Πολιτισμός

Ιούλιος Καίσαρ: Παγκόσμια παρουσίαση της νέας ελληνικής όπερας στο Μέγαρο

opera_ioulios_kaisar

Φθόνος, διαφθορά, διαπλοκή, ύποπτες δοσοληψίες, ιδεολογικές συγκρούσεις, εξεγέρσεις, στο όνομα της δημοκρατίας: Αυτά είναι τα ιδανικά υλικά της νέας όπερας Ιούλιος Καίσαρ που έγραψε ο Φίλιππος Τσαλαχούρης σε λιμπρέτο του Διονύση Καψάλη.

Ένα πολιτικό δράμα που θέτει διαχρονικά ερωτήματα για την εντιμότητα, την ελευθερία, την πολιτική αρχή, απεικονίζοντας τη σύγχρονη πραγματικότητα και παραμένοντας διαρκώς επίκαιρο, βασισμένο βέβαια στο έργο του Σαίξπηρ.

Παίρνοντας αποστάσεις από τις ακαδημαϊκές προσεγγίσεις, ο γνωστός συνθέτης πρωτοτυπεί εγκαταλείποντας την καθιερωμένη ορχηστρική συνοδεία στον αδόμενο λόγο. Την αντικαθιστά με έναν ευφάνταστο οργανικό συνδυασμό: εκκλησιαστικό όργανο, δύο πιάνα και σύνολο κρουστών. Αλλά και το φωνητικό μέρος της παρτιτούρας του, εκτός από τους σολίστ, παρουσιάζει εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον η πολυπληθής χορωδία (150 άτομα) από χορωδούς και ηθοποιούς, αφού πρωταγωνιστής του έργου αναδεικνύεται εντέλει ο λαός. Το κοινό θα απολαύσει την όπερα την Τετάρτη 11 και την Πέμπτη 12 Μαρτίου.

thumb

Η όπερα σε επτά σκηνές Ιούλιος Καίσαρ (οpus 75) του Φίλιππου Τσαλαχούρη σε λιμπρέτο Διονύση Καψάλη ολοκληρώθηκε το 2011. Το κείμενο είναι βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Σαίξπηρ που έχει ως θέμα τη δολοφονία του Ιουλίου Καίσαρα και τα γεγονότα που προηγήθηκαν. Το λιμπρέτο ακολουθεί τη δραματουργική δομή του ιστορικού δράματος του μεγάλου άγγλου συγγραφέα και ποιητή. Πέρα από τους βασικούς χαρακτήρες του Καίσαρα και των συνωμοτών, πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο λαός, η χορωδία που συνθέτουν τραγουδιστές και ηθοποιοί.

Η καθιερωμένη συνοδεία ορχήστρας έχει αντικατασταθεί από τον πλούσιο σε χρώματα και αντιθέσεις ήχο του εκκλησιαστικού οργάνου σε συνδυασμό με σύνολο δύο πιάνων και κρουστών. Το ανέβασμα του έργου στηρίζει το Ωδείο Αθηνών, προσδίδοντάς του εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Σπουδαστές, καθηγητές, απόφοιτοι του Ωδείου και της Δραματικής Σχολής αποτελούν το κύριο σώμα των εκτελεστών.

«Ιούλιος Καίσαρ»
Λιμπρέτο: Διονύσης Καψάλης
(βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ)
Διδασκαλία, μουσική διεύθυνση, σκηνοθεσία: Φίλιππος Τσαλαχούρης
Σκηνικά-κοστούμια: Ευαγγελία Θεριανού
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Συνοδεία: Αλέξης Ντίαμαντ

Εκκλησιαστικό όργανο: Ουρανία Γκάσιου
Πιάνο α΄ και β΄: Μαρία Ευστρατιάδη, Γιάννης Γιαννόπουλος
Σύνολο κρουστών: Τάξη κρουστών Ωδείου Αθηνών Δημήτρη Δεσύλλα

Διανομή
Μάρυλλος: Βαγγέλης Μανιάτης
Πληβείος α΄: Νικήτας Γκρίτζαλης
Φλάβιος: Δημήτρης Παπαγεωργίου
Πληβείος β΄: Εμμανουήλ Παπαδόπουλος
Ιούλιος Καίσαρ: Αλέξανδρος Σταυρακάκης
Κάσκας: Μιχάλης Ψύρρας
Αντώνιος: Αρκάδιος Ρακόπουλος
Μάντης Σπουρίννας: Βασίλης Ασημακόπουλος
Κάσσιος: Κώστας Μαυρογένης
Βρούτος: Άγγελος Χονδρογιάννης
Κικέρωνας: Αλέξανδρος Γάβαρης
Κίννας: Βασίλης Ασημακόπουλος
Δέκιμος: Νικήτας Γκρίτζαλης
Τραγουδιστής: Νίκος Σπανός
Αρτεμίδωρος: Διονύσης Μελογιαννίδης
Ικέτες συγκλητικοί: Τριτοετείς σπουδαστές
της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών
Λαός της Ρώμης: Χορωδία σπουδαστών του Ωδείου Αθηνών,
σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών
και Χορωδία του ΟΤΕ (διδασκαλία: Δημήτρης Μπουζάνης)

Πηγή www.iefimerida.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το