αρωγοί της προσπάθειας ενημέρωσης και άλλων μαθητών, σχολείων και φορέων.
Παραθέτουμε κι ένα μικρό παράδειγμα από τις μετρήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για την κατανόηση των δεδομένων καταγραφής. Σε γράφημα από τις μετρήσεις καταγράφεται η διακύμανση των τιμών αεριών ρύπων PM10 και PM2.5 κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022 καθώς και τον δείκτη ποιότητας ατμόσφαιρας AQI. Από το διάγραμμα είδαμε ότι υπήρχαν αυξημένες συγκεντρώσεις των σωματιδίων κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου 2022 και μόνο κάποιες ημέρες ήταν χαμηλότερες από την τιμή που ορίζει η Ευρωπαϊκή οδηγία. Η μέση ανώτατη ημερήσια τιμή είναι 50 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο για το ΡΜ10 ενώ για τα ΡΜ2.5 είναι τα 25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο. Αντίστοιχα συμπεράσματα βγαίνουν και από το δεύτερο διάγραμμα που αφορά στη διακύμανση θερμοκρασίας και σχετικής υγρασίας. Οι μαθητές λοιπόν, έχοντας μελετήσει τη βιβλιογραφία αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τι σημαίνουν οι μετρήσεις και πως συνδέονται τα μετεωρολογικά δεδομένα. Ενημερώνουν την εκπαιδευτική κοινότητα για το περιβαλλοντικό πρόβλημα της περιοχής τους και για τις προτεινόμενες λύσεις.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το