Θ Plus

Κάνει το αλκοόλ τους ανθρώπους γύρω μας να φαίνονται πιο ελκυστικοί; Τι διαπιστώνει νέα έρευνα

Την δημοφιλή -και μη τεκμηριωμένη- άποψη ότι, η κατανάλωση αλκοόλ, μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να φαίνονται πιο ελκυστικοί βάζει στο μικροσκόπιο νέα μελέτη, τα ευρήματα της οποίας αναλύει ο Guardian.

Τι είναι τα «beer goggles»
Ο όρος «beer goggles» (γυαλιά μπύρας) λέγεται ότι επινοήθηκε από άνδρες φοιτητές πανεπιστημίων των ΗΠΑ τη δεκαετία του 1980. Παρά τις ενδείξεις για την ύπαρξη του φαινομένου, ωστόσο, η σχέση μεταξύ της μέθης από αλκοόλ και της σωματικής έλξης δεν έχει μελετηθεί ενδελεχώς. Σύμφωνα με την έρευνα, όμως, η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να μάς ενισχύσει με θάρρος, προκειμένου να προσεγγίσουμε ανθρώπους που θεωρούμε ελκυστικούς.

Οι προηγούμενες έρευνες σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ, σε μεγάλο βαθμό ζητούσαν από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν την «ελκυστικότητα» των άλλων, παρατηρώντας τις ίδιες φωτογραφίες, όσο ήταν νηφάλιοι και, στη συνέχεια, μεθυσμένοι. Τα αποτελέσματα υπήρξαν αμφιλεγόμενα. Στο σύνολό τους, όμως, έδειξαν ότι το φαινόμενο των «beer goggles» όντως υπήρχε, αλλά σε πολύ μικρό βαθμό, σύμφωνα με την καθηγήτρια του Ερευνητικού Κέντρου Πρόληψης του Στάνφορντ στο Πάλο Άλτο της Καλιφόρνια, Molly Bowdring, η οποία υπήρξε και επικεφαλής της τελευταίας έρευνας. Η νέα διάσταση που προσέθεσε η νέα αυτή μελέτη είναι η πιθανότητα, οι συμμετέχοντες, να συναντήσουν στην πραγματικότητα κάποια από τα άτομα που είχαν, προηγουμένως, αξιολογήσει μέσω φωτογραφιών.

«Ένα ωραίο στοιχείο ρεαλισμού»

«Δημιουργώντας στους συμμετέχοντες την εντύπωση ότι, οι φωτογραφίες απέναντί τους ήταν άτομα με τα οποία, στο μέλλον, θα μπορούσαν δυνητικά να αλληλεπιδράσουν, η ερευνητική ομάδα πρόσθεσε ένα ωραίο στοιχείο ρεαλισμού, το οποίο έλειπε από προηγούμενες έρευνες σε αυτόν τον τομέα», υπογράμμισε η καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Edge Hill στο Ormskirk του Lancashire, Rebecca Monk, η οποία δεν συμμετείχε στη μελέτη.

Η Bowdring και ο καθηγητής Michael Sayette του Πανεπιστημίου του Πίτσμπουργκ κάλεσαν 18 ζευγάρια φίλων ανδρών στο εργαστήριο. Τους ζητήθηκε να αξιολογήσουν την «ελκυστικότητα» ανδρών και γυναικών που έβλεπαν σε φωτογραφίες και βίντεο. Οι συμμετέχοντες είχαν μεταξύ τους φιλικές σχέσεις με σκοπό να αναπαραχθούν, στον βαθμό του εφικτού, οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις που θα μπορούσαν τυπικά να συμβούν σε μια πραγματική κατάσταση κατανάλωσης αλκοόλ.

Σε μία από τις περιπτώσεις, οι δύο φίλοι – συμμετέχοντες κατανάλωσαν αρκετή βότκα και χυμό κράνμπερι προκειμένου, η συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα τους να αυξηθεί σε περίπου 0,08% – το νόμιμο όριο για την οδήγηση στην Αγγλία, την Ουαλία και τη Βόρεια Ιρλανδία και σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ. Σε άλλη περίπτωση ζευγαριού, και οι δύο κατανάλωσαν μη αλκοολούχο ποτό. Οι συμμετέχοντες, αφού βαθμολόγησαν την «ελκυστικότητα» των ατόμων στις φωτογραφίες απέναντί τους, επέλεξαν με ποιο από τα άτομα στις φωτογραφίες θα επιθυμούσαν περισσότερο να αλληλεπιδράσουν σε ένα μελλοντικό πείραμα, σε πραγματικό περιβάλλον.

Ασκήσεις θάρρους
Το συμπέρασμα της έρευνας, η οποία δημοσιεύθηκε στο Journal of Studies on Alcohol and Drugs, ήταν ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι, το αλκοόλ αυξάνει την αντίληψη των ανθρώπων για την «ελκυστικότητα» των γύρω τους. «Διαπιστώσαμε, ωστόσο, ότι οι άνθρωποι είναι πιθανότερο να επιλέξουν να αλληλεπιδράσουν με όσους από τους γύρω τους θεωρούν πιο ελκυστικούς, μετά την κατανάλωση αλκοόλ», εξήγησε η Bowdring.

Πράγματι, οι συμμετέχοντες που είχαν καταναλώσει αλκοόλ είχαν 1,71 φορές περισσότερες πιθανότητες να επιλέξουν έναν από τους τέσσερις ελκυστικότερους υποψήφιους για να συναντηθούν ενδεχομένως σε μια μελλοντική μελέτη, σε σύγκριση με όταν ήταν νηφάλιοι. «Ουσιαστικά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι, ενώ η μέθη μπορεί να μην είχε ως αποτέλεσμα τα “beer goggles” αυξάνει το θάρρος των καταναλωτών αλκοόλ. Οι άνθρωποι, μετά από μερικά ποτά, είναι περισσότερο πιθανό να εκφράσουν την επιθυμία τους να αλληλεπιδράσουν με όσους γύρω τους θεωρούν ελκυστικούς», σημείωσε η Monk, προηγούμενη έρευνα της οποίας είχε εντοπίσει στοιχεία που ενίσχυαν τη θεωρία των «γυαλιών». Η Monk πρόσθεσε ότι οι διαφορετικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις μπορεί να εξηγούν ορισμένα από αυτά τα μικτά ευρήματα- για να προχωρήσει ο τομέας χρειάζεται μεγαλύτερες μελέτες για να δει αν μπορούν να αναπαραχθούν. Όπως εξήγησε, δεδομένων των επιδράσεων του αλκοόλ στην οπτική επεξεργασία και τη γνωστική λειτουργία, ήταν επίσης πιθανό τα αποτελέσματα να αλλάξουν σε αυξημένα επίπεδα μέθης.

Με βάση την υπόθεση ότι, η κατανάλωση αλκοόλ, όντως αυξάνει την πιθανότητα κανείς να προσεγγίσει πιο εύκολα ένα άτομο που βρίσκει ελκυστικό, η Bowdring πιστεύει ότι τα ευρήματά της θα μπορούσαν να αποκαλύψουν μια διαδικασία που στηρίζει την δυναμική αλλά και δυνητικά επικίνδυνη επίδραση του αλκοόλ στον ανθρώπινο οργανισμό. Στην «επικινδυνότητα» της επίδρασης συμπεριλαμβάνεται, κυρίως, το αντίκτυπο του αλκοόλ στη δυνάμει επιθετική σεξουαλική συμπεριφορά.

«Αν πρόκειται να καταναλώσετε αλκοόλ, νομίζω ότι αξίζει να προβληματιστείτε για το πώς μπορείτε να το κάνετε με τρόπο που να είναι ασφαλής και συνεπής με τους στόχους σας», εξήγησε η Bowdring και κατέληξε: «Οι άνθρωποι μπορεί να ωφεληθούν αναγνωρίζοντας ότι τα πολύτιμα κοινωνικά κίνητρα και οι προθέσεις αλλάζουν όταν πίνουν, με τρόπους που μπορεί να είναι ελκυστικοί βραχυπρόθεσμα, αλλά ενδεχομένως επιβλαβείς μακροπρόθεσμα».

Πηγή: Έθνος

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το