Πολιτισμός

Μαγικές μουσικές αύριο στο Κορδάτος – Συναυλία: «Σαξοφωνικά Ηχοτοπία» με το Κουαρτέτο Σαξοφώνων Αθήνας

Μία ξεχωριστή συναυλία με τίτλο «Σαξοφωνικά Ηχοτοπία» θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 4 Ιουλίου 2018 και ώρα 20:30 στο αμφιθέατρο «Ι. ΚΟΡΔΑΤΟΥ» – Παραλιακό Συγκρότημα. Το Κουαρτέτο Σαξοφώνων Αθήνας, ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά σύνολα μουσικής δωματίου, θα ερμηνεύσει έργα των J. S. Bach, Dinos Constantinides, Nickitas Demos, W. A. Mozart, Αθανάσιου Ζέρβα, Δημήτρη Θέμελη και Θοδωρή Καραθόδωρου.
Η ποικιλομορφία του συγκεκριμένου προγράμματος διευρύνει τα όρια του σαξοφωνικού ήχου, φιλοδοξώντας να δημιουργήσει ένα γόνιμο διάλογο σε ρεπερτόριο διαφορετικής στιλιστικής κατεύθυνσης. Παράλληλα, η παρουσία νέων έργων Ελλήνων συνθετών στο πρόγραμμα διερευνά καινούργιους αισθητικούς προσανατολισμούς, που επεκτείνουν τους ορίζοντες αναζήτησης στη σύγχρονη έντεχνη μουσική δημιουργία.

Η συναυλία εντάσσεται στο πλαίσιο του εορτασμού των 30 χρόνων λειτουργίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό

Κουαρτέτο Σαξοφώνων Αθήνας

Το Κουαρτέτο Σαξοφώνων Αθήνας δημιουργήθηκε το 1997 από τον Αθανάσιο Ζέρβα και θεωρείται ως ένα από τα σπουδαιότερα Ελληνικά σύνολα μουσικής δωματίου. Το ΚΣΑ κάνει συχνές εμφανίσεις σε διεθνείς διοργανώσεις και αίθουσες συναυλιών, ενώ έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από εκατό πρώτες εκτελέσεις έργων Ελλήνων και ξένων συνθετών. Μολονότι το ρεπερτόριο του κουαρτέτου περιλαμβάνει έργα ποιοτικής μουσικής από όλες τις περιόδους και στιλ, μεγάλος αριθμός έργων προέρχεται μετά το 1945. Ο ήχος του ΚΣΑ είναι λαμπερός, λυρικός και εξαιρετικά ευέλικτος σε ζητήματα στιλιστικής ερμηνείας και νέων τεχνικών, γεγονός που οφείλεται στις γνώσεις, την εμπειρία αλλά και τα ενδιαφέροντα των μελών του. Τα μέλη του ΚΣΑ είναι βιρτουόζοι σαξοφωνίστες με πείρα στην εκτέλεση αλλά και τη διδασκαλία, ενώ εκτός από σολιστική καριέρα είναι μέλη επαγγελματικών μουσικών συνόλων και διδάσκουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα και ωδεία.

ΑΘανάσιος Ζέρβας, σοπράνο σαξόφωνο. Διδάκτωρ σύνθεσης (DM) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στο σαξόφωνο (ΜΜ) από το Πανεπιστήμιο Northwestern των ΗΠΑ. Είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Μουσικής Θεωρίας και Μουσικής Δημιουργίας στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και φιλοξενούμενος καλλιτέχνης (σαξόφωνο) στο Ωδείο Αθηνών.
Eric Honour, βαρύτονο σαξόφωνο. Διδάκτωρ σύνθεσης (DM) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στο σαξόφωνο (ΜΜ) από το Πανεπιστήμιο Northwestern των ΗΠΑ. Είναι Καθηγητής Σύνθεσης και διευθυντής του Προγράμματος Μουσικής Τεχνολογίας στο Πανεπιστημίου του Central Missouri των ΗΠΑ.
Ο Διονύσης Ρούσσος, άλτο σαξόφωνο. Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στο σαξόφωνο από το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, διπλωματούχος του Ωδείου Αθηνών, υπαξιωματικός στη Φιλαρμονική του Λιμενικού Σώματος και καθηγητής σαξοφώνου στο «Ορφείο Ωδείο».

Leo Saguiguit, τενόρο σαξόφωνο. Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στο σαξόφωνο (ΜΜ) από το Πανεπιστήμιο Northwestern των ΗΠΑ. Είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Σαξοφώνου στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Missouri των ΗΠΑ και μέλος του Κουαρτέτου Σαξοφώνων Σικάγου.

Βιογραφικά Συνθετών

Η μουσική του Ντίνου Κωνσταντινίδη έχει παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο, από ορχήστρες μεταξύ των οποίων οι English Chamber Orchestra, American Symphony Orchestra, και Shenzhen Symphony (Κίνα), καθώς και στην Ελλάδα από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Επιπλέον συναυλίες και ηχογραφήσεις (περισσότερα από 65 CD) έχουν πραγματοποιηθεί από τις Slovak Radio Symphony Orchestra (Bratislava) και Bohuslav Martinu Philharmonic.
Έχει συνθέσει περισσότερα από 300 έργα, μεταξύ των οποίων: η όπερα Intimations η οποία απέσπασε το πρώτο βραβείο στους διαγωνισμούς Brooklyn College International Chamber Opera Competition και First Midwest Chamber Opera Conference, και η όπερα Antigone για την οποία σχολίασαν η Teresa Stratas: “both powerful and beautiful” και ο Ernst Krenek: “many fascinating details…I am much impressed”. Από την εργογραφία του εμβληματική θέση κατέχουν οι επτά συμφωνίες του, από τις οποίες η δεύτερη βραβεύθηκε με το βραβείο Artist of the Year Award of Louisiana. Επίσης, οι διακρίσεις του περιλαμβάνουν το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Delius Composition Contest, το βραβείο American New Music Consortium Distinguished Service Award, και το Glen Award of l’Ensemble of New York. Έχει, παράλληλα, τιμηθεί με τη διάκριση Distinguished Teacher White House commission on Presidential Scholars. Οι σπουδές του ολοκληρώθηκαν στην Ελλάδα (Ιωάννινα, και Αθήνα, Ελληνικό Ωδείο και Ωδείο Αθηνών) και στις ΗΠΑ (Juilliard School, Indiana University, και Michigan State University). Στους καθηγητές του συμπεριλαμβάνονται οι Ivan Galamian, Dorothy DeLay, και Josef Gingold. Το 2010 αναγορεύθηκε Επίτιμος Διδάκτορας από το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη). Σήμερα κατέχει τη θέση του Boyd Professor στο Πανεπιστήμιο της Λουϊζιάνα (LSU), καθώς επίσης είναι και ο επικεφαλής του Τμήματος Σύνθεσης και ο διευθυντής της ορχήστρας Louisiana Sinfonietta.

Ο Nickitas Demos είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στη σύνθεση (DMA) από το Cleveland Institute of Music, όπου σπούδασε σύνθεση με τον Donald Erb. Έχει λάβει πολλές αναθέσεις έργων (Cleveland Orchestra, Atlanta Ballet, Nashville Chamber Orchestra, National Association of College Wind & Percussion Instructors κ.ά.) ενώ, παράλληλα, διακρίθηκε και βραβεύτηκε σε αρκετούς διαγωνισμούς (Finalist in the American Prize in Composition-Orchestra (2016); Semi-Finalist in 2015 Rapido! Composition Competition; MacDowell Fellowship (2012); Grand Prize: 2004 Millennium Arts International Competition for Composers; Grand Prize: 2005 Holyoke Civic Symphony Composition Competition; and 18 ASCAP Awards). Έργα του έχουν εκδοθεί από την Sylvan Lake Press (ASCAP) και δισκογραφήθηκαν από τις Ablaze Records, Albany Records, Capstone Records and MSR Classics. Ο Nickitas Demos είναι Καθηγητής σύνθεσης και διευθυντής στο Μουσικό Τμήμα του Κρατικού Πανεπιστημίου της Τζόρτζια, διευθυντής του Κέντρου Συνεργατικών και Διεθνών Τεχνών, καλλιτεχνικός διευθυντής του neoPhonia New Music Ensemble και συνιδρυτής και καλλιτεχνικό μέλος του συμβουλίου του SoundNOW Music Festival.

Ο Δημήτρης Θέμελης (γιος του ποιητή Γιώργου Θέμελη) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1931. Καθοριστικό για την σταδιοδρομία του υπήρξε το γεγονός ότι πέρασε ένα μέρος των παιδικών του χρόνων στην Ικαρία -τόπο καταγωγής της μητέρας του-, μάλιστα κατά τη δύσκολη χρονική περίοδο 1940 – 1944, όπου του δόθηκε η ευκαιρία να μάθει να παίζει νησιώτικη λύρα από λυράρηδες εκείνης της εποχής και να γνωρίσει τη ζωντανή πράξη της παραδοσιακής μας μουσικής. Απόφοιτος του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης -βιολί και θεωρητικά- συνέχισε με υποτροφία (DAAD) τις σπουδές του στο Μόναχο: βιολί με τον καθηγητή Kurt Stiehler και Μουσικολογία, Βυζαντινολογία και Αρχαία Ιστορία στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου, απ’ όπου αποφοίτησε ως διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής.
Διετέλεσε διευθυντής του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (1971-1985), και από το 1985 καθηγητής Μουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του οποίου διετέλεσε πρόεδρος επί τέσσερις θητείες. Επίσης διετέλεσε κοσμήτορας της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Μετά την αφυπηρέτησή του αναγορεύτηκε ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ. Υπήρξε μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, διετέλεσε εκπρόσωπος του Διεθνούς Συμβουλίου Παραδοσιακής Μουσικής (ICTM) στην Ελλάδα, μέλος της Γερμανικής Εταιρίας Μουσικής Έρευνας και της Διεθνούς Εταιρείας Εθνομουσικολογίας, μέλος του Προεδρείου του Διεθνούς Οργανισμού Λαϊκής Τέχνης (IOV), επίσης τακτικό μέλος της Ακαδημίας Επιστημών της Νέας Υόρκης. Το 1990 τιμήθηκε από την Μουσική Εταιρεία Βορείου Ελλάδος με το «χρυσό βραβείο» μουσικής προσφοράς.
Πραγματοποίησε πολλές διαλέξεις και συμμετείχε σε διεθνή μουσικολογικά συνέδρια. Δημοσίευσε πολυάριθμες μελέτες, μεταξύ άλλων για την ελληνική μουσική (έντεχνη και παραδοσιακή) για τη διδακτική του βιολιού κ.ά. Από τα νεανικά του χρόνια ασχολήθηκε επίσης με τη σύνθεση, ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος των έργων του το συνέθεσε τις δύο τελευταίες δεκαετίες, στις οποίες διαμόρφωσε μια δική του μουσική γλώσσα. Έργα του παίζονται στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ο Θοδωρής Καραθόδωρος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Δραστηριοποιείται ως συνθέτης και μουσικολόγος. Είναι διδάκτωρ μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το θέμα της διδακτορικής του διατριβής έχει τίτλο: «Επιδράσεις χαρακτηριστικών ιδιωμάτων της βυζαντινής μουσικής στη σύγχρονη, έντεχνη ελληνική μουσική δημιουργία. Περιπτωσιολογική μελέτη: Μιχάλης Αδάμης, Δημήτρης Τερζάκης». Είναι αριστούχος πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη). Σπούδασε σύνθεση με τον Αθανάσιο Ζέρβα και τον Μιχάλη Αδάμη, παρακολουθώντας ταυτόχρονα σεμινάρια με διεθνούς φήμης συνθέτες, όπως Eric Honour, Gustavo Leone, Ilya Levinson, Stephen Syverud, Θόδωρος Αντωνίου, Ντίνος Κωνσταντινίδης κ.ά.
Ανακοινώσεις του έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή μουσικολογικά συνέδρια, ενώ έργα του έχουν παιχτεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό από διακεκριμένους μουσικούς και μουσικά σύνολα, όπως Rex Richardson, Iwona Glinka, Leo Saguiguit, Κουαρτέτο Σαξοφώνων Αθήνας κ.ά. Διετέλεσε επιστημονικός συνεργάτης της «Μεγάλης Ορθόδοξης Χριστιανικὴς Εγκυκλοπαιδείας» δημοσιεύοντας διάφορα βυζαντινομουσικολογικά λήμματα. Από το 2008 είναι υπεύθυνος πολιτιστικών θεμάτων του πολιτιστικού Συλλόγου των Αγχιαλιτών της Αθήνας. Εκπονεί μεταδιδακτορική έρευνα στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Διδάσκει πιάνο στο Μουσικό Σχολείο Βόλου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το