Πολιτισμός

Καθηγήτρια του Π.Θ. εκπροσωπεί την Ελλάδα στην 56η Μπιενάλε της Βενετίας

papadimitriou

Το έργο της Μαρίας Παπαδημητρίου, καθηγήτριας του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με τον γενικό τίτλο Why Look At Animals? (Αγριμικά) θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 56η Διεθνή Έκθεση Τέχνης της Μπιενάλε Βενετίας που θα πραγματοποιηθεί από 9 Μαΐου έως 22 Νοεμβρίου 2015.

Η επιμελητική πρόταση των θεωρητικών τέχνης Γκάμπι Σκάρντι και Αλεξίου Παπαζαχαρία επελέγη ομόφωνα ανάμεσα σε έντεκα υποψηφιότητες από πενταμελή ad hoc γνωμοδοτική επιτροπή του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Το «Why Look At Animals?» επαναδιαπραγματεύεται τη σχέση ζώου και ανθρώπου σε μια σύγχρονη μη-ανθρωποκεντρική συνθήκη.

Η έκθεση θέτει ευρύτερα ζητήματα σχετικά με το παρόν και την σκληρότητα, την κουλτούρα των ερειπίων και την «άγρια σκέψη», τη διάχυση του φόβου και την πολιτική αλληγορία.

Το έργο παρουσιάζει ένα εμπορικό, ένα είδος μικρόκοσμου που θέτει ζητήματα σχετικά με τη διάχυση του φόβου και την πολιτική αλληγορία.

Ανάμεσα σε ταριχευμένα ζώα, ακατέργαστα δέρματα από αγριογούρουνα, λύκους, αρκούδες, κουνάβια, αντικείμενα και εργαλεία, φωτογραφίες και συνθέσεις αρχειακού υλικού γύρω από την έννοια του κυνηγιού, των παγίδων, του δολώματος, η ελληνίδα καλλιτέχνις και οι συνεργάτες της θα μιλήσουν στους επισκέπτες της Μπιενάλε για την αρχετυπική σχέση των ανθρώπων με τα ζώα. Σχέση που βρίσκεται μεταξύ αγάπης και μίσους, φόβου και γοητείας, τρυφερότητας και αποστροφής.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, «πρόκειται για ένα είδος μικρόκοσμου που αντανακλά τον πραγματικό κόσμο ο οποίος κυριαρχείται από μια αίσθηση απειλής και αυξανόμενης βίας. Υπ’ αυτήν την έννοια, είναι μια έκθεση σχετικά με τη ζωή και την επανεξέταση της τέχνης. Το κτηνώδες συναντάται στη μεταιχμιακή κατάσταση μιας γενικευμένης αναθεώρησης και ενός επικείμενου μετασχηματισμού. Στο “ερειπιώδες” τοπίο του περιπτέρου, ο άνθρωπος ξανασυναντά το ζώο με ίσους όρους, στην πρωταρχική του κατάσταση».

«Το “αγριμικό”, που βρίσκεται σε μία συνεχή καταδίωξη, γίνεται το όχημα μιας σύγχρονης αφήγησης. Έτσι, το έργο δρα ως μία αλληγορία της αντίστασης του κτήνους που αρνείται να γίνει κτήμα. Σε αντίθεση με τη συνήθη λογική tabula rasa των σύγχρονων εκθεσιακών πρακτικών της νεωτερικότητας, η πρόταση της Μαρίας Παπαδημητρίου ενσωματώνει το συγκείμενο, τα προϋπάρχοντα κατάλοιπα του περιπτέρου και την κοινωνική εμπειρία, αρθρώνοντας το παρόν πάνω στο απόθεμα των παρελθόντων παρεμβάσεων. Η μετατόπιση (displacement) ενός χωρικού objet trouvé, στη συγκεκριμένη περίπτωση ενός καταστήματος -εργαστηρίου “Αγριμικών”, ξεχασμένο στο χρόνο, θεμελιώνει ένα έργο εν προόδω που κρατά ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας κοινωνικής και πολιτιστικής επανεκκίνησης» προσθέτει η ανακοίνωση.

Το θέμα της φετινής διοργάνωσης είναι «All the World’s Futures» και αφορά στην επαναξιολόγηση της σχέσης μεταξύ τέχνης και καλλιτεχνών στο υφιστάμενο πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Η Μαρία Παπαδημητρίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Σπούδασε στο Παρίσι στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ENESBA 1981 – 1986. Είναι καθηγήτρια στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Είναι γνωστή ως καλλιτέχνης για την ικανότητά της να ενεργοποιεί συνεργασίες και συλλογικές δραστηριότητες που συνδέουν άμεσα την τέχνη με την κοινωνία. Το έργο της είναι διαδραστικό, ποικιλόμορφο με κοινωνικοπολιτικές αναφορές και κύριο άξονα τον τόπο και τον άνθρωπο. Το 1998 ίδρυσε το Προσωρινό Αυτόνομο Μουσείο για Όλους «Temporary Autonomous Museum for All» (T.A.M.A.). Το 2003 της απονεμήθηκε το Βραβείο ΔΕΣΤΕ για τη σύγχρονη ελληνική τέχνη.

πηγή www.fortunegreece.com

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το