Τοπικά

Ημερίδα στο 8ο ΓΕΛ Βόλου για την εβδομάδα εγκεφάλου – Τα μυστικά της αποτελεσματικής μάθησης για τους εφήβους

Ο καλός ύπνος, η σωστή διατροφή, αλλά και η δημιουργική μάθηση αποτελούν κρίσιμα στοιχεία για τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου των εφήβων, που τους βοηθούν και στις επιδόσεις τους στο σχολείο, τονίστηκε μεταξύ άλλων στην ενδιαφέρουσα ημερίδα με τίτλο «Ανακαλύπτοντας τον εγκέφαλό μας», που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη στο 8ο ΓΕΛ Βόλου στο πλαίσιο της Διεθνούς Εβδομάδας Ευαισθητοποίησης για τον Εγκέφαλο.
Η εκδήλωση οργανώθηκε από το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Νευροεπιστήμης και Αναπτυξιακών Διαταραχών του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής (Π.Τ.Ε.Α.) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 8ου ΓΕΛ, με σκοπό να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές γύρω από επιστημονικά ευρήματα των τελευταίων ετών σχετικά με τη λειτουργία του εγκεφάλου.
H Εβδομάδα Ευαισθητοποίησης για τον Εγκέφαλο (Brain Awareness Week), 11-18 Μαρτίου 2024, είναι μια παγκόσμια εκστρατεία για την αύξηση ενημέρωσης και της ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με την πρόοδο και τα οφέλη της έρευνας για τον εγκέφαλο.
Στόχος της εκδήλωσης ήταν να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να γνωρίσουν καλύτερα τον εγκέφαλο, αυτό το πολύπλοκο όργανο το οποίο βρίσκεται μέσα στο κρανίο μας και ρυθμίζει τις δραστηριότητες του νευρικού συστήματος.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με τις παρουσιάσεις εργασιών από τους μαθητές του Λυκείου. Περισσότεροι από σαράντα μαθητές και μαθήτριες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της καθηγήτριάς τους κ. Κωνσταντίνας Καλύβα και πραγματοποίησαν σύντομες εισηγήσεις, αλλά και παρουσιάσεις κατασκευών και καλλιτεχνικών δημιουργιών τους σχετικά με τον εγκέφαλο, τις λειτουργίες του, νευροαναπτυξιακές, αλλά και νευροεκφυλιστικές διαταραχές. Ακολούθησαν προβολές βίντεο, ομιλίες από επιστήμονες του χώρου και συζήτηση με τους μαθητές και το εκπαιδευτικό προσωπικό.
«Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε και στο πλαίσιο του μαθήματος Βιολογίας της Α’ Λυκείου, όπου γίνεται αναφορά στο νευρικό σύστημα. Οι μαθητές προσπάθησαν βιωματικά να προσεγγίσουν το όλο θέμα και έκαναν εργασίες για διάφορα θέματα, όπως για την επίδραση του κινητού τηλεφώνου, αλλά και του αλκοόλ» ανέφερε η καθηγήτρια κ. Καλύβα.
Η κ. Αντωνία Καραγιάννη, διατροφολόγος, διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μίλησε σχετικά με το πώς η διατροφή μας παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη και λειτουργία του εγκεφάλου, από την εμβρυική ηλικία έως τα βαθιά γεράματα. Παρουσίασε τροφές «φίλους» του εγκεφάλου, οι οποίες βελτιστοποιούν τη λειτουργία του και τη διαδικασία της μάθησης.
Η ίδια τόνισε πως υπάρχουν τροφές, όπως είναι τα κορεσμένα λιπαρά, τα πολλά κόκκινα κρέατα, που παίζουν αρνητικό ρόλο στη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου. Από την άλλη οι μαθητές μπορούν να εστιάσουν στο μοντέλο της μεσογειακής διατροφής που προσφέρει όλα τα συστατικά που βοηθούν στη σωστή ανάπτυξη του εγκεφάλου.
O διευθυντής του Εργαστηρίου Εκπαιδευτικής Νευροεπιστήμης και Αναπτυξιακών Διαταραχών κ. Φίλιππος Βλάχος, καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μίλησε σχετικά με μύθους και αλήθειες για τον ανθρώπινο εγκέφαλο και τον τρόπο που μαθαίνουμε. Αναφέρθηκε σε δημοφιλείς υποθέσεις σχετικά με τον εγκέφαλο, οι οποίες κατά κάποιο τρόπο έχουν καθιερωθεί ως ευρέως αποδεκτές, αλλά δεν έχουν επιβεβαιωθεί από την επιστημονική έρευνα.
Ο κ. Βλάχος ανέφερε πως «υπάρχουν κάποια πράγματα σήμερα που γνωρίζουμε από τον χώρο της νευροεπιστήμης που μπορούν να διευκολύνουν τη μαθησιακή διαδικασία. Έτσι σημαντικό ρόλο παίζουν η δημιουργική επανάληψη, δηλαδή «τι διάβασα και τι μου έμεινε από αυτή την παράγραφο», να υποβάλλουν τον εαυτό τους σε ρωτήματα με το που τελειώνουν μία παράγραφο. Ακόμη καθοριστικά για την αποτελεσματική μάθηση είναι η καλή διατροφή και ο καλός ύπνος που σημαίνει επτά με οκτώ ώρες. Στην ηλικία των μαθητών ο ύπνος παίζει ρόλο, γιατί εκείνη τη στιγμή που έχουμε αποκοπεί από τα εξωτερικά ερεθίσματα, ο εγκέφαλος προσπαθεί να βάλει σε τάξη όλες τις πληροφορίες που έχουμε αποκομίσει κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ο εγκέφαλος κάνει συνάψεις εκείνη την ώρα και συνδέσει τις πληροφορίες».

Προηγούμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το