Πολιτισμός

Ιωάννα Τερλίδου “Εφαρμόζοντας την τεχνική, πιστοποιώντας την Τέχνη”

Καλλιτέχνιδα με εικαστική ταυτότητα και ταυτοποίηση πολλών εκφραστικών μέσων είναι η Ιωάννα Τερλίδου που ζει και δημιουργεί στον τόπο που επέλεξε, το Πήλιο και συγκεκριμένα στα Καλά Νερά. Κι από εκεί ως αποτέλεσμα της φυγόκεντρης δύναμης που η δημιουργία επιφέρει, σκορπίζει με χάρη τα έργα της διαχέοντας ευδαιμονικά αισθήματα που η Τέχνη προσφέρει αβίαστα. Η Ιωάννα Τερλίδου γεννημένη στη Θεσσαλονίκη, μεγαλωμένη στην Αθήνα και σπουδαγμένη στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι με την ευκαιρία της έκθεσης έργων της στον Βόλο, στο Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο» και ταυτόχρονα συμμετέχοντας στην ομαδική στη Νάξο στον Πύργο Μπαζαίου μιλά για τη δύναμη της ταπισερί, τις τάσεις και τις επιτάσεις της εικαστικής τρέχουσας ροής, αλλά και της προσωπικής της εικαστικής γραφής.

Συνέντευξη
ΛΟΪΖΟΣ ΑΣΒΕΣΤΑΣ

Δύο εκθέσεις, μια ατομική στον Βόλο στο Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο» και συμμετοχή σε ομαδική στη Νάξο, στον Πύργο Μπαζαίου την ίδια περίοδο με δικά σας έργα… Πώς αισθάνεστε που παρουσιάζεστε σε δύο εκθέσεις;
Νιώθω χαρά, που βρίσκομαι σε δύο υπέροχους χώρους διά αντιπροσώπου, μέσα από τα έργα μου. Στον τρίτο όροφο του Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο και σαν μίνι ατομική στον πύργο Μπαζαίου, καθώς ήμαστε 12 καλλιτέχνες και ο καθένας έχει τον δικό του χώρο, που αντιστοιχεί με το είδος της δουλειάς του καθένα.

Και στις δύο εκθέσεις τα έργα σας είναι ταπισερί και στις δύο παρουσιάσεις γίνεται διακριτή η καλλιτεχνική σας προσέγγιση με την απόλυτα πρωταρχική ύλη: Την κλωστή. Θεωρείτε ότι εκτός από τάση είναι και ανάγκη η προσέγγιση με το φυσικό και το γήινο;
Η προσπάθειά μου, είναι να αποδώσω με τα έργα μου την ελαφρότητα και τη διαφάνεια, μέσα από αραιές πλέξεις και χρώματα όχι και τόσο γήινα, καθώς επιλέγω, εκτός από τη σειρά των κόκκινων, χρώματα απαλά.

Πώς οδηγηθήκατε στην ταπισερί, πώς προσεγγίσατε την τέχνη αυτή παράλληλα με το σχέδιο και το ψηφιδωτό στις σπουδές σας στο Παρίσι στην Ecole Superieure des Beaux Arts;
Με επηρέασε μια φίλη απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών, που ασχολήθηκε με την παραδοσιακή υφαντική, αλλά με δικούς της συνδυασμούς χρωμάτων και σχέδια. Με γοήτευσε, και πάντα θυμάμαι τη συγκίνηση που ένιωσα, μπαίνοντας στο εργαστήριό της και αντικρίζοντας έναν τεράστιο αργαλειό.

Έχετε επιλέξει τον Βόλο και συγκεκριμένα τα Καλά Νερά για μόνιμη κατοικία σας όπου βρίσκεται και το εργαστήριό σας… Δίνετε, ωστόσο, το «παρών» σε εκθέσεις στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και εκτός Ελλάδας. Πώς καταφέρνετε και συντονίζεστε και κρατάτε επαφές και σχέσεις;
Άλλες φορές «σπρώχνοντας» λιγάκι, άλλες έρχονται από το πουθενά και αναπάντεχα. Υπάρχουν άνθρωποι, όπως η Χρύσα Δραντάκη και τα τελευταία δύο χρόνια η Ίρις Κριτικού, η οποία και επιμελείται την έκθεση στη Νάξο, που μου έχουν δώσει επανειλημμένα βήμα να δείξω τη δουλειά μου.

«Αδιαφανείς σχέσεις» είναι ο τίτλος της έκθεσής σας που λειτουργεί στον 3ο όροφο του Κέντρου Τέχνης «Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο» στον Βόλο. Τα έργα σας συγκατοικούν με έργα της συλλογής Αλ. Δάμτσα. Πρόκειται για συνειδητή συνομιλία και συνύπαρξη;
Με τον Κώστα τον Δάμτσα, ήμαστε οικογενειακοί φίλοι, από τον καιρό που ζούσαμε στη Θεσσαλονίκη, ορίστε αμέσως-αμέσως, μια εξω-εικαστική αδιαφανής σχέση. Πέρα από αυτό, το πρώτο κόκκινο έργο μου που εκτίθεται και στην έκθεση, είναι εμπνευσμένο από το μικρό πινακάκι του Αλέκου Κοντόπουλου. Ύστερα είδαμε και άλλες συνομιλίες, μέσα από αποχρώσεις και θεματικές.

Επιπλέον ο τίτλος τι σημαίνει και τι σηματοδοτεί για εσάς και για εμάς;
Ο τίτλος μπορεί να έχει και κάτι το περιπαικτικό, αλλά δηλώνει την προσπάθεια που κάνουμε να μη μένουμε στο προφανές.

Στη Νάξο, στον Πύργο Μπαζαίου, με τίτλο «Ταπισερί» συνυπάρχετε με άλλους καλλιτέχνες. Θεωρείτε ότι η από κοινού παρουσίαση λειτουργεί θετικά για εσάς, αλλά και για τον θεατή;
Απόλυτα, καθώς όπως προείπα ο κάθε καλλιτέχνης έχει τον χώρο του, ανάλογα με το ύφος της δουλειάς του. Τα εύσημα του στησίματος στην Ίριδα Κριτικού και στον Μάριο Μπαζαίο. Επίσης για όποιον παρακολουθεί τα πράγματα γύρω από την εικαστική υφαντική, θα διαπιστώσει πως όλοι οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν είναι πολύ αξιόλογοι.

Πώς εργάζεστε, πώς διαλέγετε τα θέματά σας και πώς διαμορφώνετε την τελική μορφή τους;
Ξεκινώ από μια ιδέα που περνάει από το μυαλό μου επίμονα. Στην πορεία δεν ξέρω τι θα γίνει και παρόλο που υφαίνοντας νιώθω ότι ελέγχω τον κόσμο μου, συχνά το υλικό με οδηγεί σε αναπάντεχα μονοπάτια.

Είναι η ταπισερί τέχνη με την έννοια της εικαστικής προσέγγισης;
Μεγάλη κουβέντα. Τα τελευταία χρόνια έχουν ενσωματωθεί στα εικαστικά πολλές τέχνες, μεταξύ των οποίων η κεντητική και η ύφανση. Τα όρια καμιά φορά είναι δυσδιάκριτα. Σίγουρα κάποιοι καλλιτέχνες μετουσιώνουν το χειρωνακτικό τους έργο σε τέχνη.

Το έργο σας στο σύνολό του περιλαμβάνει πολλά εκφραστικά μέσα και διάφορες εκφραστικές εκδοχές. Θεωρείτε απίθανο να επιστρέψετε σε κάποια από αυτά, η κυκλική σας διάσταση είναι τελικά στρόβιλος ή φυσική φορά και ροή;
Καμιά φορά αφήνομαι να με παρασύρουν οι καταστάσεις, παραγγελίες, προτάσεις για θεματικές εκθέσεις. Όμως, έχω μία προσκόλληση στις μεγάλες ταπισερί, καθώς νιώθω ότι μέσα από αυτές μπορώ να εκφραστώ πληρέστερα.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το